Skatteverket har nu skickat påminnelse till mig att jag ska meddela i vilken lägenhet jag är skriven...
Jag är inte skriven i lägenhet.
Jag är skriven på mitt kontor och bor i ett rum som jag hyr.
I huset där jag har kontoret finns det lägenheter på andra våningen.
Hur kan man kontakta Skattemyndigheten om detta...!?
Om du har frågor om skatter, avgifter, folkbokföring eller id-kort ringer du Skatteupplysningen på tfn 0771-567 567. Från utlandet ringer du
tfn +46 8 564 851 60
Jag har ringt dem flera gånger tidigare och de är mycket trevliga och hjälpsamma. :)
Hej
Har de inte information om det redan. Tycker de borde ha det genom folkbokföringssystemet eller något annat liknande. Skatteverket har ju sådan hyperkoll ändå när de vill skicka ut något, du finns säkert registrerad någonstans och dem uppgifterna fixar dem. (Storebror vet och ser allt)
Tydligen så är han inte folkbokförd där han bor, därav frågan från skatteverket. När man flyttar så måste man meddela detta så att dom har rätt adress.
Men som Poteta skriver det bästa är att kontakta skatteverket direkt, tror inte dom sköter sitt arbete via wF :)
Det hela har med det nya lägenhetsregistret att göra. Förut var man som boende i lägenhet folkbokförd på fastigheten. Under de senaste åren har alla lägenheter i Sverige fått ett unikt nummer. Tanken är att man i framtiden ska vara skriven på detta nummer istället för fastigheten. Skatteverken har fått lägenhetsnummen men av någon anledning har fastighetsägarna inte rätt att lämna ut vilka som bor i vilken lägenhet därav måste man skicka ut brev.
Att du bor på ett kontor kan nog ställa till problem då man normalt inte brukar få bo på kontor.
Tack för svar!
Jag ska ringa Skatteverket i morgon. Denna text har inte funnits väl synlig i det material som jag har tagit del av.
Jag "bor" inte på kontoret, men jag är skriven där. Jag är ju hemlös... i den bemärkelsen att jag idag inte har ett krypin som man per definition kan betrakta som ett hem.
Kan bara konstatera att detta med lägenhetsnummer har slagit igenom otroligt snabbt.
Nästan all post typ prenumerationer och ekonomiska ärenden är nu försedda med lägenhetsnummer efter den nya standarden.
Kanske verkligheten också behagar infinna sig i mitt liv vid något tillfälle...!? :-)
Jag eftersä'snder post just nu och en del brev är addressändrade bara i foten, under de orangea "ränderna" som finns på vissa försändelser... (Eller är det kanske på alla försändelser nu mera...??)
Kan bara konstatera att detta med lägenhetsnummer har slagit igenom otroligt snabbt.
Nästan all post typ prenumerationer och ekonomiska ärenden är nu försedda med lägenhetsnummer efter den nya standarden.
Det gäller landsbygden också, där har alla kåkar numrerats och adresserna är utbytta. Där det förut stod bynamn och gårdsnamn som "gatuadress" (typ Blymåla Södergård) står det numer ett bynamn och ett nummer.
Säkert mer praktiskt, men fan, det var lite charmigt med alla roliga namn...
Detta beror nog på att idag hämtar många månadstidningar och dyl adressuppgifterna direkt från folkbokföringen. Märkte detta när jag flyttade för två år sedan och skulle börja adressändra olika prenumerationer. Oftast stod det att adressändring inte var nödvändig då aktuell adress hämtades från folkbokföringen.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25