webForumDet fria alternativet

Fångstrapport för den här sommaren

Natur & djur

4 svar · 280 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Det har varit en bra fiskesommar i år och jag har bara fiskat tre helger än så länge.
Midsommar: Tre Harrar på spinnare varav en var riktigt stor kanske dryga halvkilot :) Alla tre togs på spinnare. Några små abborrar fångades till katterna oxå.
Förra helgen dvs sista helgen i juni: En öring stor så att den räcker till middag för två-tre personer dvs runt 700 gram.
Den här helgen dvs första helgen i juli: Ett styck gädda på ca 7 kg. Togs på bryggan vid mor&fars stuga på en liten spinnare. Det är tredje Gäddan som fångas där på ~20 år. Stugan ligger "mitt i" kalla Storsjön. Alla gäddor har fångats vid ungefär samma väderlek dvs strålande solsken och nästintill spegelblank yta.

Ni andra fiskare här på wF hur har eran fångst varit i sommar?

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Nu i sommar: 6 st öringar i Jämtlandsfjällen (varierande från 3 hg - 7 hg). Inte mycket att hänga i julgranen kanske men kul ändå :).

Tidigare i år: Några gäddor på runt kilot i Stockholmstrakten.

Alla med kastspö (spinnare och wobbler).

Tyvärr har det inte blivit så jättemycket fiske det här året, men förhoppningsvis blir det mer under sensommaren/hösten.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Medlem sedan juli 20019 inlägg

Jag kan inte ens räkna alla fiskar jag fångat i sommar :)
Stora fina harrar på fluga, massa abborrar på mete och en gädda på 3,5 kilo. Katten är väldigt glad där hemma :)
Och snart är det höst då får man håva sik! *längtar*

Medlem sedan jan. 20002 453 inlägg

Fisket här i Värmland har tyvärr varit ganska knapert hittills.

Några abborrar och ett gäng lätträknade gäddor strax över kilot är det enda jag lyckats håva upp. Hoppas det blir bättre framöver :)

------------------
It aint over until the fat lady sings...

Medlem sedan jan. 2001332 inlägg

Årets fångst hitintills...

Gädda
Jag har själv dragit två stora en på 5,8 och en på 6,5kg....
Jag och mina fiskekompisar drog inte mindre än 12 gäddor med vikt mellan 4,5 och 10kg på mindre än två veckor i maj... :e
Bättre gäddfiske än i år blir nog svårt att få...
Det är gul jigg som gäller för dessa fiskare...

Aborre
Har det varit lite sämre med...
Sammanlagt har det väl blivit till ca fem middagar (ca 4kg) Men tyvärr har det inte varit några stora alls...
Har dock inte gått in för det så mycket heller, solen har mest hägrat dessa fiskeresor...

Brax
Har bara hunnit med en resa än....
Fick dock tre stycken på ca 2kg vardera
:)
Det lär bli mer braxfiske...
Bottenmete från brygga eller båt är väldigt rogivandee ju...

Ålfisket är det ju snart dags för också... Hoppas att det blir lika gott som det brukar vara....

------------------
Du lever bara en gång och den gången är nu!

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)