webForumDet fria alternativet

Streckkoder

Program & appar

2 svar · 953 visningar · startad av SoulGod

Medlem sedan aug. 20051 200 inlägg
Frågan#1

Jag har en fråga angående streckkoder som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Vi har ett system idag som man kan scanna in en streckkod,
och när detta görs så läser den av en excelfil.

Excelfilen är uppbyggd såhär:
Kolumn 1: "Streckkoden"
Kolumn 2: Viss information

När man scannar in koden så kollar den av mot excelfilen och presenterar informationen som står i kolumn 2.

Men - det jag undrar över: Finns det något mer "globalt" system?
Jag vill kunna skapa en streckkod här, skicka produkten till en kund vart jag än vill, så ska dom kunna scanna och få samma svar...?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Utan att veta hela applikation och det underliggande syftet!
Kanske jag skulle våga föreslå QR kod.
Det är ett smidigt sätt att flytta lagrad information i lite större mängd.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Streckkoder finns i många utföranden. Den absolut vanligaste streckkodstypen för produkter är EAN-13. Den kan se ut så här:

Den innehåller bara siffrorna som i exemplet står under koden (det som du har i kolumn 1). EAN-koder ansöker du om och tanken är att de skall vara unika. Tittar du på en coca-cola burk i butiken så är streckkoden du ser EAN-13. Den är unik för denna typ av coca-cola burk världen över. Produktens information som du har i kolumn 2 är bara känd för dig om du inte delar med dig av excel-filen.

QR-koder som Last skriver är 2-dimensionella och kan innehålla mer information. Exempelvis det som du har skrivet i kolumn 2 (eller både kolumn 1 och 2). De ser ut så här:

och kan då exempelvis innehålla "10047 : Detta är en fin produkt". Det finns även vanliga 1-dimensionella streckkoder som kan innehålla valfri text, men de blir rättså långa och QR-koder har dessutom blivit lite av standard som EAN. Det fina med QR-koder är dessutom att de växer dynamiskt ju mer information du lägger i dem. QR-koder är inget du behöver ansöka om, de är bara att använda.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.20824b9f
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)