Befinner mig på affärsresa i Dubai och tänkte höra om folk har tips på måsten att se (göra hinns inte med). Några saker jag reflekterat över på väg från flygplatsen:
Allt är väldigt organiserat
Till synes mycket vänlig befolkning
Burj Al Arab hälsar välkommen på väg från flygplatsen (http://en.wikipedia.org/wiki/Burj_Al_Arab)
Stan är liksom Singapore indelad i affärsområden
Läskburkar har den gamla öppningen med flärpen man river av (som alltid rev upp sår under fötterna på stranden)
Saker på listan:
Burj dubai (Khalifa)
Kamelridning
Om du ska åka upp i Burj Khalifa så kan det vara bra att tänka på att det kostar typ 700-800 kr att köpa biljett på plats. Förbokade biljetter är mycket billigare.
Jag såg ett program om bygget av världens största moské, men minns inte om det var på det stället du är.
Det var en rätt häftig byggnad...!!
Nu vet jag inte om dom har börjat bygga en i Dubai, men du kanske tänker på den i Abu Dhabi, den var sjukt stor.
Annars kan du kolla in guldmarknaden dom har där, sinnesjukt mycket guld på en enda gata. Tror det var 300 guldbutiker på den gatan. Extremt jobbigt att gå där då det är en miljon människor som vill ha med dig till gränder och dylikt för att kränga kopior på massa skit :)
Sen har dom det där vattenspelet vid Burj Khalifa några gånger om dagen.
Den skidbacken dom hade där besökte jag aldrig, men jag hörde att den skulle vara rätt mesig.
Sådär, resan avklarad. Khalifa är intressant på flera sätt. Man ser givetvis bara öken från utsiktsvåningen men sjäva byggnaden ser ut som lego. Även om bilder ger en hyffsad aning om det hela så ser det bara helknasigt ut i verkligheten.
Emirates mall - helsike vad stort. Dubai mall - ännu större.
Jumeirah palm såg jag från planet när jag åkte därifrån. Kamelridning, troligtvis aldrig mer. Köra buggies i öknen är riktigt skoj, fast sladda på snö är roligare. Dubai International (flygplats) - inte det minsta imponerande. Emirates terminal är förhoppningsvis bättre.
Tips: flyg aldrig Norwegian. Jag hade världens skitresa hem och det tog mig totalt 29 timmar(!) mot planerade 13.
För de flygplansintresserade kan jag också lägga till att resan gjordes med 1½ vecka gammal 737-800W next generation. Denna modell har mycket gemensamt med kommande 787 (Dreamliner), bland annat nya "sky interior" (ljuset i kabinen) som de verkar vara väldigt stolta över. Väldigt high-tech i övrigt btw, ganska intressant.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25