webForumDet fria alternativet

El - Vad får jag göra som ej är elektriker?

Småprat

18 svar · 1 951 visningar · startad av prplxr

Medlem sedan juni 2012581 inlägg
Frågan#1

Jag jobbar med industriautomation och bygger och programmerar maskiner med tillhörande PLC- eller pneumatikstyrsystem.
När jag levererar och installerar ett färdigt system till en kund har jag alltid låtit kunden hyra in en elektriker för att göra den fasta installationen av el då jag själv ej är behörig elektriker.

Idag slog det mig, om jag istället för att välja en fast installation och istället bara sätta en stickkontakt på huvudledaren till maskinen (jag använder nästan uteslutande 220-250V, 50Hz växelström), kan man då låta bli att hyra in en elektriker? Räknas detta då som en fast installation?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Spontant nej, det borde inte räknas som en fast installation.

Som privatperson får du byta stickproppar osv, men inte göra en fast installation med kabeln in i en dosa. Men om samma sak gäller som anställd i ett företag ska jag låta vara osagt. Kan mycket väl finnas regler kring det...

Nej, det är lite det också jag undrar över vad som gäller när man gör jobbet professionellt. Byråkrati, byråkrati...

Medlem sedan juli 2013280 inlägg

Jag skulle tro att det blir jobbigt att fakturera dom tjänsterna.
I den bemärkelse med försäkring osv som inte gäller om inte behörig elektriker har lagt sin hand på ... ja, vad det nu är!

Som privatperson får man fixa själv och det finns det en och annan som gör, det ska alla veta! Så länge inget händer så märks det inte, men skulle nåt hända då blir det kalla handen från försäkringsbolaget.

Jag har sett ett hemma bygge till ... ja, vad det nu var. Det var INTE vackert, i alla möjliga aspekter!

Hmm... Jag förstår ditt dilemma, faktiskt. Vi gjorde en lampa i trä/syslöjden i femman. Den har jag kvar och använder ofta. Jag "drog all el själv" så att säga...! :-)

Men sånt kanske inte dagens femmor får göra!? Det vet jag inget om!

De "tjänsterna" skall inte faktureras. Det är bara för att få mina kunder att slippa anlita en elektriker, inget jag själv ska tjäna något på. Jag sätter ju bara på en stickkontakt, inget märkligt alls.

Ja, jag har själv gjort mycket hemma när det kommer till el. Allt fungerar som planerat, inga problem. Men, ja, jag har också sett otrevliga och direkt farliga installationer. Vissa tror sig besitta kunskaper de totalt saknar.

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Min direkta fråga blir : När du anlitar en elektriker, har han också i sitt uppdrag att kontrollera din utrustning ?
Hur garanterar du att din utrustning är elektriskt godkänd ?
Vet inte vilka företag du säljer till, men om dom har krav på sig att köpa in ex. CE märkta grejer, så i CE märkningen ingår ju att en (behörig) elektriker kontrollerar och godkänner elen. Hur gör du i ett sådant fall ?
Får man ens sälja icke kontrollerade utrustningar ? (Naturligtvis får man sälja det, men inte som en maskin, utan då bara som "skot" ?????)

Att sätta på en stickpropp gör ju att du får mer ansvar, tror jag. Eller snarare kunden då denna kopplar in utrustingen. Anlitar du en elektriker kan det nog ligga på hans ansvar att veta vad han kopplar in.
Men det är vad jag tror, och vad som är och vad som blir efter en ev. rättegång är ju inte mänskligt att veta.

Har själv plockat ut en liten behörighet, så spontant får jag göra lite mer än "svensson". "Svensson" får ju byta ut en trasig strömbrytare mot en likvärdig, eller en kontakt. Lagen säger väll något luddigt om att går det bra, var denna "behörig" (eller kunnig eller vad det står), går det åt H så hade personen inte tillräcklig kännedom och skulle inte varit där och pillat.

Jag får med min behörighet sätta upp ett nytt uttag, alltså dra kabel vidare till ett nytt fast uttag, eller belysning. Jag får dock inte gå in i en central och dra matningen därifrån, utan får endast koppla på mig på en dosa (eller likvärdigt).
Ungefär så mycket koll har jag om vad jag får göra.

På jobbet har jag en kolega som har full behörighet och som jag jobbar under, så där får jag koppla "fritt", både från centraler och ställverk på upp till 400A. Skulle något hända har jag ju mer ansvar än mina kolegor som valt att inte ta ut någon behörighet alls.
Å andra sidan, då jag kollade upp det lite vad jag får göra i hemmet så visar det sig att det är snårigare. För att skydda mig från ev. fel behöver jag en försäkring, och för att få en försäkring behöver jag ha ett företag.
Alltså, dom kopplingar jag gör hemma, är lika lagliga som "Svenssons" kopplingar kan man säga.
Man kan jämföra det med bilkörning. Jag har ett körkort - moped - och får precis som "Svensson" utan körkort inte framföra en oregistrerad stulen bil. Skillnaden är att "Svensson" inte kan förlora sin licens, det kan jag.

Det är väll kort vad jag lyckats ta reda på om el.
Var väll inte till så mycket hjälp, utan mer förvirrande antar jag.

Senaste el genomgången vi hade i avdelning C berättade läraren att vi som har licens, vi har som skyldighet om vi ex. ser ett öppet elskåp ute på gatan att stanna där och skydda individer tills faran är över.
För övrigt har jag nyligen köpt hus. Inser att hantverkaren som bodde här innan gjort långt över sin förmåga. Det betyder att jag inte vågar titta in i dosorna, för upptäcker jag något fuffens måste jag åtgärda det, och det drar lätt iväg. Så jag väljer att inte titta, för då kan jag inget veta. Tar bit för bit av huset och kommer då, med eller utan licens, dra om allt.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Jag kopplade in tvättmaskinen rakt in i väggen (ingen stickkontakt). Jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade vad som gällde. Fick som svar att jag fick göra det om jag utförde det fackmannamässigt... Är man inte tappad bakom flötet så kan man utföra det mesta relativt säkert :)

oskars skrev:

Jag kopplade in tvättmaskinen rakt in i väggen (ingen stickkontakt). Jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade vad som gällde. Fick som svar att jag fick göra det om jag utförde det fackmannamässigt... Är man inte tappad bakom flötet så kan man utföra det mesta relativt säkert :)

Kan lova dig att om det börjar brinna där och försäkringsbolaget kommer fram till att det är din installation som orsakat branden så står du med en förstörd bostad och inte ett öre i ersättning.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Mr T skrev:

För övrigt har jag nyligen köpt hus. Inser att hantverkaren som bodde här innan gjort långt över sin förmåga. Det betyder att jag inte vågar titta in i dosorna, för upptäcker jag något fuffens måste jag åtgärda det, och det drar lätt iväg. Så jag väljer att inte titta, för då kan jag inget veta. Tar bit för bit av huset och kommer då, med eller utan licens, dra om allt.

Det där är en konstig inställning tycker jag.
Tänk vad dumt det blir om någon skadas eller t.o.m. dör, alternativt huset brinner upp bara för att du skulle spara några kronor. Jag hade tittat med en gång och åtgärdat det farliga, om det finns något. Snacka om att sticka huvudet i sanden. :o
Dessutom är det anläggningsinnehavaren som är ansvarig för elinstallationen oavsett vem som utfört den. Husägaren har alltså ansvaret för elen.

prplxr, ring Elsäkerhetsverket och fråga. De är mycket kunniga och vana vid knepiga frågor. Jag har ringt dem själv många gånger eftersom jag drev egen firma med samma behörighet som Mr T har, "Begränsad Behörighet 3".

Fick jag jobb i gränslandet så ringde jag och frågade om det var ok.

Nu behöver jag inte tänka så efter 2 års distanskurs och egen Allmän Behörighet. :P

oskars skrev:

Precis som jag sa så funkar det så hade du "tillräcklig kännedom" om det och fick/får utföra et, men händer det något så skulle du inte pillat på det från början. Och risken är ju som prplxr skriver att försäkringsbolaget kommer gå på dig hårt.

Det är just av denna anledingen mot försäkringsbolag som jag officielt inte har kollat förra ägarens kopplingar. Dom är inte 100% okej, men inte farliga, och då dom är många och det krävs omdragningar av rör i väggar osv. är det en helrenovering som krävs av dom 150kvm han renoverat, så inget jag gör i en handvänning, men jag kommer dit vad tiden lider.

Mr T skrev:

Det är just av denna anledingen mot försäkringsbolag som jag officielt inte har kollat förra ägarens kopplingar. Dom är inte 100% okej, men inte farliga, och då dom är många och det krävs omdragningar av rör i väggar osv. är det en helrenovering som krävs av dom 150kvm han renoverat, så inget jag gör i en handvänning, men jag kommer dit vad tiden lider.

Vad jag förstår har den förra ägaren inget ansvar längre. Dolda fel gäller inte här eftersom undersökningsplikten är väldigt stor när man köper. Det är lätt att se hur det är kopplat vid köpet utan att behöva förstöra väggar och ytskikt så det är helt och hållet ditt ansvar nu när du är fastighetsägare.
Jag har väldigt svårt att tro att försäkringsbolaget kommer klämma åt säljaren vid en ev. elbrand.

Poteta skrev:

Vad jag förstår har den förra ägaren inget ansvar längre. Dolda fel gäller inte här eftersom undersökningsplikten är väldigt stor när man köper. Det är lätt att se hur det är kopplat vid köpet utan att behöva förstöra väggar och ytskikt så det är helt och hållet ditt ansvar nu när du är fastighetsägare.
Jag har väldigt svårt att tro att försäkringsbolaget kommer klämma åt säljaren vid en ev. elbrand.

Att det ska gå som dolda fel är nog kört, trotts att han ljög mig rätt upp i ansiktet och berättade att han inte gjort något själv, utan det var en elektriker som varit där. Förutom det "dolda felet" har jag funnit det ena efter det andra, så elen är inte det värsta på den punkten. Men han har flytt landet så.....

Att klara sig mot försäkringsbolagen och deras advokater och regler tror jag föga på. Min tanke är om det är som min lärare i Avd C sade, att jag med licens MÅSTE åtgärda/ta ansvar för fel då jag ser dom, inget annat.
Inser att detta inte håller, men som sagt, det jag inte har sett kan jag ju omöjligt veta med säkerhet.....
Finns som sagt var mycket annat än bla. jordade uttag utan kopplad jordkabel som måste fixas i huset.

Sedan kan man ju diskutera om äldre inbyggd kopplingsdosa bakom kakel och klämda kablar bakom regel som upptäcktes när vi nyligen fick riva ner knappt 5 år gammalt badrum inte kan anses som uppenbara dolda fel. Inte lätt att hitta den kopplingsdosan vid besiktningen. Rädd att det är fler just sådan grejer, så rum för rum rivs nu, men det görs inte i en handvändning.

Jag förstår vad du menar men tycker fortfarande det är oansvarigt att inte åtgärda elfel oavsett vad försäkringsbolagen tycker. Jordade uttag som inte har kopplad jord kan orsaka dödsfall, det måste väl vara värt den lilla risken att "åka fast" OM något skulle hända efter du har åtgärdat det?

/edit
Det kanske hjälper dig att ta upp huvudet ur sanden om jag säger att du som anläggningsinnehavare är skyldig att se till att din anläggning är i gott skick enligt starkströmsförordningen.
Det som gör det svårare är att du också är skyldig att kontrollera behörigheten på den som utför arbeten på din anläggning men du lär inte klara dig bättre genom att inte göra något alls. Argumentet att du inte vet hur illa det är håller inte.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Vi har precis flyttat in i en kåk byggd -46 och just elbiten lämnar en del övrigt att önska. I samband med att vi installerade nytt kök med lite vvs och eljobb så ville elektrikern på eget initiativ byta ut elcentralen och dra om lite ledningar med hänvisningen "där ska ingen människa vara". För vår del passade det väldigt bra eftersom vi ändå hade tänkt att byta ut centralen.

Det finns fortfarande en del vi bör åtgärda men det känns som att det värsta är gjort.

(El-tråden har blivit hustråd, men det är väll så en riktig diskussion ska gå, den ska pendla mellan ämnen. Så länge prplxr, trådskaparen, inte blir sur så.... )

Problemet med äldre hus, speciellt sådana som har haft "händiga ägare" innan är att man inte vet vad som finns under ytan (läs "i väggar, golv och tak")
I mitt fall är köket det största ombyggnaden, men badrummet (som jag fixat) och vardagsrummet och hallen är också stora förändringar i. (egentligen helt omgjorda, men elen blir mest i köket)
Hela undervåingen är "renoverad" och behöver rivas och göras om. :-(

Kallar bygget för ett ERNST bygge. Snygg yta, men helt in-funktionellt :-(

Största hotet var väll alla 230V spottar han satt in i dom sänkta undertaken. Såg coolt ut, men var brännmärken ovanför då halogen spottar utan skydd och fullgott luft avstånd skapar MYCKET värme. Bytt ut allt till led. Ingen brandfara i form av värme nu längre. Det lilla jag kan inspektera eltrådarna är det nytt, men vet inte hur han skarvat det. För en noggrannare inspektion måste hela innertaken tas ner. Finns med i planerna, men som någon sa, i ett gammalt hus bestämmer huset "göra listan".
Har haft nere en del av taket och fann då gamla lysrör armaturer som inte tagits bort, utan byggts in. Dock var den urkopplade.

Förra ägaren hade i köket satt skåp framför centralen. Flytt av centralen har nyligen blivit avklarat - av inhyrd elfirma - som ett första steget. Förra ägaren visade sig ha - trotts vad som uppgavs vid försäljningen - kopplat allt själv. Han har bla. vid köksbygget i första hand använt bef. el-uttag, med bef kablar och bef rör (troligen gjort så i övriga undervåningen). Jag har sett spår då vi rev badrummet (som är en fukt-skade-historia i sig, med ellement av dolda fel osv.) märkt att han kapat rör och trätt över flexslang för att förlänga armeringsrören i hörnen. Sedan satt regel rakt på flexslangen och där med klämt fast kablarna. Han har behållit bef trådad-gumm-kabel, vilket kanske är bra då denna ju är dubbelhöljad. Att dra installationskabel i armeringsrör är - trotts vad flera elfirmor gör - ej tillåtet.
Vidare i köket har han på en 10A säkring kopplat in flerrtal takspottar, diskmaskin och ugnar och eluttag.
Vid en kontroll av vad jag kommer åt, utan att riva ner väggarna och taket - vilket kommer att bli nödvändigt för en komplett granskning - funnit en bränd wago plint pga all belastning.
Kopplat om dom laster jag kunnat (ugnarna främst) till ny säkring i nya centralen. (Dragit ny kabel osv. Allt helt olagligt med min behörighet, men betydligt säkrare än innan.)
Gummikabeln till spisen går inte längre som "infälld" (ligger klämda under klick-plattorna), utan är med riktig kabel på elsäkert sätt.
Sedan har han som design åtgärd bytt alla eluttag mot en designad typ, och den finns inte som icke jordad, därav jordade uttag som är ojordade.

Detta bara en del om elen i huset.
Försöker hinna så mycket som möjligt. 2 år går fort. man hinner inte allt, men Dränering, ny central, ny panna, målning, badrum, tvättstuge renovering är väll dom stora grejerna, förutom ombyggnad av väggar osv. sov. Just nu är ventilation igång då ventilationen är undermålig och gör att huset inte mår bra.

Poteta, du har helt rätt att elen borde prioriteras då det är en fara, men börjar jag gå in i eluttag och kolla och finner något, ex. för mycket avskalat hölje, på torkad gummi-trådlindad-kabel, så har jag svårt att åtgärda det. Att börja röra på kabeln, dra i den för mer kabel, eller försöka skala den riskerar att smula sönder den gamla kabeln. Då han har sänkt taket över hela huset för sina spottar är alla dosor ingyggda och går inte att komma åt. Går därför inte att dra ur kablar och ex. byta dom. Också svårt att bara byta några har jag upptäckt. Kopplingsdosorna är av gammal typ, minimala, och Wago plintar går inte i, om nu kablarna är så okej att man kan skarva dom.
Valet blir att stänga den säkringen, vilket medför att 1/2 huset blir utan ström. Det eller låta uttagen vara, då dom så länge den inte vidrörs, har ett hölje, och där med skydd.

Gör därför bedömningen, att då alla eluttag fungerar är dom i tillräckligt säkert skick, säkrare än om jag går in och river i dom och riskerar att skada höljet.
Det eller så får jag hosta upp pengar för renovering av ett helt nytt kök + vardagsrum + hall, på bottenvåningen + hotell att bo i så länge.

Har valt, hur dumpt det än låter, att köpa flertal brandvarnare och ha brandsläckar på varje våning. Så fort jag vinner på lotto, eller på annat sätt får pengarna till nytt kök, så blir det totalrenovering inkl. helt ny eldragning i nya plaströr och allt.

Så ser min verklighet ut. Kan låta knäppt då jag säger att jag inte vill gå in och se bakom eluttagen, men med min längre förklaring kan du nog förstå bättre.

Medlem sedan juli 2013280 inlägg

Mr T: Vilken historia! Du verkar i alla fall medveten om den potentiella fara som ditt boende kan utgöra!

Till skillnad från han du köpte huset av!

Tack angelica, synd bara att jag insett det för sent. Å andra seidan, i lägenhet satt jag och byggde hemsidor och spelade spel, nu bygger jag hus. Tror att huset håller längre in i framtiden än mina hemsidor och highscore :-)

För att återknyta till trådens början lite :
Du som ska eller tänker koppla hemma, tänk på att koppla el inte bara handlar om att sätta blå och brun/svart kabel rätt. Det handlar lika mycket om att veta belastnings storlek, service möjligheter (inte sänka taket så att kopplingsdoser blir inbyggda) osv.
Ta hjälp om du vill ha en ljus framtid med dina lampor ! :-)

Jag förstår din situation Mr T, är inte ute efter att skälla på dig. ;)
Vill bara påpeka vad som gäller om andra läser tråden. Dessutom har du fel när du säger att man inte får dra FK i gamla pansarrör. Just den frågan kom upp under min utbildning och Elsäkerhetsverket anser att det är ok om man har jordfelsbrytare på samma gruppledning. Givetvis måste man isolationsprova allt efteråt. Fast det rekommenderas starkt att dra kabel om man kan.
Nu gällde det iof gamla stålrör med OVIR i, de där gamla tjärpappstrådarna som smulas sönder så fort man rör dem. FK anses bra mycket säkrare trots att de ligger i metallrör.

Poteta - Tack för tippset om FK i pansarrör. Den infon jag hade var att det var tvunget att vara dubbla höljen.
Med ny central, naturligtvis med jordfelsbrytare (2 st, en för ute en för inne, ville haft en till sep. för köket men elektrikerna avrådde mig), så kommer renoveringen underlättas lite kanske. Å andra sidan måste jag nog ändå byta alla kopplingsdosor så....
Än en gång, tack för tippset.

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)