webForumDet fria alternativet

TV serien Continuum. Förklaring tack !

Film & TV

2 svar · 1 255 visningar · startad av Mr T

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg
Frågan#1

Såg att TV serien Continuum (http://www.imdb.com/title/tt1954347/) går i repris, igen, nu runt middagstid.

Försökte hänga på serien då den gick på fredagkvällar men massa kom emellan. Såg bara vissa avsnitt, men har jag rätt om jag säger att brottslingarna i tv serien försöker störta bankväsendet ?
Detta då bankväsendet gick med storförlust, en förlust som folket fick betala och därför vill "folket" ta tillbaka makten över kapitalet genom våld ?

Tänker att om det var så, är det då inte motståndsrörelsen man ska heja på, för vi hejade ju på organisationen "Occupy Wall Street" . Fast det kanske är dom våldsamma demonstranerna som är fel ?

Förklaring tack !

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

I första avsnittet ska medlemmarna i Liber8 avrättas för att de försökte störta "corporate congress" som har ersatt det demokratiska styret sen länge. Detta sker år 2077. Dock så genomför de sin plan för att resa tillbaka i tiden till vår nutid och försöka förändra saker innan de sker. Och av misstag råkar även Kiera Cameron, snuten, följa med.

Visst kan man heja på Liber8 för deras mål, men om du fortsätter följa serien så kommer du märka att deras metoder korrumperas vartefter tiden går. De ägnar sig bitvis och brottslighet för att tjäna pengar och mördar folk, något som kanske är nödvändigt på 2070-talet för att förändra samhället, men är en lite väl drastiska metod sett från vår tid. Det går även att ifrågasätta huruvida dessa metoder hjälper deras syfte eller i själva verket bara stärker polisens auktoritet, och gör att det ses som nödvändigt att polisen får stöd från privata företag. (Jag går händelserna i förväg och försöker att inte spoila för mycket, men du kommer att förstå senare.) En central konflikt är alltså att goda avsikter inte är någon garanti för ett gott utfall. Världen är mer komplex än så.

Det kan för övrigt vara intressant att notera att det 2012, i verklïgheten, bröt ut protester bland studenter och andra grupper i Kanada, där Continuum alltså spelades in. En del saker senare i serien är alltså troligen direkt inspirerade av det politiska klimatet i Kanada vid den tidpunkten.

Wikipedia-artikel om protesterna: http://en.wikipedia.org/wiki/2012_Quebec_student_protests

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Tack för ett jättebra svar !
Då var jag inte helt ute då jag trodde det handlade om folkuppror mot bankväsendet, men också som jag skrev att det blir brutalare.
Tror dock inte jag kommer hinna titta på alla avsnitt denna gången heller, speciellt inte nu när vädret är som det är och man vill vara ute. Men min nyfiken het har stillats.

Stort tack !

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)