Lång, lång historia, så jag tar den korta versionen... Jag och flera andra jag känner jobbade tidigare på konsultbasis mot ett företag som drevs av två Italienare, som när det började gå knakigt bestämde sig för att sluta betala för tjänsterna de beställde.
Självklart kom det här inte fram förrän ett par månader efter att dom slutat återkomma/betala fakturor (efter förfallo och massa annat).
Frågan är, finns det någon myndighet eller liknande man kan kontakta/anmäla det här till. För min del är det skitpengar det handlar om, mer av principskäl. För flera andra jag känner till handlar det om betydligt mer, flera hundra tusen kronor i obetalda fakturor.
Man kan säkert anmäla det till Svenska Polisen, men finns det något annat sammarbetsorgan inom EU för saker likt det här?
Knepigt. Spontant känns det ju som att du får vända dig till filippinska polisen eftersom du (fortfarande?) bor där. Alternativt svenska polisen eftersom du är svensk. Kanske beror lite på var du bodde när avtalet ingicks också.
Men svenska polisen kanske har lättare att påverka genom Europol, känns "närmare" på något sätt än via Filippinerna och Interpol.
Nu är inte Filippinerna mer inblandat än att jag bor här, driver mitt företag någon annanstans. Det här är något som pågått en längre tid, och det finns eg. inga avtal, "beställningar" har löpande skett genom kommunikation via Skype och Email.
För min del kan jag eg. strunta i det, mest intressant om det finns någon sorts skyddsnät för att slippa samma sak igen, nästa gång kanske det rör sig om helt andra pengar.
Om det är italienare eller filipiner har nog inte med saken att göra.
Var det beställande bolag är registrerat är viktigt!
Kontakta motsvarande handelskammaren i det landet.
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25