webForumDet fria alternativet

Vad gör ni nu för tiden?

Småprat

33 svar · 6 181 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Hej,

Är inte speciellt aktiv här längre, men i diskussioner om nätet återkommer jag ständigt till wF. Detta var ett av de första ställena jag hittade på nätet och kort och gott stället som fått mig att jobba med det jag jobbar med idag.

Hade varit väldigt kul om ni kunde gett en beskrivning om vad ni gör nu för tiden och vad ni gjort de senaste åren.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Efter att jag sade upp mig på Telia för snart två år sedan så har jag både haft skitjobb och varit arbetslös, ingen drömsits att rekommendera direkt. Nu sitter jag som IT-samordnare på ett större företag här i stan, ett vik på nästan ett år och trivs som fan. Vart det bär av sen vete tusan, den som lever får se. :)

Vad gör du själv?

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

När jag blev medlem gick jag i åttonde klass... nu är jag 24 och studerar datateknik. ;)

Men det är nog lite samma för mig faktiskt, att "wF" har en stor roll i processen som ledde mig till min utbildning. Höll på med lite basic webbutveckling under gymnasieåren och så, men tog sen lite olika jobb innan jag INSÅG att det här med programmering och utveckling faktiskt är intressant och en möjlig karriärväg. :)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag jobbar sen 4 år tillbaks som utvecklare av desktop applikationer på en konsultfirma.
Har även hand om IT för företagets sverige kontor i Uppsala, Karlstad, Karlskoga, Växjö, Västerås och Malmö.
Ett omväxlande arbete som jag trivs med.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag är, precis som när jag började på wF, en glad pensionär.
Men ett av mina projekt CAR som är ett Biluthyrningssystem, rullar fortfarande på ett antal Volvo ÅF ställen samt hos några fristående biluthyrare. Jag har lyft allt till SQL server 2008 och skulle tycka att det vore kul att se det hela rullande i Molnet.
Så jag har tid att syssla med vad jag vill, men vet numera väldigt lite vad jag vill ;-)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag har gått via tryckeribranschen och utveckling av spelplattformar till el- och energibranschen där jag jobbar med systemutveckling och viss projektledning på ett litet företag med närmare 150 000 anställda.
Men vad jag vill göra när jag blir stor har jag, precis som Lasp, ingen aning om! :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

När jag hittade wF satt jag på teknisk kundsupport på ett av världens största mjukvaruföretag. Jag har hanterat de flesta klient- och serverprodukter från detta företag under åren. Sedan snart tre år jobbar jag som Incident manager för krissituationer (i brist på bättre ord) som kan sträcka sig över allt från totalt verksamhetsstopp hos företag till pandemier.

Medlem sedan dec. 2009308 inlägg

Hej
Väldigt seriösa jobb ni har, kul att sådana som ni med kompetens finns på det här forumet. Själv är man arbetslös efter studier och har inget att göra om dagarna, därför hänger jag här på forumet. Mina studier är inte inriktade på något som helst som har att göra med data. Tog en grundkurs om hemsidor och under tiden så hittade jag in här på det här forumet. Mina kurser som jag har läst är mer inriktade på turism,ekonomi,kulturgeografi,GIS=där vi använde ArcMap och lite samhällsvetenskap. Väldigt intresserad av allt som har med teknik, läser dagligen IDG och sedan googlar jag runt på en hel del annat som är av intresse, som webbläsare, xhtml/html+css, musikprylar, övriga prylar som man vill veta mer om.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Pluggade datalogi/datavetenskap 2000-2005. Kodade mjukvara till en reklamfilm för Sprite under studietiden. Var med i svenska landslaget i robotfotboll i Tyskland och Japan. Gjorde exjobb och jobbade åt ABB Robotics där jag utvecklade mjukvara för att programmera industrirobotar med hjälp av drag 'n drop i flödesscheman (mjukvaran styr idag en robotcell som bygger i stort sett alla ABBs robotkontrollrar.)

Blev anställd som forskningsassistent på Mälardalens Högskola och har jobbat där sen 2007. Jag jobbar med forskning inom interaktionsdesign kopplat till industrirobotik (hur gör man det lättare för operatörer att jobba med robotar?) Jag är också ansvarig för Mälardalen User eXperience-Lab på MDH där vi har möjlighet att göra eye-trackingstudier och andra typer av observationsstudier med hjälp av t.ex. kameror. Har byggt ett multitouchbord som står på Västmanlands länsmuseum.

Startade 2008 upp ett aktiebolag tillsammans med två kollegor baserat på bland annat mitt exjobb som senare var ett av tio företag som vann pengar från Vinnova för "nyskapande forskning inom robotautomation".

Att jobba med forskning är skoj! Nya projekt hela tiden och man uppmuntras vara kreativ och testa på nya saker. :bire

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

ehh... jag plugggade till drifttekniker i gymnasiet. Men en lärare där fick mig att börja plugga el efteråt. Så började jag mitt första jobb som elkonsult. Sedan elektriker. Sedan lite ströjobb, sedan arbetsfri och reste runt. Det började kärva och jag började jobba på Manpower, sista uppdraget där blev på en firma där jag hamnade som elkonstruktör, efter ett halvår blev jag fast anställd hos dem istället i Södertälje. Efter ca tre år där ska de nu lägga ner firman och jag hittade ett liknande jobb i Jönköping som verkade väldigt nice, så där är jag nu... jobbat en vecka och det känns väldigt lovande. Trevlig ny stad och ny lägenhet också.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Snart jobbat i ganska exakt 5 år som elektriker, bytte dock firma i slutet på sommaren, från ett 10-manna företag till en utav nordens största koncerner pga lön och utveckling av kunskaper inom branchen.
På fritiden blir en del skruvandes på en radiostyrd bensinbil i skala 1:5, inför sommaren 2011. (H.A.R.M SX-3, för dom intresserade)
Annars flyger veckorna förbi och dom vita hårstråna börjar erövra andelar på min kropp!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Lämnade Jönköping (Norrahammar) för att spendera 5 år på Linköpings universitet. Efter ett exjobb med röntgenutrustning och bildbehandlingsprogram hamnade jag på ett företag som sysslar med ärendehanterings- och säkerkommunikationssystem åt myndigheter och större organisationer. Trevligt värre :)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Jobbar fortfarande som musiklärare och har gjort det sedan -93. Trivs bra med det. :)

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Lite roligt att titta tillbaka sådär, registrerade mig på wF som 16 åring, mer eller mindre närvarande i högstadiet och nu, nära 11 år senare jobbar jag som lokförare på SJ tack vare en tråd här som väckte en barndomsdröm till liv igen :)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag tror det var Matti som fick in mig på spåret jag är nu. Jag hade gjort min första sida. Jag kände inte till något annat än Internet Explorer (eller, förstod inte varför man skulle använda något annat) Han påpekade varför. Där startade intresset.

Jag slutade spendera dagarna på wF ungefär samtidigt som jag började jobba. Jobbat i Stockholm sen 2006 men nu är jag sen en månad tillbaka på hemmaplan i Malmö igen.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har också varit med ett tag (10 år! :o) på wF, men är inte så aktiv längre, på grund av meningsskiljaktigheter med forumledningen. Däremot är wF något jag läser mer eller mindre dagligen.

Jag har bytt jobb tre gånger sedan jag blev medlem och jobbat med allt från webbutveckling/programmering, projektledning inom IT, drift och support. Under tiden har jag hunnit flytta från Småland till Skåne och jobbat i Malmö, Lund, Helsingborg, Vimmerby och Nässjö. Numera och sedan 2009 jobbar jag som seniortekniker inom Problem Management på ett mjukvaruföretag som pysslar med Business Intelligence.

Mina absolut trevligaste dagar på wF spenderades helt klart i wF-Baren tillsammans med Rikard, Bire, Hypatia, @nders, SPiN, SirPeter och de andra tramsarna under tidigt 2000-tal. Skål på er! :bire

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

/red: Dubbelpost - en klassiker!

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Gick nog på gymnasiet när jag blev medlem på wF. Är inte speciellt aktiv idag på forumet.

När jag startade här hade jag nog precis startat mitt företag. Sedan dess har jag hunnit sålt ett och startat ytterliggare ett till. Det har gått riktigt bra och jag trivs som ... med mitt jobb.

Mycket hjälp fick man i början av @nders när man programmerade asp och även av han sql-gurun som jag inte kommer på namnet på. Stort tack!

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Addeladde skrev:

Mycket hjälp fick man i början av @nders när man programmerade asp och även av han sql-gurun som jag inte kommer på namnet på. Stort tack!

LarsG? :D

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

casca skrev:

LarsG? :D

Japp precis!

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)