Det finns skruvar som har avbrytbara toppar.
Används för att exempelvis montera fönster förr på rymmningssäkra ställen.
Fast om man använder en stjärnsskruv så borde det vara enkelt att borra i mitten. Det räcker säkert.
18 svar · 4 281 visningar · startad av reka1
Hej,
jag ska montera en monitor imorgon på en väggarm, och kunden vill att inga klåfingriga personer ska kunna montera ned den.
Det enda som jag kan komma på är att dra fast den rejält med vanliga skruvar, borra skruvarna runda inuti och sedan fylla groparna med flytande metall eller något liknande.
Men det kanske finns bättre metoder?
Det finns skruvar som har avbrytbara toppar.
Används för att exempelvis montera fönster förr på rymmningssäkra ställen.
Fast om man använder en stjärnsskruv så borde det vara enkelt att borra i mitten. Det räcker säkert.
Hör med en låssmed, de har avbrytbara skruvar men jag tror iof de är för små.
Annars finns det skruvar för plattmejsel som bara går att skruva in, inte ut igen. Vet dock inte var man får tag i dem, kolla med en järnhandel.
Hej,
jag ska montera en monitor imorgon på en väggarm, och kunden vill att inga klåfingriga personer ska kunna montera ned den.
Det enda som jag kan komma på är att dra fast den rejält med vanliga skruvar, borra skruvarna runda inuti och sedan fylla groparna med flytande metall eller något liknande.Men det kanske finns bättre metoder?
Om kunden vill plocka ner den själv om ett halvår, hur gör han då om du gjort skruvarna oanvändbara?
Lås fast den i väggen med vajer och hänglås istället.
nitar
svetsa fast
:)
ok, seriöst här, lås fast monitorn med sånt där vajerlås kanske. Eller ögle-skruvar med hänglås eller liknande (det lär duga med vajer genom dem :)
Alt sätta en platta ovanpå som man låser fast.
Det finns inget sätt att förhindra att de tar loss monitorn, knappt försvåra det. Skruven är bara att borra ut oavsett hur du förstör skallen. Går troligtvis lika snabbt som att skruva ut skruvarna. En skruv som man drar av skallen på går bra att skruva ut men en avbitartång. Sitter monitorn på en väggarm är det troligast snabbast att bara hänga sig i armen så får man med sig även armen. Iaf om man inte använd fischerplugg :)
Även en vajer går snabbt att klippa av så det är mest för syns skull.
Tänk också på hur armen sitter fast i monitorn och hur armen är konstruerad.
I sådana här lägen kan man inte förhindra att den blir stulen, utan snarare att försvåra så att personen väljer någon annans monitor i stället för eran.
Får tacka för svar. Det blev att jag borrade bort krysset och fyllde med kemisk metall.
Som någon sa så går det ju att borra bort skruvarna, men monitorn är ungefär 3 m. från en bemannad disk så det kommer att höras ifall ngn får den idén.
Tyvärr syns inte monitorn från den disken och därför stals den förra efter 3 dagar.
Man kan ju undra vilka hisnande summor en 17" lcd-skärm utan fot gav vid försäljning.
Danne v, ja, vill kunden byta skärm så krävs det nog sliprondell eller liknande... Så jag hoppas att vi har en villig praktikant/pryoelev på firman om så blir fallet ;-)
Men ärligt... om monitorn är ca 3 meter från personal och den ändå blir stulen.... Då kanske man inte skall anställa döva och blinda personer som står i disken..
Jag förstår vad du menar, men monitorn är så att säga placerad i en "tambur" eller sluss till arbetslokalen, Och den där slussen är placerad utom synhåll från disken, trots att avståndet är nära.
Jag tog mig lite tid att rita en förklarande skiss där monitorns placering är röd och disken är grön ;-)
Men det som förvånar mig är hur tjuven vågade ta ner den då det kommer och går folk lite titt som tätt där.
Men det som förvånar mig är hur tjuven vågade ta ner den då det kommer och går folk lite titt som tätt där.
Kanske tjuven var utklädd till datatekniker el. dyligt.
Nån mer än mig som INTE förstår skissen?
Kanske tjuven var utklädd till datatekniker el. dyligt.
Nån mer än mig som INTE förstår skissen?
Den var väl inte så komplicerad? Som det står i inlägget är disken grön och skärmen röd. Syns ganska tydligt att skärmen är i ett annat rum och omöjlig att se från disken....
haha, jag fattade inte heller, för dålig fantasi kanske :)
Spegel då? Eller var det en dörr i mellan också? Då har man ju lite bättre koll om det skulle gå.
Någon form av rörelsesensor borde vara det bästa, så att det tjuter eller en lampa blinkar vid disken när monitorn rör sig.
Finns kanske någon typ av kontakt kopplat till datorn som gör att,
då en strömkrets bryts så ljuder en signal.
Liknande funktion som dödmansgrepp till småbåtar där en tunn kabel fästs runt handleden
och stannar motorn vid ev. olycka.
Vad är monitorn till för?
Finns det ingen möjlighet att flytta den så att den är precis utanför dörren?
Hur gjorde du med skruvarna som håller fästet i skärmen?
De är ju de som är lätta att få bort..