webForumDet fria alternativet

Mitt IP nummer, hänvisning till ort 10 mil bort.

Nätverk

5 svar · 524 visningar · startad av Xram

Medlem sedan nov. 20102 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag kollade idag upp mitt IP-nummer via några leverantörer jag hittade genom att googla. Alla sade att jag hade ett IP.nummer som var lokaliserat i en stad som ligger kanske 10 mil härifrån. När jag kollade mitt IP-nummer på datorn, via (kör -cmd - ipconfig) fick jag fram ett annat IP-nummer. När jag sökte på det IP-numret fick jag inte fram någon information. Kan någon förklara vad detta beror på?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag har ingen förklaring men när jag kör med Chrome så pekar mitt IP-nummer till Helsingborg.

/Edit
Jag sitter i Kungälv så det stämmer inget vidare. ;)

Medlem sedan jan. 2001191 inlägg

Det ip du får (i de flesta fall) när du kör ipconfig på din dator är ditt interna ip.
Det externa är det nummer som syns ute på internet och som dessa tjänster använder sig av för att se vart du sitter.

Medlem sedan feb. 201085 inlägg

Mitt IP-nummer är 12 mil ifrån där jag har min fasta bostad.

Medlem sedan nov. 20102 inlägg

Då tolkar jag det som "normalt" och inget att oroa sig för. Jag, novis som jag är, fick en släng av oro att någon på något sätt hade tagit över min dator... Jaja, skratta på ni.... :-)

tack för svar!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Som Agaith säger, det du ser med ipconfig är med stor sannolikhet ett internt IP-nummer, oftast på formen 192.168.x.x. Ditt externa IP-nummer kan du kolla upp på en hög alika sidor, t ex http://www.whatsmyip.org/

Vad gäller positionen finns det inget självklart sätt att utröna var en adress befinner sig, utan man måste gå efter olika databaser över IP-adresser som finns. Det är upp till ISPn att rapportera vilket område en viss grupp IP-adresser tilhhör. Ofta delas en grupp adresser mellan flera städer, särskilt på mindre orter. Det är sådant man får stå ut med, helt enkelt.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)