webForumDet fria alternativet

Kontrollera uppkopplingen.

Nätverk

6 svar · 1 177 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Tjo!
Nätet hemma svajar betänkligt. Själv lirar jag wow och sonen kör swtor och som det är nu loggas vi ut med ojämna mellanrum. Det märks nästan inte när man surfar (förutom att det går trögt emellanåt) men det är kanske inte så konstigt.

Den enda tjänsten jag känner till för att kolla sin uppkoppling är Bredbandskollen och där tutar det på som vanligt. Antagligen är det normal uppkoppling den mesta tiden för att sedan "ramla ur" mellan varven. Finns det någon möjlighet att kolla om man har oavbruten uppkoppling?

(Grabben får vänta i ca: 20 minuter på att få logga in i swtor. Väl inne tar det några minuter så kopplas han ur och får sedan snällt vänta i ca: 20 min till nästa gång... Inte kul.)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Snabbvarianten är med ping. Kör ping med flaggan -n 9999 för att pinga 9999 gånger istället för 4 som är standard i Windows. Och vad ska du pinga? Du kan pinga olika saker (samtidigt till och med, i olika fönster) för att felsöka olika saker.

Pinga din lokala router för att kolla om det är den (trådlösa) uppkopplingen som bryts eller har problem. Ofta 192.168.1.1 eller 192.168.1.254. Kör ipconfig och kolla vad gateway säger.

Pinga något externt för att se om det är där problemet ligger. Du kan välja något allmänt som google.se eller webforum.nu, men jag brukar personligen använda nästa uppströms switch. Bör visa sig i traceroute (tracert) mot valfri extern host. Om din externa IP är 123.45.67.89 är ofta nästa switch 123.45.67.1.

Personligen har jag märkt att min router startar om sig själv titt som tätt. Osäker varför.

nitro2k01 skrev:

Snabbvarianten är med ping. Kör ping med flaggan -n 9999 för att pinga 9999 gånger istället för 4 som är standard i Windows. Och vad ska du pinga? Du kan pinga olika saker (samtidigt till och med, i olika fönster) för att felsöka olika saker.

Pinga din lokala router för att kolla om det är den (trådlösa) uppkopplingen som bryts eller har problem. Ofta 192.168.1.1 eller 192.168.1.254. Kör ipconfig och kolla vad gateway säger.

Pinga något externt för att se om det är där problemet ligger. Du kan välja något allmänt som google.se eller webforum.nu, men jag brukar personligen använda nästa uppströms switch. Bör visa sig i traceroute (tracert) mot valfri extern host. Om din externa IP är 123.45.67.89 är ofta nästa switch 123.45.67.1.

Personligen har jag märkt att min router startar om sig själv titt som tätt. Osäker varför.

Hoppsan, det där låter bra men hur gör jag? Jag kan öppna kommandotolken men hur/vad ska jag skriva?
Jag är rätt säker på att det är utifrån problemet ligger eftersom både jag och grabben kör trådbundet. Routern har jag startat om själv utan någon förbättring.

/edit
Skrev

ping -n 999 195.74.37.210

Det verkar fungera. Tack!

Det rullar på i kommandotolken med stopp typ varje halvminut. Stoppet varar några sekunder. Visst ser det skumt ut?

dump.png
Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Du kan köra ping 195.74.37.210 -t också. -t innebär pinga tills någon avbryter, vilket du gör med CTRL-C.

Om stoppet var 30 sekund alltid finns är det enklaste kanske att koppla bort routern och sätta en dator direkt på internet. Pinga då igen. Fungerar det fint då är det routern som är problemet (vilket jag personligen misstänker). Det tråkiga är ju om felet är lite sporadiskt, då blir det tråkigt för en av er att vara utan internet under tiden ni testar...

Ledel skrev:

Du kan köra ping 195.74.37.210 -t också. -t innebär pinga tills någon avbryter, vilket du gör med CTRL-C.

Om stoppet var 30 sekund alltid finns är det enklaste kanske att koppla bort routern och sätta en dator direkt på internet. Pinga då igen. Fungerar det fint då är det routern som är problemet (vilket jag personligen misstänker). Det tråkiga är ju om felet är lite sporadiskt, då blir det tråkigt för en av er att vara utan internet under tiden ni testar...

Jag har ett modem med inbyggd router så det blir svårt. :)
Dock har jag en billig switch mellan våra datorer och modemet/routern så den ska jag koppla bort. Borde tänkt på det tidigare men ibland behöver man hjälp att tänka enkelt. :bire

/edit
Jag misstänker alltså redan att det är modemet men det gäller att ha på fötterna när man ringer Comhem. De kommer pinga mitt modem och se att allt ser bra ut skulle jag tro. Man kanske kan be dem pinga i en minut i sträck...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Går iofs att brygga Comhem-routern så att det enbart fungerar som modem. :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)