webForumDet fria alternativet

Ovanligt basic fråga om nyårsraketer

Småprat

5 svar · 916 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Nu kommer en av de märkligare frågorna på forumet att publiceras. :r

Har under hela min livslängd bojkottat allt vad nyårsraketer och smällare heter, men har nu blivit pålurad lite nyårsraketer som jag ska skjuta med grabben.

Nu till den märkliga basicfrågan. Raketerna har ingen stubin. I båda ändarna av raketerna (Hammargrens) så sitter det röda "plastkoppar". Är tanken att man ska slita bort den nedre röda "plastkoppen" och på så vis frilägga stubintråden?
Kände inte för att börja rycka och slita i raketerna, utan kände att jag ville fråga först. Tänkte om det kanske är fabrikationsfel, då några av de andra fyverkerierna har stubintråd :r

Annars då, bara att stoppa ned raketerna i typ ett elrör eller liknane och tända på stubinen, eller är det något mer man måste göra eller tänka på?

Merry New Year! :p

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det är bara ett skydd precis som du skriver. Dra lite i sidled så lossnar de lätt.

Ahh ... tack för svaret!
Trodde nog att det var så, men ville som sagt inte börja rycka och slita i raketerna bara så där på chans. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nu har jag inte skjutit raketer på några år, men senast när vi höll på - och då med lite större saker - satt det ofta en plastgrej i slutet av stubintråden. Men denna skulle man slita loss då den fungerade som plånet på en tändsticksask och alltså antände stubintråden samtidigt som man slet loss den.

Så slit försiktigt - eller inte. ;)

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

En flaska kan du använda som avfyrningsramp. Lite mer stabilt än ett el-rör... Men bara ett förslag!! :-)

Allt gick bra. Det var faktiskt riktigt roligt och uppskattades av de små.

Tejpade fast ett el-rör mot en träställning, så att raketerna sköts rakt upp. Men då damp resterna av raketen och pinnen ned ungefär där man stod, så vi vinklade om el-röret lite, så var det problemet löst.

Blir nog några raketer även nästa år. Det var lite trevligt faktiskt. :)

326 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
203 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)