webForumDet fria alternativet

Matematisk funktion för att finna lägsta in-värde

Matematik

4 svar · 521 visningar · startad av SPiN

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg
Frågan#1

Finns det någon matematisk funktion för att returnera det lägsta värdet av två variabler sådan att:

f(3, 5) = 3,
f(10, 2) = 2,
f(14, 15) = 14,
f(9, 9) = 9

Det skulle vara ännu häftigare om det fungerade över fler än 2 variabler, men där fungerar ju rekursivitet i värsta fall.
(

f( f(3, 5), 4) = 3

)

Är det ens möjligt med enbart aritmetik?!

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Låter som att du vill jämföra två tal, då ligger en jämförelseoperator nära till hands.

"Mindre än": < eller "Mindre än eller lika": <= kanske du kan bygga nåt med. De returnerar ju bara true eller false, så du får slänga in en if-sats helt enkelt.

I programmerings-bibliotek finns ju ofta en "Math.min(tal a , tal b)" för detta.

En if-sats är ingen aritmetisk operator, så det är inte applicerbart i mitt fall. ;)

Jag behöver en generell beskrivning, därför fungerar det inte att blanda in if-satser eller programmeringsbibliotek. Och nu har jag en generell, matematisk, beskrivning av funktionen.

För alla undrande kan jag visa hur lösningen ser ut (för två okända);

f(3, 5) = 3

x + y - |x - y|
f(x, y) = ---------------
                2

# För tre eller flera okända blandar vi in lite rekursion:
g (x, y, z) = f( f(x, y), z)
Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Så, får man fråga vad du ska göra med denna funktion? Var du bara nyfiken på om det gick?

Som abstrakt beskrivning för utfall baserat på godtyckligt antal variabler. Implementationen av funktionen är alltså inte definierad - utan bara hur implementationen måste gå till. Självklart skulle jag ha kunnat beskriva den med ord (min(x, y, z...)) - men jag hade redan beskrivit andra utfall med aritmetik och ville fortsätta så. ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)