webForumDet fria alternativet

Produkutveckling - åt fel håll.

Småprat

30 svar · 6 858 visningar · startad av Danne V · sida 2 av 2

Frågan, av Danne V

Förut hade vi (i Värmland i alla fall) BARA vanliga mjölkpaket där man rev eller klippte av pipen. Enkelt. Även 2-åringar som lärt sig hantera en sax på dagis kunde få upp dom. Sen kom varianten där man liksom "klyver" två flikar. Plötsligt krävde det viss fingerfärdighet och styrka att öppna paketen. Alltid lite spill och allmänt grisigt. Nu måste man vara bortåt 6-7 år för att kunna öppna dom.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

Jag gör det enkelt för mig, jag köper inte mjölk överhuvudtaget.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Danne V skrev:

Sen kom varianten där man liksom "klyver" två flikar.

Den varianten är jag uppvuxen med och gillar bäst. Inga problem att öppna för mig som är van, men jag har sett många ovana personer försöka med en obrukbar pip som följd, så jag förstår kritiken.
Rivvarianten är enkel att få upp, men där har jag problem med spill...
Kapsylvarianten känns mest onödig med sitt extra plast.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

stattin skrev:

Jag gör det enkelt för mig, jag köper inte mjölk överhuvudtaget.

Vad blandar du i groggen då? :P

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

Danne V skrev:

Vad blandar du i groggen då? :P

Köttbullar :P

Men tillbaka till ämnet, ska det vara så föredrar jag skruvkorken, vad är det för hemskt med den? Inte sitter väl den så hårt?

Syltburkar däremot som någon nämnde tidigare kan ju vara ett problem, men det finns en liten uppfinning till dom som man kan lätta på trycket med (försökte hitta en bild av den), annars har man ju alltid en sked eller gaffel till hands.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

fiddler skrev:

Rivvarianten är enkel att få upp, men där har jag problem med spill...

Spill? Hur attackhäller du egentligen? :e
Skämt åsido, när jag var liten spilldes det också en del, men då var rivflärpen rakt perforerad och det rann gärna över på sidorna. Men numera är det ju en liten böj på perforeringen som gör att öppningen blir större och samtidigt med högre kanter. Den som kom på det borde få fysikpriset nästa gång Nobelkommittén har möte!

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

:stefan: skrev:

Spill? Hur attackhäller du egentligen? :e

:e Är man törstig är det bråttom. ;)

Nja, är man van att kunna ta ett riktigt stadigt tag om sin mjölkliter så är de lite sladdriga... :D

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

stattin skrev:

Men tillbaka till ämnet, ska det vara så föredrar jag skruvkorken, vad är det för hemskt med den? Inte sitter väl den så hårt?

Jo, på vissa förpackningar. Det varierar från mjölkpaket till mjölkpaket. En del är riktiga jävliga att öppna (det gör rent av ont!)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag kom på en som är lite annorlunda, en påse som man klipper upp ena hörnet på, funkar rätt bra, enkelt att slutförvara också:

Peeer skrev:

Jo, på vissa förpackningar. Det varierar från mjölkpaket till mjölkpaket. En del är riktiga jävliga att öppna (det gör rent av ont!)

Där drar jag paralleller till halvliters PET-flaskor med Cola numera - där har de ändrat på nåt sätt på räfflingen i korken. Antagligen för att öka greppet (hur de nu gjort det när det är återkommande ytor runt om utan räfflor alls) men de gör ju för fan ont innan man ens tar i. x(

Medlem sedan feb. 2002476 inlägg

:stefan: skrev:

Där drar jag paralleller till halvliters PET-flaskor med Cola numera - där har de ändrat på nåt sätt på räfflingen i korken. Antagligen för att öka greppet (hur de nu gjort det när det är återkommande ytor runt om utan räfflor alls) men de gör ju för fan ont innan man ens tar i. x(

De har väl dessutom minskat korkens höjd? Vilket försvårar ytterligare.

msossna skrev:

De har väl dessutom minskat korkens höjd? Vilket försvårar ytterligare.

Det har du förbannat rätt i!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)