webForumDet fria alternativet

information om tullavgift etc.

Konsumentråd

18 svar · 6 525 visningar · startad av Croize

Medlem sedan sep. 201212 inlägg
Frågan#1

hej , Om jag köpt en vara från HK för.... 2300kr varav 180kr frakt inräknat.. hur stor är chansen för tullavigt & hur mkt?

Medlem sedan feb. 2002476 inlägg

Hur stor chans det är att det stoppas i tullen är omöjligt att säga, likaså tullavgift som beror på vad det är du köpt. Däremot åker du på svensk moms om det stoppas, 2300 * 0,25 = 575:- + postens avgifter (tror de är runt 160:-).

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

Sen är inte all moms 25%. Om du köper böcker, tidningar eller dylikt så är det 6% och om du skulle köpa någon form av mat eller importerar konst så är det 12%...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Grottade lite i tullavgifter för ett tag sen när jag jämförde USA med England och det var stört omöjligt att lura ut vilken avgift det blir. Tullverket har mycket info på nätet, men det bygger också mycket på att du vet klassificeringar på godset, olika koder osv - verkar mest vara upplagt efter de som importerar i arbetet och så att säga redan vet.

Jag handlade från England till slut, då vart det varken tull eller moms. ;)

En android surfplatta :P Räknade runt 500 i tullavgift , OM jag nu skulle torska på det .

Croize skrev:

En android surfplatta :P Räknade runt 500 i tullavgift , OM jag nu skulle torska på det .

Låter som en bra lösning, oftast är tullavgiften bara några procent (eller 0) så det är momsen som är dyr.

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Croize skrev:

Kan du vara rätt säker på att du gör! Plus att det fördröjer paketet i minst en arbetsvecka, ibland betydligt längre.

Köpare/importör av vara utanför EU förutsätts veta att det inte går direkt utan landar i tullterminalen och att det skickas vidare till postens tullavdelning som sen skickar vidare mot postförskott. (Det händer att leverantörer utanför EU nekar export till Sverige efter klagomål om uteblivna förskottsbetalda varor.)

Momsen beräknas på varans "totalvärde", alltså varan plus frakt plus tull. Jag tror det är tullen som öppnar och bedömer värdet om det inte är angivet av leverantören på en exportetikett eller en proformafaktura, vilket kan ta sin tid.

Så efter leveranstiden till Sverige plus en till tre veckor får du lösa ut paketet mot summan av tull, moms och postavgift. :)

joser skrev:

Kan du vara rätt säker på att du gör! Plus att det fördröjer paketet i minst en arbetsvecka, ibland betydligt längre.

Köpare/importör av vara utanför EU förutsätts veta att det inte går direkt utan landar i tullterminalen och att det skickas vidare till postens tullavdelning som sen skickar vidare mot postförskott. (Det händer att leverantörer utanför EU nekar export till Sverige efter klagomål om uteblivna förskottsbetalda varor.)

Momsen beräknas på varans "totalvärde", alltså varan plus frakt plus tull. Jag tror det är tullen som öppnar och bedömer värdet om det inte är angivet av leverantören på en exportetikett eller en proformafaktura, vilket kan ta sin tid.

Så efter leveranstiden till Sverige plus en till tre veckor får du lösa ut paketet mot summan av tull, moms och postavgift. :)

Va illa , Hatar det faktum att man måste betala tullavgift & att man måste vänta dölänge för det ska släppas vidare , Anatar att jag har tur om det inte går i tullen xD :P

2012-09-22 17:27 Stockholm EMS Under tullbehandling hos Posten AB
2012-09-22 17:27 Stockholm EMS Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering
2012-09-18 00:58 Kina Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet för vidare transport till Sverige
2012-09-17 16:42 Kina Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet

Troligtvid har jag detta på måndag ? : )

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Croize skrev:

2012-09-22 17:27 Stockholm EMS Under tullbehandling hos Posten AB
2012-09-22 17:27 Stockholm EMS Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering
2012-09-18 00:58 Kina Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet för vidare transport till Sverige
2012-09-17 16:42 Kina Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet

Troligtvid har jag detta på måndag ? : )

Kanske...
Jag har haft grejer på tullen längre tid än vad det tog att skicka det från Kina till Sverige. Vanligtvis brukar det ta runt en vecka.

Tullen suger -.-"

Tull 2 gånger innebär o.O?

2012-09-25 09:59 Stockholm EMS Tullbehandling pågår
2012-09-23 04:27 Stockholm EMS Tullbehandling pågår

Croize skrev:

Tull 2 gånger innebär o.O?

2012-09-25 09:59 Stockholm EMS Tullbehandling pågår
2012-09-23 04:27 Stockholm EMS Tullbehandling pågår

Troligen att de skannat det 2 ggr, räkna med att det kan iaf 2 veckor (det är den försening jag haft på paket som fastnat i tullen) innan det lämnar tullen.

Alltså, jag har handlat väldigt många gånger från Kina och har aldrig åkt på några extra avgifter. Att det "fastnar" i tullen innebär inte att man åker på avgifter. Mina varor brukar också stanna hos svenska tullen någon vecka.

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Om man får några avgifter från tullen beror ju på värdet dom kommer fram till.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Poteta, är det saker du har köpt privat eller till företaget?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

drew skrev:

Om man får några avgifter från tullen beror ju på värdet dom kommer fram till.

Enligt TS är värdet 2300 SEK. Även om inte tullen inte kan fastställa varans exakta värde borde de inse att värdet är över 1400 SEK vilket är gränsen för att slippa tullavgift. Sedan blir det ju 25% införselmomsen oavsett varans värde.

nitro2k01 skrev:

Poteta, är det saker du har köpt privat eller till företaget?

Bara privat, jag har ingen aning om hur det går till att handla från utlandet med företaget. Där skulle jag aldrig våga chansa. :)
Kan tillägga att jag har handlat som mest för kanske 600 kr per gång när jag beställer från Kina. Mer vågar jag inte handla för med tanke på om något strular. Man kan inte gå in i butiken och prata med dem precis. ;)

Medlem sedan maj 20131 inlägg

Posten Tull

Posten Tull har dom någon slags egennytta av att sitta och hålla på paket i en vecka?
Svenska posten AB är ett stort bullshit. Skickade efter en pryl från Hongkong den var framme över en helg från lördag till måndag. Sen skall dom djävla jönsarna på posten tull sitta och hålla på paketet.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)