webForumDet fria alternativet

Hmmm

Småprat

27 svar · 6 491 visningar · startad av Lasse H · sida 2 av 2

Frågan, av Lasse H

En kvinnlig vän till mig köpte häromdagen en billigare laptop i en butik på Söder. Det visade sig sedan att datorn hade ett engelskspråkigt Windows 7 Home Premium. Min vän tog ju för givet att det var svensk version hon fick. Går ju ej att byta språk i Home Premium. Är det okej att en butik säljer denna dator åt en helt okunnig kund utan att tydligt informera om detta? Hon är förtvivlad...kan ma

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Danne V skrev:

Nejdå, men då ska du skriva att du citerar konsumentverket och inte konsumentköpslagen.

Ej läskunning?

Högst upp i citatrutan står: "http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/ skrev"

Ok, ovanför skrev jag "Så här säger konsumetköplagen:" men citatet är från konsumentverket.

Danne V skrev:

Massa fina ord

Nej jag har ingen juridisk utbildning, därför citerar jag som i detta fallet konsumentverket (eller andra som kan/vet).

Det jag försöker gå efter är suntförnuft och försöker ta reda på hur det är. Inte som du gör genom att kategoriskt säga/veta hur det är och alla andra är idioter eftersom dom säger imot och/eller frågasätter.

Danne V skrev:

Är du från vettet? :OO

Självklart är jag det! Du har ju påpekat det upprepade gånger att jag är inkometent, galen, idiot, .... och ändå fortsätter du. Någon gång skall du väll lära dig. :)

Men men, fortsätt gärna jag sätter punkt nu. Även en galning som är från vettet kan sätta punkt.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

GunnarD skrev:

Ok, ovanför skrev jag "Så här säger konsumetköplagen:" men citatet är från konsumentverket.

Ja, just det. Varför ska du bråka om det här när du nu håller med om att du angav fel källa för citatet?

GunnarD skrev:

Nej jag har ingen juridisk utbildning, därför citerar jag som i detta fallet konsumentverket (eller andra som kan/vet).

Det jag försöker gå efter är suntförnuft och försöker ta reda på hur det är. Inte som du gör genom att kategoriskt säga/veta hur det är och alla andra är idioter eftersom dom säger imot och/eller frågasätter.

Självklart är jag det! Du har ju påpekat det upprepade gånger att jag är inkometent, galen, idiot, .... och ändå fortsätter du. Någon gång skall du väll lära dig. :)

Men men, fortsätt gärna jag sätter punkt nu. Även en galning som är från vettet kan sätta punkt.

Nu är det tydligen synd om dig, Gunnar. Jag PÅSTOD inte att du var en galning. Jag FRÅGADE "är du från vettet?", ett ganska vanligt sätt att uttrycka sig när man är högeligen förvånad (vilket jag blev när du på allvar tycker att jag ska gå och köpa en dator för att på något konstigt sätt ge dig rätt). Aldrig hört det uttrycket förr? I så fall ber jag om ursäkt.

Och skriv inga fler privata meddelanden och gnäll om det här, tack.

Danne V skrev:

massa ordbajs

Som jag skrev i mitt PM till dig, "ta det lugnt ta en toy".

Eller på ditt språk. Ge fan i och svara på mitt PM din *pip*.

Medlem sedan dec. 2009308 inlägg

Hej
Läst hela tråden, verkar som att ni missförstått varandra och sedan haft en väldigt bra diskussion om ämnet med varandra. Bästa är att läsa lagen, står exakt vad som gäller. En bra sida där Sveriges lagar finns är Notisum om man inte har en lagbok vid sidan om. Som sagt LasseH som är trådskaparen har ju tydligen fått problemet löst om jag förstod honom rätt.

Det är lungt, satte just Danne V på min ignore lista så slipper jag läsa hans inlägg.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

GunnarD skrev:

Det är lungt, satte just Danne V på min ignore lista så slipper jag läsa hans inlägg.

Det tror jag inte ett dugg på. Jag tror du är alldeles för nyfiken och vill se om jag svarar. :e :e :e :e :moose

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Här var det action! Och bassebhu sitter på första parkett som vanligt! :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)