webForumDet fria alternativet

Får inte MMS direkt längre....

Bredband & telefoni

4 svar · 1 221 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Köpte ny telefon för en månad sen och bytte operatör.
Sen dess kan folk inte skicka MMS direkt till mig. Istället får jag ett SMS med en länk till Telenor och måste logga in där för att se meddelandet och bilden.

Är det jag som inte kryssat i nån inställning, är det min nya operatör som inte tillåter MMS eller vaddå?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Kolla med din operatör. Om du får ett SMS istället för ett icke fungerande MMS brukar det vara så att operatören missat att aktviera tjänsten (vilket i sig är skumt, men det händer).

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Gå in på operatörens hemsida och sök på MMS. Där står det hur du aktiverar det själv genom att skicka ett sms till ett nummer (ofta fyrsiffrigt) med ett ord, t. ex. MMS.
Så har det fungerat för mig iaf, med Telia och 3. :)

Har nu chattat med operatören och fått ett gäng inställningar (som jag tidigare fått automatiskt via sms när jag ansluter för första gången med en ny operatör). Ska nu be nån skicka ett mms...

Sökte efter "mms" på uvtc:s webbplats men hittade inget där.

Nu funkar det. Äntligen. Men det satt långt inne.

Petade alltså in de där inställningarna som jag fick från operatören. Bad därefter en bekant skicka ett MMS. Funkade inte. Fick, som tidigare, ett SMS med länk till telenor.se.

Ringde supporten. Dom sa först "gå till butiken som sålt telefonen. Det verkar vara fel på den". Men sen, efter att jag vägrade acceptera det svaret, så säger snubben "du har väl provat att skicka först? För du måste FÖRST skicka ett MMS från din egen telefon. Först då aktiveras tjänsten och du kan ta emot MMS från andra".

Tack för kaffet, liksom. Hur fan skulle man kunna gissa sig till det?

Men, som sagt, nu funkar det i alla fall. Case closed.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)