Jag är i behov av en vänstergängad gängtapp vanlig stigning i storlek M4. Men det verkare lättare sagt än gjort att få tag på.. (till rimlig peng) Dom jag hittat hittills är för industrin och kostar ~400kr medan en vanlig högergängad hobbyvariant kan man hitta för 25kr..
Har ringt till SMC, Sifvert och Sjöborgs (stockholm) och ingen hade det på hyllan. Den gemensamma nämnaren var att det finns och antagligen högkvalitativa prylar för industrin som kostar skjortan. Dom skulle iallafall återkomma under morgondagen med sina resultat..
Edit: (Sjöborgs hade stängt, så dom har jag faktiskt inte fått tag på, kom jag på! Ska jaga dom imorgon)
Jag är dock inte i behov av några industriprylar då jag ska gänga 3 gängor i plast sen är jag färdig!
Någon som vet vart mer jag kan kolla efter vänstergängat? =)
Behöver du verkligen en gängtapp om det är vanlig plast? Räcker det inte med att förborra och sedan dra i en vanlig skruv, dvs den typ du ska ha? Eventuellt värma plasten lite, dra i skruven och kyla av (innan du gängar ur den igen)?
En gängtapp är ju utformad för att kunna skära i metall vilket ju låter som overkill..
Plasten jag ska gänga i är Igus kulleder till ett styrlänkage på en 1/5 bil, så jag är ute efter någorlunda precision! Smc (stockholms maskincentral) hörde av sig idag och kunde skaka fram en vänstergängad till mitten på nästa vecka till det överkomliga priset 65kr +moms! Som hittat :)
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2