Någon som har tips på en prisvärd glassmaskin som ändå fungerar helt ok? Känns om att de för 200 kr inte kan göra någon nämnvärd glass och de för 2000 kr kan man köpa en jäkla massa glass i affären för ;-)
Skulle jag säga ett pris hade hade tänkt i runda slängar en +/- 500 lapp.
Har tyvärr inget tips, men däremot en varning. Min sambo fick en glassmaskin från OBH Nordica i julklapp från jobbet förra året. De flesta vet säkert att de gör mycket skräp, men deras glassmaskin är en sällsynt ogenomtänkt konstruktion.
För en prislapp runt 500kr så får du bara en glassmaskin där du måste frysa in skålen i förväg. De med kompressor som inte kräver förkylning kostar mycket.
Saker att fundera över:
Ingår mer än en skål eller kan man köpa till fler för att göra mer än en sorts glass åt gången.
Hur mycket låter maskinen.
Sitter motorn under eller över skålen.
Hur bra rör den om i skålen. (Jag har en billig som har någon millimeter mellan vispen och kanten vilekt medför att det blir en del smet som inte rörs runt och bara sitter fast i kanten på skålen)
Det fanns en maskin som hade dubbla skålar och motorer så att man kunde göra två glassar samtidigt.
Det går inte att jämföra hemmagjord glass med sådan man köper i affären.
Har tyvärr inget tips, men däremot en varning. Min sambo fick en glassmaskin från OBH Nordica i julklapp från jobbet förra året. De flesta vet säkert att de gör mycket skräp, men deras glassmaskin är en sällsynt ogenomtänkt konstruktion.
Blir den hemmagjorda bättre, sämre eller bara annorlunda?
Det beror väl på hur man gjort den och vilka köpe-glassar man jämför med.
Men om du jämför med de billigaste du hittar i butiken, så blir det oftast godare eftersom man använder mer grädde och bättre råvaror.
Egentligen behöver man ingen maskin alls (förutom en frys då alltså), om man är beredd att jobba lite och låta det ta tid. Trixet ligger i att undvika större iskristaller i smeten, vilket man gör genom att ta ut den ur frysen ett par gånger och bearbeta ("vispa") den.
Blir den hemmagjorda bättre, sämre eller bara annorlunda?
Som Danne V sa så beror det ju helt på hur man gör. Fördelen är att man kan anpassa smaken efter sitt eget tycke. Slänga i mer nötter, chokladbitar, frukt m.m.
Du kan själv bestämma hur pass ren och ekologisk du vill ha din glass. Om smaken ska komma från konstgjrode smakämnen eller från riktig frukt.
Det kräver givetvis mycket mer arbete och förberedande.
Dessutom brukar ens vänner uppskatta arbetet när man bjuder på hemmagjord glass.
Du får själv avgöra hur fet du vill ha din gräddglass. Om du vill köra på med 40% grädde eller blanda ut den med mjölk.
jag har en liknande den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=648814 vilken fungerar alltför bra... många extra varv i spåret blir det... min analys är att smeten/receptet är viktigast för att få en bra glass...
dagens tips är att smälta lite vita bilar i mjölk/grädden för att få lite segare konsistens :-)
mums
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2