www.annelie.nu/kokboken/middagstipset.html
Goá OCH prisvärda
------------------
Annelie
Skicka mej ett mail
Besök mej
"Din största fiende är du själv."
[Redigerat av Annelie den 16 okt 2000]
8 svar · 451 visningar · startad av Annelie
www.annelie.nu/kokboken/middagstipset.html
Goá OCH prisvärda
------------------
Annelie
Skicka mej ett mail
Besök mej
"Din största fiende är du själv."
[Redigerat av Annelie den 16 okt 2000]
Heee... Jo, jag dricker rödvin när det bjuds, brukar inte hålla så noga koll på märke och sånt dock :OO :)
Det fins någon sort som säljs i en brun-gul kartong som är rätt schysst.. (jo, jag vet, inte så vidare sofistikerat :e). Passar utmärkt att dricka direkt ur kartongen på en klippa i skärgården medans man grillar och tittar på solnedgången.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
[Redigerat av sgtpepper den 19 okt 2000]
Är ingen stor vindrickare men när jag dricker vin så blir det en Rioja av något slag. Helst då en Reserva eller Grand Reserva... spelar nästan ingen roll vilket märke. Campo Vejo tror jag en heter... nåväl, som sagt jag dricker inte ofta.
------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!
dricker väl mest rödtjut som pepper, men jag har för mig att la gunilla är hyfsat?
annars har jag regeln att vin som kostar mer än en hundring per pava är schysst.
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
i declare war on damaged hair and split ends.</A>
@anders:
annars har jag regeln att vin som kostar mer än en hundring per pava är schysst.
Så enkelt är det inte! Det finns faktiskt många viner under hundralappen som är klart godkännda, till och med av vinprovarexpertisen.
CyberPet har faktiskt medvetet eller inte :OO tummat på en bra grundregel:
Rioja gör sällan någon besviken, dom flesta passar mycket bra till både mat och som sällskapsvin.
Men jag tror att det viktigaste är att prova lite olika karaktärer på vin och hitta vilka typer av viner som man själv gillar.
Det kan vara viner av en speciell druva eller något vinområde som man tycker är bäst.
Det är ju väldigt individuellt vad man tycker om och just bland röda viner finns ju karaktärer som ligger så långt från varandra som en unken jord källare till söta sommarfrukter.
Skall sätta mig på kammaren och fundera över några egna förslag på goda viner till olika tillfällen, så jag återkommer till tråden lite senare.
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
luxo: jag glömde en ;) i mitt förra inlägg.
tycker liksom det mesta vin smakar likadant, men ska jag bjuda på något så tar jag första bästa pava i 100-kronorsklassen.
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
i declare war on damaged hair and split ends.</A>
Helt riktigt är Rioja ett väldigt uppskattat distrikt, främst på grund av att de är prisvärda och goda - många gillar vaniljsmaken som kommer av ekfaten vinet lagras i.
Tyvärr blir många förblindade av flaskorna... När Black Tower lanserades var det ett ganska mediokert vin, men det sålde enormt bra - just för att det var ett keramikkrus... :l Likanant när Guntrum dök upp - alla ville ha "den där blåa flaskan"... Lite trist då, men nu har både Black Tower och Guntrum spottat upp sig i kvalité! :)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
Säger bara "Terra Andina Cabarnet Sauvignon" för 64:-
Överhuvudtaget de viner som jag testat med denna druva får betyg A.(5:a)
Tyom
------------------
"Cogito ergo sum"
Jag tänker, alltså finns jag