webForumDet fria alternativet

Varför är det så här

Politik & samhälle

6 svar · 1 730 visningar · startad av standard sparty

Medlem sedan sep. 201041 inlägg
Frågan#1

Tjena

Kom att tänka på en grej. Hur kommer det sig att vindkraftverk bara använder sig av tre smala blad? Nu går ju nästan all luft rätt förbi utan att driva på snurran.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Intressant fråga, men det är ytan av bladen som göret!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Spontan tanke: fler blad innebär större vikt vilket gör snurran tyngre att få runt..?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Lasp skrev:

Intressant fråga, men det är ytan av bladen som göret!

Källa? Det handlar om rotorbladens svepyta (alltså längden på ett rotorblad ^ 2 * PI) inte om storleken (bredd) på rotorblad, men självklart krävs det en optimal storlek (bredd) på bladen för att snurran ska vara effektiv. Men större (bredare) != mer rörelseenergi, rörelseenergin kommer från svepytan och hur snabbt rotorbladen rör sig. Om det nu var bredd du menade!

:stefan: skrev:

Spontan tanke: fler blad innebär större vikt vilket gör snurran tyngre att få runt..?

Den spontana tanken är nästan helt riktig. Man brukar tala om löptal, vilket är förhållandet mellan rotorbladens hastighet (vid spetsen) mot vindens hastighet. De flesta vindkraftverk har två eller tre rotorblad, och har ett bättre löptal än vindkraftverk med fler rotorblad. Därför utnyttjar de vinden mer optimalt och genererar mer kraft. En turbin på ett vindkraftverk kan inte ens omvandla 50% av rörelseenergin till elektricitet, vilket gör att man vill få ut mycket rörelseenergi och därför måste löptalet vara optimalt. Det har sannolikt att göra med att man vill kunna få ut maximalt med rörelseenergi från vindhastigheter i ett större spann - hade ett vindkraftverk stått i vind på 30m/s konstant hade man antagligen kunnat sätta på ett rotorblad till.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Oh shit. Jag trodde att de där propellrarna var fläktar som bara kyler av omgivningen lite när det är för varmt...

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Den stora frågan tycker jag när det gäller vindkraftverk är varför dom vertikala inte har slagit igenom mer, vad jag kan förstå så är det bara fördelar med dom.

Fast det kanske är en kostnadsfråga?

Danne V skrev:

Oh shit. Jag trodde att de där propellrarna var fläktar som bara kyler av omgivningen lite när det är för varmt...

Vi är inte i caféet nu :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Quid skrev:

Den stora frågan tycker jag när det gäller vindkraftverk är varför dom vertikala inte har slagit igenom mer, vad jag kan förstå så är det bara fördelar med dom.

Fast det kanske är en kostnadsfråga?

Det här tycker jag också är intressant. Så vitt jag vet behöver kraftverk med vertikal axel mer bärkraft och mer rotorbladsyta (bredare blad) än horisontella, samtidigt som dom använder fler rotorblad. Men man slipper samtidigt motoriken för att hantera vinden från olika håll vilket borde snarare dra ner kostnaden? De konventionella kraftverken behöver ju alltså både motorik och vertikalaxel för att flytta svepytan mot vinden, så man tycker ju att kostnaden borde bli lägre. Det kan ha att göra med att de är ännu fulare än de vindkraftverk med horisontell axel :-)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)