webForumDet fria alternativet

Turist i Stockholm: Guidad tur?

Resor

6 svar · 1 752 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Hej på er!

Funderar på att skicka min flickväns mor till Stockholm över två dagar nästa vecka, under påskveckan alltså. Eftersom hon inte pratar svenska tänkte jag hon kunde gå på någon guidad tur etc.

Är det någon här som har erfarenhet av dem? Någon som vet hur det är att vara turist i Stockholm? :p Enkelt? Svårt? Själv försöker jag hålla mig borta. ;)

Har kikat lite här: http://www.visitstockholm.com/sv/Gora/Tips/Guidade-turer/

Men vill gärna höra av era erfarenheter om ni har några. :bire

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag lekte turist i min egen hemstad förra sommaren när jag fick en vecka ledigt lite oväntat (det vart ju inget Hultsfred...) och passade på att kika runt på sånt man vet alldeles för lite om.

Det var ju riktigt kul! Större sevärdheter (typ Stadshuset, slotten, Riksdagshuset) har guidade turer på flera språk och där borde ju spanska vara en av dom. De flesta kör olika språk på olika tidpunkter, så det får man kolla lite innan.
Sightseeing skippade jag dock, men ett headset och möjlighet att välja olika språk på det inspelade gör ju det hela lite enklare, då behöver man inte heller passa vissa avgångar.

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Håller med om Stadshuset - en pärla i stan!

Sedan har sightseeing en fördel - man får grepp om stan och vet vad man vill gå tillbaka och titta mer på. Buss-sightseeing ger nog mest men båt-sightseeing är väldigt trevligt om det är fint väder.

Justja, är man i Stadshuset ska man inte missa att gå upp i tornet, på väg upp finns det en rejäl utställning om bygget. (y)

I vår ska jag snabbvisa några polare stan och har siktat in mig på båtturen Under Stockholms Broar, känns som en bra start.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tack för tipsen. :) Ska rota lite mer på den där länken jag bifogade och se hur det fungerar. :) En busstur hade ju varit trevligt antar jag! Men lite stopp vid sevärdigheter.

silfver skrev:

Tack för tipsen. :) Ska rota lite mer på den där länken jag bifogade och se hur det fungerar. :) En busstur hade ju varit trevligt antar jag! Men lite stopp vid sevärdigheter.

De flesta sightseeingbussar snurrar sina vändor konstant, men många har ju hopon/hopoff så man kan kika på det man tycker är intressant och sen bara ta nästa buss. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

från bron ut mot gamla stan utgår det guideturer på sådana där tvåhjuliga fordon som man lutar för att köra, kommer inte ihåg vad de heter. Men sådan måste jag prova nästa gång jag är där och turistar :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)