webForumDet fria alternativet

Hur känner ni inför kvantdatorer?

Vetenskap

9 svar · 1 335 visningar · startad av Jon@s

Medlem sedan dec. 2010159 inlägg
Frågan#1

Jag måste väl erkänna att jag inte förstår särskilt mycket om vad en kvantdator egentligen är.

Men jag är ändå lite orolig om det som sägs, dvs att kvantdatorer effektivt kan knäcka dagens krypteringar.

Som jag ser det så skulle det bli ganska problematiskt om det vore så. Även om det inte på många år är dags för kvantdatorer, så sägs det att det hinner inträffa under min livstid.

Det borde helt enkelt betyda att det är slut på privatliv och vi inte längre kan göra affärer över Internet på ett säkert sätt. Det skulle vara väldigt dåligt.

Vad är era reflektioner om kvantdatorer?

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

Varför skulle det vara slut på privatliv och säkra affärer över Internet för att dagens krypteringar någon gång kommer kunna knäckas? Försvann möjligheten att skicka säkra meddelanden när Julius Caesars Caesarchiffer knäcktes? Nej. Nya metoder tas ständigt fram i takt med att de nuvarande blir föråldrade.

metalboy skrev:

Varför skulle det vara slut på privatliv och säkra affärer över Internet för att dagens krypteringar någon gång kommer kunna knäckas?

Om det är knäckt och inga nya har uppfunnits så går det inte att kommunicera säkert.

metalboy skrev:

Försvann möjligheten att skicka säkra meddelanden när Julius Caesars Caesarchiffer knäcktes? Nej. Nya metoder tas ständigt fram i takt med att de nuvarande blir föråldrade.

Ceasarschiffer är ingen assymmetrisk kypteringsalgorithm som du kan använda på ett säkert sätt över Internet.

Vad jag vet så används nästan uteslutande assymmetrisk RSA-kryptering över Internet. Har man uppfunnit nåt kvant-säkert alternative till RSA? Det uppfanns väl 1978, så det är inte varje dag det kommer kyrptografiska genombrott.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

metalboy skrev:

Varför skulle det vara slut på privatliv och säkra affärer över Internet för att dagens krypteringar någon gång kommer kunna knäckas? Försvann möjligheten att skicka säkra meddelanden när Julius Caesars Caesarchiffer knäcktes? Nej. Nya metoder tas ständigt fram i takt med att de nuvarande blir föråldrade.

Visst, i och för sig. Men problemet, i vart fall som jag inbillar mig, är ju att kvantdatorerna - när och om dom över huvud taget kommer att framställas - kommer att bli så innihelvete ofattbart snabba.

Dechiffreringsprogram som körs på en kvantdator kan alltså koppla upp sig mot en server (eller vad dom som helst som är skyddat) och testa några tusen triljoner lösenord på ett par sekunder.

Hur många varianter programmet skulle kunna testa om man låter det stå och tugga några timmar eller t.o.m. ett dygn kan man inte ens greppa.

Lite läskigt är det faktiskt, för det handlar ju inte så mycket om att skydda nåt hotmail-konto, utan avsevärt större grejer. Och dilemmat med att skapa motåtgärder är ju att man först måste veta VAD man ska skapa åtgärden mot. Det måste alltså FÖRST hända något innan man kan börja jobba på skyddet. Som att sätta lås på dörren EFTER att nån knallat in och snott soffan.

Medlem sedan maj 2010117 inlägg

Problemet med både kryptering och dekryptering är tid. Om bara de som dekrypterar har kvantdatorer (som så inledningsvis blir fallet när exempelvis militära- och andra säkerhetsorganisationer besitter dem) så blir det problem.

När båda sidor har möjlighet att använda kvantdatorer så kan krypteringsalgoritmerna använda nycklar som är lika obegripligt långa som kvantdatorerna idag är obegripligt snabba. Dessutom kommer säkert, som någon tidigare kommenterat, nya krypteringsalgoritmer att uppfinnas som utnyttjar möjligheten med mera datorkraft vid kryptering.

newseed skrev:

Problemet med både kryptering och dekryptering är tid.

För vanliga datorer ja. Men inte för kvantdatorer.

newseed skrev:

När båda sidor har möjlighet att använda kvantdatorer så kan krypteringsalgoritmerna använda nycklar som är lika obegripligt långa som kvantdatorerna idag är obegripligt snabba.

Nej, eftersom en kvantdator testar alla nycklar på en gång så måste man använda nåt annat sätt än assymmetrisk kryptering för att skydda sig. Men finns det inte nåt sånt när kvantdatorn gör entré, så kan man inte göra några affärer på nätet på ett säkert sätt.

Hittade en artikel i ämnet: http://www.idg.se/2.1085/1.359671/kvantdatorn-staller-till-det

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

newseed skrev:

Problemet med både kryptering och dekryptering är tid. Om bara de som dekrypterar har kvantdatorer (som så inledningsvis blir fallet när exempelvis militära- och andra säkerhetsorganisationer besitter dem) så blir det problem.

När båda sidor har möjlighet att använda kvantdatorer så kan krypteringsalgoritmerna använda nycklar som är lika obegripligt långa som kvantdatorerna idag är obegripligt snabba. Dessutom kommer säkert, som någon tidigare kommenterat, nya krypteringsalgoritmer att uppfinnas som utnyttjar möjligheten med mera datorkraft vid kryptering.

Du bekräftade ungefär vad jag skrev i mitt inlägg.

Men den "lösning" som du tror kommer att utvecklas kan ju knappast funka. Den förutsätter ju dels att all världens datorer byts ut mot kvantdatorer - i exakt samma ögonblick. För vanliga (och behöriga) datorer, hur kraftfulla dom än är, kommer ju att behöva en månad för att koppla upp sig mot en kvantdator med "obegripligt långa" krypteringsalgoritmer.

Och dels måste ju algoritmerna ändras i realtid, eftersom obehöriga dechiffreringsprogram utan problem kan stå och tugga hur länge som helst för att knäcka dom. Men då kan ju inte behöriga datorer ansluta.

Jag tror att svaret snarare ligger i att man dels måste lära sig att skärma av sina interna nätverk bättre rent fysiskt. Och dels att man utvecklar bra försvarsprogram som t.ex. bryter uppkoppling eller rent av attackerar/förstör den obehöriga datorn eller nätverk av datorer som försöker ta sig in i systemen. Typ.

Det finns en förhoppning om att kvantdatorer i större skala (användbar) är en omöjlighet. Låter lovande enligt mig.

http://www.i-programmer.info/news/112-theory/3723-100000-prize-for-proving-quantum-computers-are-impossible.html

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Danne V skrev:

Visst, i och för sig. Men problemet, i vart fall som jag inbillar mig, är ju att kvantdatorerna - när och om dom över huvud taget kommer att framställas - kommer att bli så innihelvete ofattbart snabba.

Nja, ännu är det inte någon som ens bevisat att kvantdatorer är effektivare än vanliga datorer. Man kan dock misstänka att så är fallet. Kvantdatorer är dock inte "vanliga datorer fast snabbare". De är bra på högst specifika problem.

Danne V skrev:

Dechiffreringsprogram som körs på en kvantdator kan alltså koppla upp sig mot en server (eller vad dom som helst som är skyddat) och testa några tusen triljoner lösenord på ett par sekunder.

Det kommer en kvantdator aldrig att kunna göra. Servern blir inte snabbare bara för att en kvantdator kopplar upp sig mot den.

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Jon@s skrev:

Nej, eftersom en kvantdator testar alla nycklar på en gång så måste man använda nåt annat sätt än assymmetrisk kryptering för att skydda sig.

Kvantdatorer fungerar inte riktigt så. De kan inte testa alla nycklar på en gång. Ett exempel: låt säga att vi använder strängar med 1024 bitar och skall hitta den rätta. En vanlig dator måste då utföra 2^1024 tester -- ett ofattbart stort tal. Den bästa, helt generella algoritmen för en kvantdator är Groversökning och behöver 2^512 tester. Detta är ett mycket mindre tal, men ändå ganska stort. Det går också att bevisa att det inte finns någon snabbare algoritm i det helt generella fallet.

För vissa specialfall, som faktorisering är kvantdatorer potentiellt mycket snabbare.

Jon@s skrev:

Men finns det inte nåt sånt när kvantdatorn gör entré, så kan man inte göra några affärer på nätet på ett säkert sätt.

Det finns andra krypteringsmetoder där man inte känner till någon fördel kvantdatorer har över vanliga datorer. Men visst skulle kvantdatorer orsaka en del oreda om de uppfanns.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)