webForumDet fria alternativet

Någon som kan något om ormar?

Natur & djur

8 svar · 803 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena hej!

En granne kom förbi häromdagen och meddelade att någon form av orm slagit sig till ro i området kring huset där jag bor. I förra veckan högg den en annan granne och han var nära att ryka med...

Vad jag hört ska den vara ~1½ meter lång, röd på ryggen och rödbrun på magen samt att den är helvetes sjukt jävla giftigt.

Frågan är, vad kan det vara för sorts orm? Har googlat lite men kommer inte fram till något bra.

Är så skraj att jag helst inte går utanför dörren, men gör jag det är det ficklampa som gäller, speciellt nu mitt i natten...

Som det står till vänster så bor jag på Oriental Mindoro, Filippinerna om det ger någon sorts hint för den som vet mer..

Kommer nog inte kunna sova gott förrän den jäveln är lokaliserad och helstekt... dock inte äten... (av mig iaf..)...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Du har nog betydligt giftigare ormar över allt bara de att du inte ser dom och att dom är så rädda så dom drar innan du hinner upptäcka dom

mayday skrev:

Du har nog betydligt giftigare ormar över allt bara de att du inte ser dom och att dom är så rädda så dom drar innan du hinner upptäcka dom

Jo visst är det så, ormarna är livrädda för filippinarna, eftersom dom blir uppätna om dom visar sig ;) Men den här ormen har ju visat sig vid flera tillfällen, + att den håller till runt huset, vilket är oskönt.

Funderar på att köpa en liten kattunge eller nått, som jag kan ha i koppel när jag går ut.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Köp en mungo istället. ;)
Annars är väl det klassiska knepet att stampa hårt i marken när man är utomhus, eller ännu hellre ha en käpp som du dunkar i marken. Då vet ormarna när du kommer och håller sig borta från dig.

Skulle ju vara asballt med en egen Mungo, var köper man en sån? :)
bra idé med käppen, kanske vore något.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Här finns en lista på giftiga ormar. Låter som att det skulle kunna vara Korallorm men den verkar bara kunna bli en halv meter.

http://horizonsnu.com/venomous_philippine_snakes.html

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

MickeA.com skrev:

Funderar på att köpa en liten kattunge eller nått, som jag kan ha i koppel när jag går ut.

Du hoppas att ormen äter upp kattungen innan dig eller? :p

Medlem sedan dec. 2009308 inlägg

Kattunge mot en giftig orm, det kommer bli en lätt match för ormen

legis skrev:

Här finns en lista på giftiga ormar. Låter som att det skulle kunna vara Korallorm men den verkar bara kunna bli en halv meter.

Tack, ska kolla mer på den där länken, har Googlat men haft svårt att hitta information.

Phorpher skrev:

Du hoppas att ormen äter upp kattungen innan dig eller? :p

Buddaz skrev:

Kattunge mot en giftig orm, det kommer bli en lätt match för ormen

Ja, det är ju precis det som är meningen!
Den har inte visat sig på flera dagar nu, så i bästa fall har den gett sig av eller ännu bättre, blivit uppäten av någon granne.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)