webForumDet fria alternativet

Whiskey - Med eller utan vatten?

Mat & dryck

11 svar · 3 218 visningar · startad av prplxr

Medlem sedan juni 2012581 inlägg
Frågan#1

Jag är ju lite av en Whiskyfantast, om än en ganska petig sådan och sitter här med ett glas Laphroaig QC för att avrunda helgen och kanske få lite bättre sömn. Jag har mina två favoriter jag håller mig till, Laphroaig Quarter Cask och Lagavulin (16år). Älskar den otroligt fylliga och rökiga smaken.

När man beställer ett glas av någon av dessa sorter på en lite finare krog eller restaurang så händer det att man också får med ett glas vatten med en liten tillhörande pipett, givetvis för att kunna tillsätta så många droppar vatten man önskar. Är det här något ni andra whiskyälskande wF'are föredrar? Själv vill jag inte ha något vatten alls i min whisky då jag bara tycker att det tar udden av karaktären av smaken jag älskar, dvs rökigheten.

Vad anser ni? Med eller utan vatten och gärna med en liten förklaring till varför ni föredrar det ena över det andra! :-)

*SKÅL!* :birp

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Laphroaig är även min favorit när jag vill ha rökig virre. Vill jag ha en blended blir det oftast Tullamore Dew.

Är virren stark, bortåt 50% alkohol som t.ex. Laphroaig Quarter Cask (48%) så tar jag alltid runt 10% kallt vatten eftersom så mycket alkohol tar bort viss del av aromen och dessutom bedövar smaklökarna för mycket. Man får helt enkelt mer och större smak, framförallt eftersmak.

Virre med lägre alkoholhalt som Tullamore Dew och andra varianter av Laphroaig (40%) tar jag ibland med vatten och ibland "neat" (utan vatten), beroende på humör.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Dricker oftast min whisky ren.
Lite vatten i kan framhäva aromerna i en del whiskysorter. För mig är inte styrkan avgörande för om jag har vatten i eller inte. Utan det är något jag provar mig fram till.
T.ex Macallan Cask Strength (58%) tycker jag inte behöver vatten, medan en A'bunadh (59% har jag för mig) smakar mycket mer med lite vatten.
Men jag har nog inte så mycket som 10% vatten i, snarare 2%.

Dessutom dricker jag aldrig whisky kall eller med is.
Tycker att många aromer försvinner om den är för kall.

Intressant läsning. :-)

Pedda skrev:

Dessutom dricker jag aldrig whisky kall eller med is.
Tycker att många aromer försvinner om den är för kall.

Här håller jag fullständigt med. Jag dricker alltid min rumstempererad och stoppar man en isbit i så blir det ju bara blask till slut. :(

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Är det en stark Whisky så har jag oftast vatten i. Det rundar av och tar fram mer smak tycker jag. Det finns ju inga rätt eller fel när det gäller smak men de som hållt de provningar som jag varit på tycker oftast att man skall vattna ner till runt 40% för att få fram smakerna ordentligt. Kolla in St: Magnus Whiskyklubb på Broadway konditori när det är provning nästa gång. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Newer water another mans Whisky.

Så om du tillsätter vatten, gör det med försiktighet.
Av Henrik Aflodal (googla) har jag blivit lärd att testa med pincett!
Vi pratar om mycket små mängder.

Sedan kör vi härnere i Helsingborg med varannan vatten,
men det är för att man skall kunna konsumera mera ;-)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Med pincett blir det väldigt lite vatten ;)

Ett surör som man stoppar ner i vattnet och sen håller för öppningen (den som är ovanför vattnet :) ) brukar oxå fungera bra.

Haha Visst var det tipset med sugrör mycket bra, jag tänkte på pipett!
Men OK med Pincett blir det väldigt lite vatten.

Vi talar ju om att ta ner styrkan på cask strenght provningar förstås!

Så nu har ju TS fått råd från några av proffsen, på detta område!

Medlem sedan mars 2001363 inlägg

prplxr skrev:

Lagavulin (...)
Med eller utan vatten

Lagavulin, utan vatten förstås!

Naturligt är is bojkottat,eller hur!
http://hd.se/landskrona/2013/07/01/gubbspriten-blev-hennes-passion/
Skapa en förening eller en fru som också tycker om Whisky och slår upp.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Man kan använda sk. Whiskystenar istället för is om man vill ha den kall.

Quid skrev:

Man kan använda sk. Whiskystenar istället för is om man vill ha den kall.

Ja, jag kom på det såhär i efterhand, jag också, men jag anser nog att kylan tar bort en hel del smak.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
114 ms — ändringar (db)