webForumDet fria alternativet

Älgjakten...

Natur & djur

47 svar · 1 114 visningar · startad av Rikard · sida 2 av 3

Frågan, av Rikard

...sker ju som bekant i slutet på året oktober-november? Men när är säsongen för and-/ankjakt?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg

Azzå, varför döda de stackars djuren? :(

================================

Visst inte får man skjuta en älgko med en kalv??

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

EchO skrev:

Helt ärligt.. vad tror du händer om vi inte skjuter av älgstammen varje år...

Fler älgar har livet i behåll, samt fler rastlösa jägare som inte får utlopp för sitt mindervärdeskomplex, det är vad som händer. Det råder en del dubbelmoral i jägarnas argumentation när det gäller ekologi, om de nu överhuvudtaget har en aning om vad ekologi är.

Nej, sluta med det tramseriet, och värna om rovdjurens existens. Se till så att vi får mer björn, varg, järv och lodjur som rensar naturligt i älg- och rådjursbeståndet. Detta stärker evolutionen pga att rovdjuren tar bort de svaga individerna, samt de individer som har mindre chans att överleva (föra sina gener vidare) pga icke önskvärda förändringar uppkomna genom mutation, eller genom felaktig selection från jägarnas sida.

Medlem sedan aug. 2001112 inlägg

Tror du verkligen att 40% av sveriges vuxna befolkning lider av mindervärdighetskomplex??
Jakten har alltid varit en viktig del av människans natur. Vi har jagat och kommer alltid att jaga. Det ligger i våra gener.

Men en anna viktig fråga är helt klart ekologin. Har du någon aning om över huvud taget om hur mycket skada älgarna gör på sveriges skogar.

eller genom felaktig selection från jägarnas sida.

Tror du att jägarna verkligen väljer älgarna som de skjuter. Oftast är det ju vi som fäller de älgar som är lite svagare eller sjuka.

Medlem sedan juni 2000350 inlägg

Ingen mening att använda argument som Ekologi, Rovdjur och plantskador m.m då jag _tror_ att era åsikter skiljer sig på ett annat plan.

Jasså, vilket plan då?

EchO skrev:

Tror du verkligen att 40% av sveriges vuxna befolkning lider av mindervärdighetskomplex??

Hoppas du skjuter bättre än du har kunskap om antal jägare, enligt jägarförbundet är det 300 000 (knappt 4% av sveriges befolkning) jägare i sverige, är det så många som jagar olagligt? ja då är det hög tid att införa ett förbud mot jakt.

REDIGERING:
På den vuxna befolkningen (räknat på 20-79 år) blir det drygt 5 % istället. :)

EchO skrev:

Tror du att jägarna verkligen väljer älgarna som de skjuter. Oftast är det ju vi som fäller de älgar som är lite svagare eller sjuka.

Det hinner ni knappast avgöra, ni hinner ju knappt sikta. Enligt statestik från jägarförbundet (1999) var det ca 13 % av de skjutna djuren som sprang upp till 100 meter från skottplatsen, vilket medförde att eftersök genomfördes. Drygt 4 % av dessa djur hittades aldrig, så det är ytterst osäkert hur länge de lidit innan de sedemera dött.

Statestik från samma källa säger att 1,6 miljoner vilda djur skjuts årligen, vilket motsvarar 3 djur / minut. Det finns inga argument i hela världen som kan försvara detta.

Ingen som har tänkt svara på min fråga?? :)

Frågan lyder fortfarande:

Visst inte får man skjuta en älgko som har en kalv med sig?

Medlem sedan feb. 2001378 inlägg

Är det någon som kan säga mig vad det är så kul med älgjakt???

>Jasså, vilket plan då?
Tror att du överhuvudtaget inte tycker man ska döda djur oavsett skäl, antar att EchO inte är av den uppfatningen.
Då finns det ingen poäng med att prata skador på skog m.m. Men jag kan ha fel.

Det hinner ni knappast avgöra, ni hinner ju knappt sikta.

När man jagar älg använder man oftast hund som söker upp älgarna i skogen. Enligt det naturliga urvalet kommer friska och bättre älgar undan...och vi skjuter de som inte kommer undan.

Statistik från samma källa säger att 1,6 miljoner vilda djur skjuts årligen, vilket motsvarar 3 djur / minut. Det finns inga argument i hela världen som kan försvara detta.

Hur många djur tror du dagligen slaktas för att vi ska få kött på bordet. Hur ställer du dig till den frågan...?

Kitti >> Man får skjuta älgkon innan man skjuter kalven men man ska alltid försöka skjuta kalven innan man fäller kon...

Hur många djur tror du dagligen slaktas för att vi ska få kött på bordet. Hur ställer du dig till den frågan...?

Eftersom jag inte äter kött sedan 9 år tillbaka så bidrar jag inte till slakten heller, eller den plågsamhet som djurtransporter mm innebär. Jag mår lika bra för det, tom bättre ;)

jt skrev:

>Jasså, vilket plan då?
Tror att du överhuvudtaget inte tycker man ska döda djur oavsett skäl, antar att EchO inte är av den uppfatningen.
Då finns det ingen poäng med att prata skador på skog m.m. Men jag kan ha fel.

Skillnaden är nog hur stort samhällsansvar man är beredd att ta. :)

Kunde nästan tro det... §e

Åsiktsskillnader brukar vara en viktig beståndsdel på ett forum. Det är ju lite det som är poängen. ;)

Jo, försökte bara snabba på så ni kommer till själva poängen ;-).

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

jt skrev:

Jo, försökte bara snabba på så ni kommer till själva poängen ;-).

Nu är det väl så att den inte finns någon poäng i detta inlägg. Så länge det finns älgar som jagas , även annat vilt, så kommer det att finnas jaktmotståndare.
Den Svenska jakten bedrivs på ett etiskt sätt bra idag, ta istället en titt på köttuppfödningen baksidor som aldrig tas upp till analys men det är troligen för beklämmande då det drabbar så gott som hela befolkningen.

JaktJanne

Det kan vara skillnad på jaktmotståndare och personer som inte tycker man ska döda djur.
Och när denna fråga debatteras mellan jägare och personer som överhuvudtaget inte tycker man ska döda djur så brukar det bli meningslöst eftersom man argumenterar om olika saker. Jaktetik/naturvård m.m har inte så mycket att göra med frågan "Har människor har rätt att döda djur".

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Håller med dig jt. Kanske formulerade mig konstigt. :r

[OT]Har mött personer som tycker att Rådjuren är synd att skjuta för att dom är så fina, men när dom går in i trädgårdarna och äter upp blommorna så vill samma personer att dom skall skjutas. Snacka om kovändning.

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

"Har människor har rätt att döda djur".

har väll inte så mycket att göra med rätt och fel den som är längst upp i näringskedjan tar för sig.

Oavsett vad andra tycker!

Så länge som man är inom lagens råmärken samt alla andra etiska regler gällande jakt/fiske kommer jag att jaga/fiska oavsett vad andra tycker.

Däremot så finns det personer som idag jagar som INTE borde göra det... Tänker på de som inte kan de etiska reglerna ( tex var med på en rådjursjakt när det sitter en gubbe och försker träffa ett rådjur på 100 meters håll med hagelbössa), ungefär samma som att man inte blir av med körkortet när man blir för gamal och oldern sätter sina spår.. .

Tror att det är framförallt dessa personer som inte har några begränsningar som är det stora problemet en normal person skjuter i detta läge inte alls utan tar av sig hatten och tackar för en fin naturupplevelse istället / alternativt låter bilen stå hemma.

Ok.. sista gången jag frågar.. :)

Får man skjuta en älgko som har en kalv med sig???

Börjar undra om mina inlägg inte syns på era bildskärmar.. ;)

308 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
147 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
172 ms — ändringar (db)