Haha, du trodde väl inte att vi skulle tro på att det här är till ett skolarbete? Jag vet nog vad du har stående i garderoben! ;)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
11 svar · 455 visningar · startad av Simpa
Hej.
vet inte om jag bryter någon av wF´s lagar genom att frågs om detta men..
jag håller på med låt oss säga, ett skolarbete om HB (=Hembränt) nån som vet hur d går til när man gör det? hur blir det metanol av det? (det som gör så man blir blind, mm) eller nån som kanske har några releterande länkar? :)
/Sup,.. öhhh mena simon ;)
------------------
Jag måste vara en riktig idiot - Läst hela Simpas troligen meningslösa inlägg...
Haha, du trodde väl inte att vi skulle tro på att det här är till ett skolarbete? Jag vet nog vad du har stående i garderoben! ;)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Skolarbete, jag "lovar" ! :)
------------------
Jag måste vara en riktig idiot - Läst hela Simpas troligen meningslösa inlägg...
Jag hade en disskution med min kemilärare om det för ett tag sedan. Hon menade att det inte kunde bli fel om den som gör det inte medvetet fuskar. Men säkrast är väl att (om man nu tvunget behöver det) man dricker vanlig systemsprit. Fast även den har ju nån gång varit "dålig".
Så kontentan blir att man inte skall dricka alls!
------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
Inte dricka alls?
"Dricka bör man annars dör man" :)
------------------
Two beer or not two beer - That isch not a queschtion either
Ja Hb hör inte hemma här va ? Även om du säger dej göra ett skolarbete så tror jag ingen kommer att skriva ngt ev. recept tll dej . Du får nog söka ngn annan stans
------------------
Annelie
"Du vet väl om att Du är värdefull,
att Du är viktig här och nu,
att Du är älskad för Din egen skull
- för ingen annan är som Du!"
Stöd den undre världen köp hembrännt
Så där ungefär lät en kampanj som vevades på tv för något år sedan.
Nog så viktigt budskap med tanke på hur mycket HB det finns i omlopp.
Nog med moral.
HB och Metanol är två helt olika produkter med olika framställningsprocesser.
När träsprit(metanol) sålts som HB så är det av folk med ringa eller inget förstånd, som kommit över spriten utan vetskap om att det är träsprit.
Detta är synnerligen allvarligt då effekterna av att dricka träsprit är mycket allvarliga.
Upp till en tredjedel av dom som blivit förgiftade med träsprit avlider, dessutom är bestående hjärnskador och blindhet de två dominerande effekterna hos dom som överlever.
Jag vet att detta inte är något svar på din stilla undran men som flera redan antytt så kan det aldrig vara moraliskt förenligt med varken wf's stadgar eller Svea Rikes Lag att sprida information om tillverkning av HB. ;)
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
[Redigerat av Luxman den 03 nov 2000]
Information wants to be free. Det är inte olagligt att beskriva tillverkningsprocessen för etanol.
http://grundsund.nu/ga/hgm.shtml
(Om så vore fallet så skulle ju mången utbildningsansvariga på våra kemiutbildningar skaka galler i dag :e)
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Psst sgtpepper jag la till ordet moraliskt i inlägget ovan.
Bara för att något inte är förbjudet enligt lag så kan det vara så moraliskt förkastligt att man ej bör medverka till det i.a.f. ;)
------------------
Bara för att något inte är förbjudet enligt lag så kan det vara så moraliskt förkastligt att man ej bör medverka till det i.a.f.
Jo, det håller jag med dig om. Men lagen är blind. Inga moraliska ståndpunkter kan vägas in i juridiska bedömningar, alltså kan man inte säga att något inte är moraliskt förenligt med Svea Rikes Lag, antingen är det olagligt eller inte.
Ja, jag vet, jag är en viktigpetter ;) :e
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Sgtpepper du pressar mig till ett svar :e
Om jag inte helt minns fel från mina få juridikstudier, så kring varje lagparagraf så finns det olika "bilagor" och inte minst förlagor som beskriver syftet med lagen och tankegångarna vid skapandet av lagen.
Detta är en förutsättning i många fall för att man skall veta hur lagen skall tolkas.
Så även om lagtexten säger en sak så måste även syftet med lagen vägas in, varför moraliska värderingar visst kan få betydelse. ;)
(Lät ganska bra va?)
------------------
Är man så jävla dum att man vill dricka hembränt så...
Men jag håller med om att det är nog enklare att använda en effektiv sökmotor än att lägga ut en fråga här. Saker och ting kan missuppfattas. ;)
------------------
To be or not to be - that's not a question!