webForumDet fria alternativet

Folkbokförd på min adress

Juridik

6 svar · 1 356 visningar · startad av petha968

Medlem sedan mars 201124 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har låtit en person och hans familj folkbokföra sig på min adress i och med att de snart skall flytta till samma stad och behöver vara folkbokförda i stan.

Nu har det kommit till min vetskap att personen (som för övrigt är utomlands hela sommaren) har ett helt gäng med skulder (inkasso kraven kommer stadigt) samt att personen är misstänkt för ekonomisk brottslighet (åtal har väckts).

Min fundering är om dessa två saker (skuldfrågan och brottsligheten) kan påverka mig och min sambo som äger huset där personen är folkbokförd, är det någon som kan ge lite vägledning?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

petha968 skrev:

Hej,

Jag har låtit en person och hans familj folkbokföra sig på min adress i och med att de snart skall flytta till samma stad och behöver vara folkbokförda i stan.

Nu har det kommit till min vetskap att personen (som för övrigt är utomlands hela sommaren) har ett helt gäng med skulder (inkasso kraven kommer stadigt) samt att personen är misstänkt för ekonomisk brottslighet (åtal har väckts).

Min fundering är om dessa två saker (skuldfrågan och brottsligheten) kan påverka mig och min sambo som äger huset där personen är folkbokförd, är det någon som kan ge lite vägledning?

Nej, inte på minsta vis - juridiskt.

Däremot kan du ju få ta hand om (och eftersända?) brev som skickas till honom, eventuellt få besök av farbror Blå som givetvis kommer att undra varför han är skriven hos dig utan att bo där. Kanske hamnar du också i obehagliga situationer om han/dom vill "bo" kvar hos dig trots att du inte vill.

Tack för svar!

Ok, det var skönt att höra. Vet du om det är möjligt för mig att "häva folkbokföringen" i och med att det är jag som äger huset?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

En hyresvärd har, unde vissa förutsättningar, rätt att vräka hyrestagare.

Men du har ju faktiskt har ingått ett avtal med killen. Det kan du inte bara kan bryta hur som helst. Att han är skuldsatt och misstänkt för ekonomiska brott är knappast skäl nog såvida du inte hade detta villkorat från början. Han har ju inte åsamkat dig någon som helst skada.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

petha968 skrev:

Lite OT, men varför skulle man behöva vara folkbokförd i en stad innan man flyttar dit?

Ok, Tack för svaren.

Det har att göra med lite ansökningskrav på diverse instanser i samhället.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

En anledning att man så snabbt numera har infört lägenhetsnummer är för att undvika (eller upptäcka) denna typ av avancerat fusk med folkbokföringen.
Annars har det bara betydelse var man är bokförd i november.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)