webForumDet fria alternativet

Mörkläggning av lägenhet

Boende & hem

13 svar · 3 321 visningar · startad av civilpolisen

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg
Frågan#1

Jag har en ny lya på G.
Tapeterna behöver "en rejäl översyn", milt uttryckt!!
Det får hantverkarna fixa med. Men jag måste ha någon form av gardin för natten. Hur fixar jag det enklast och billigast?

Ett scendrapperi av tjockt svart tyg? Ikea? Jysk...?
Jag har inte tidigare haft anledning att mer i detalj bekanta mig med "förmörkelsebranschen", så jag vänder mig till forumets alltid lika pålästa professionella amatörer!! :-)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Om det är temporärt:
Billigast är nog svarta sopsäckar och lite tejp.
Ser lika illa ut som det låter dock.

Annars finns det mörkläggningsgardiner på både IKEA och Jysk. Kvaliteten är lite sisådär enligt min begränsade erfarenhet.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Innan jag fick tummen ur och stack till Ikea för inhandlande av persienner man sätter upp på insidan av fönstrena (alltså skruvas fast i karmen inne i rummet så att säga, inte mellan glasrutorna) klämde jag fast mörka badlakan när jag skulle slagga. Öppna fönstret lite, peta in handduken i springan, stäng. Quick and Dirty i dess allra renaste form, men det blev tillräckligt mörkt för skönhetssömnen. :e

En liten anekdot: När jag var i Tyskland och tältade med min dåvarande flickvän hamnade vi på en skapligt fin camping. Vi hittade ett öppet område där vårt tält fick plats.

Första natten var det ENORMT ljust, då vi blev varse att vi riggat läger bredvid en stark parkbelysningsarmatur! Hemska tider!! Vad göra!? Då slog det mig att en chipspåse är skapligt ljustät. Sagt och gjort. Nästa natt blev campingen en chipspåse-uppgraderad parklampa rikare.

Vid slutet av vistelsen förstod vi varför just denna platsen var ledig. Under det kraftiga regnet kunde vi konstatera att avrinningen lämnade en del att önska... Avrinningen var helt klart begränsad!!

Skulle man klä fönstret med chipspåsar skulle det bli mörkt och fint!! :-)
Nu är det dock inte fullt så quick and dirty betonat... Det estetiska ska inte underskattas i sammanhanget.

Kanske en kombination av persienner och rullgardin skulle vara det bästa? Varken persienner eller rullgardin var för sig är hermetiskt tillslutande. Det glipar alltid in lite ljus i sidan...

Ja, jag får sova på saken!! :-) Tack för givande och inspirerande inlägg.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag sticker in huvudet i tråden, hoppas det är ok. :)
Vi har ljusa persienner inne i fönstret och det ger ju insynsskydd men i princip ingen mörkläggning alls. Vi har funderat på att skaffa en rullgardin också men problemet är att vi alltid har fönstret rejält öppet (det går in rummet). På vintern är det också öppet men då bara typ 10 cm.
Så tills vidaret har vi ingen lösning och jag undrar om det ens finns någon. Borde kanske lägga mitt inlägg i dagens i-landsproblem istället...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Poteta skrev:

Jag sticker in huvudet i tråden, hoppas det är ok. :)
Vi har ljusa persienner inne i fönstret och det ger ju insynsskydd men i princip ingen mörkläggning alls. Vi har funderat på att skaffa en rullgardin också men problemet är att vi alltid har fönstret rejält öppet (det går in rummet). På vintern är det också öppet men då bara typ 10 cm.
Så tills vidaret har vi ingen lösning och jag undrar om det ens finns någon. Borde kanske lägga mitt inlägg i dagens i-landsproblem istället...

How about vanliga (men tjocka och ljustäta) gardiner som ni drar för på kvällen?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Danne V skrev:

How about vanliga (men tjocka och ljustäta) gardiner som ni drar för på kvällen?

Ingen dum idé alls, jag ska presentera den för husets estetiska ledning. :bire

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag ville ha mörkt i vardagsrummet för projektorn och även i sovrummet såklart. Har persienner men de släpper igenom rätt mycket ljus så jag köpte sådana här rullgardiner på Ikea som är plastbelagda på ena sidan, släpper inte igenom något ljus alls. Total solförmörkelse! :) enkelt och bra.

Lite off-topic: Jag är ganska beroende av ordentligt mörkt för att kunna sova. Men vad skulle hända om man struntade i mörkläggning en längre tid? Skulle man lära sig att sova hyfsat i ljus? Skulle sömnbehovet minska när man utsätts för mer ljus?

clark : nej. sova måste man. du kan inte sova i en vecka och vara vaken i en vecka...

Problematiskt med fönster som öppnas inåt!! Byt bostad. Verkar enklast...!! :-)

Vilken är plastbelagd!? TUPLUR känns som om den skulle kvala in på definitionen...???
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=rullgardin&pageNumber=3

Jag redigerar mig själv.
Ärligt talat, svarta plastsäckar må vara bedrövligt, men synnerligen effektivt. Till att börja med. Jag ser att till fyra fönster kostar rullgardinerna från Ikea nära en tusenlapp... och vid en flytt är det mycket som kostar på!! :-)

Haha, jo viss sömn behövs oavsett, det fattar jag. Men viss minskning borde det bli?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Förresten, både civilpolisen (TS), Poteta, clarkbones och andra borde väl kunna lösa mörkerkravet ännu enklare genom att skaffa såna där ljustäta masker som man täcker ögonen med. Har ett par jag fick en gång i tiden när jag flög som jag brukar använda vid tupplurar dagtid....

http://eleven.se/sovmasker-g954.html
http://www.evasunderklader.se/o/sovmask/
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137065559
http://www.ljusweb.se/?cat_id=52

Måste ju vara både billigare och enklare än att täcka ett helt fönster (eller fler)?

Du har en poäng. Jag får sova på saken! Tack!!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

civilpolisen skrev:

Vilken är plastbelagd!? TUPLUR känns som om den skulle kvala in på definitionen...???

ja, den är det! http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10130671

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)