webForumDet fria alternativet

Letar efter BRA 12-volts FM-sändare

Ljud & bild

8 svar · 1 503 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Bilens radio/stereo har ingen aux-ingång alls, vare sig 3,5 mm, USB eller minneskort. Tänkte prova med en fm-sändare så länge den inte kostar mer än 3-400.

Önskelista:

1. Antennen till radion sitter längst bak på biltaket, så sändarens signalstyrka måste vara så stark som möjligt.

2. Eftersom det är mycket långkörningar där man passerar mängder av andra sändare på olika frekvenser bör den ha ClearScan eller motsvarande så att den letar upp lediga frekvenser själv.

3. Jag ska kunna plugga in en 3,5 mm kabel från mobiltelefonens (som alltså är ljudkällan) hörlursuttag i sändaren.

4. Sändaren ska ta ström från cigarettändaruttaget (12 V) och jättegärna ska kontakten också ha ett USB-uttag så att man kan plugga in telefonens laddkabel också.

Är det någon i församlingen som känner till en mackapär som uppfyller mina önskningar? Eller kanske t.o.m. har tips som jag inte ens tänkt på?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag hade samma problem i min V70 för några år sen, bara fabriksmonterade stereon med radio och cd. Sen tidigare hade jag en FM-sändare till min iPod som fungerade klockrent, men den måste ju fyllas/bytas musik i så man inte kör samma hela jäkla tiden.

Så jag skaffade en Grom!
Man stoppar in den bakom stereon, fixar ström via en strömtjuv, kopplar in den mot stereon med en färdig anslutning och drar sedan valfria kablar.
Den lurar bilens radio att det finns en cd-växlare (som egentligen är ett usbminne jag har i handskfacket), jag styr volym och byta låt via rattens vanliga knappar, jag har en 3,5mm aux ingång samt usb-uttag för laddning i facket mellan framstolarna och en blåtandsanslutning om jag vill köra ljudet den vägen från mobilen.
Jag drog fram en mikrofon på A-stolpen också för handsfree-prat i mobilen, men det ekar något förbannat för den man ringer upp. Så den funktionen är inte helt klockren, men resten är suveränt. :)

Det tog ett par timmar att installera, det mesta av tiden gick till att klura ut var jag skulle göra av själva enheten och kabeldragandet till olika ställen. Buntband rekommenderas. ;)

Medlem sedan juni 2012581 inlägg

:stefan: skrev:

Så jag skaffade en Grom!

Det här var ju fräna grejer! Synd att den äter ett lite väl stort hål i plånboken för dess funktionalitet. Jag vet inte om priset är motiverat, men en väldigt intressant produkt är det! Tack för tipset!

prplxr skrev:

Det här var ju fräna grejer! Synd att den äter ett lite väl stort hål i plånboken för dess funktionalitet. Jag vet inte om priset är motiverat, men en väldigt intressant produkt är det! Tack för tipset!

Jo, de här manickerna brukar sällan vara gratis, men de finns i olika utföranden - alla har inte blåtand osv. Dessutom skaffade jag den via en återförsäljare i England, sparade några spänn på frakt och tull.
Nu är det ett par år sen så numera finns det säkert fler tillverkare därute.

Tack för svar!

Oaktat (jag giller det ordet!) att en sån där Grom verkar fiffig så är den dels för dyr och dels inte vad jag är ute efter.

Jag kör nämligen långfärdsbussar också, och ingen av dom har anslutning för USB eller aux. Tanken var att att använda sändaren även där.

Så alltså: Bra fm-sändare med högsta möjliga signalstyrka eftersökes....

Danne V skrev:

Jag kör nämligen långfärdsbussar också, och ingen av dom har anslutning för USB eller aux. Tanken var att att använda sändaren även där.

Aha! Ja, då är det ju FM-sändare som gäller.

:stefan: skrev:

Aha! Ja, då är det ju FM-sändare som gäller.

Ja, jag tror det (om det inte finns annan lösning som jag inte ens känner till).
Dilemmat är alltså att hitta en som funkar OK.
Har letat som en dåre på webben efter en sändare som sticker ut och verkar vara bättre än andra. Utan att lyckas.....

Köpte (och provade) denna:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tradlos-ljud-bild/fm-sandare/belkin-tunecast-auto-fm-sandare-p92141

Skulle ju funka bättre än andra eftersom den hade "ClearScan" (oj, så trött jag är på engelska termer. Men det är en annan historia). Dvs att den skulle kunna hitta en frekvens som var relativt ostörd.

Visst var ljudet OK de få ögonblick när den valda frekvensen inte var i närheten av andra utsändningar. Men det var inte många. Det var alltid något som störde.

Det blir till att bränna CD-skivor....och lämna tillbaka grejerna till Kjell & Co.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Jag har för mig att en svensksåld fm-sändare får ha max effekt på 50nW (ganska osäker, men väldig låg effekt iallafall)

Jag har hört att om man köper en i eller från USA har den ett par mW effekt, och de funkar riktigt bra.

Och är naturligtvis helt olagligt att använda och förmodligen att inneha också.

Vill man bygga en olaglig sändare med monster effekt kan man ju göra det.

http://www.curto-circuito.com/index.php?main_page=product_info&products_id=1696

Jag har fått berättat för mig att när jag var 15-16 så gjorde några 15-16 åringar en monstersändare och tog över Radio Malmöhus för ett par grannar....

Den mer lagliga vägen är ju att räkna ut en bra antenn och ansluta på den köpta Kjell sändaren.
Dvs, bryta upp den och ersätta den förmodligen dåliga lilla inbyggda antennen med en riktg fm antenn.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)