Enklast är väl att tänka på hur du skulle räkna ut syumman med en given procentsats,
Dvs, 10000 * x * x* x = 13500
Det ger ju att x3 = 13500/10000
Så x är alltså kubikroten av 1,35 = 1,10521
Så din precentsats är alltså ca. 10,5%
/pebi
9 svar · 1 096 visningar · startad av inspiro
Ibland önskar man att man hängt med bättre på mattelektionerna. :-) I vilket fall, säg att jag för 3 år sedan hade sek 10000. Idag har jag sek 13500, detta efter en årlig uppräkning i procent. Procentsatsen är konstant. Vilket är procenttalet?
Kommer inte alls ihåg hur man räknade ut dylika frågeställningar, skulle bli mycket tacksam för hjälp!
Enklast är väl att tänka på hur du skulle räkna ut syumman med en given procentsats,
Dvs, 10000 * x * x* x = 13500
Det ger ju att x3 = 13500/10000
Så x är alltså kubikroten av 1,35 = 1,10521
Så din precentsats är alltså ca. 10,5%
/pebi
Är med på resonemanget, men... hur räknar man ut tredjegradsekvationer nu då? :)
hur räknar man ut tredjegradsekvationer nu då? :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kubikrot
och om man inte har en ren kubikrot som ditt fina exempel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tredjegradsekvation
Men i ditt exempel som ju blev en ren kubikrot så använde ju jag windows calc, dvs kubikroten ur 1,35......
Aha, tackar! :) Vet inte om jag fattar så mycket av det där men jag lyckades iaf med miniräknaren.... men säg att jag har 5 år. Det finns ju en knapp på den avancerade miniräknaren Y sqr X men jag misstänker att det inte är så enkelt att y är antal år...
Säg att jag har 5 år, där startsumman är 13000 och 5 år senare har jag 14000. Alltså X^5 = 1,077
Jag måste göra något fel... får 4,456... tar 5 yroot 1,077?
Det beror väl på vilken räknare du har, i wondows skulle man göra tvärtom, dvs 1,077 sedan den knappen jag har mouseover sedan 5.
Men det man gör är ju att fråga om det tal som upphöjt till fem skall bli 1,077
(och i de här fallen inga img tall eller annat skumt som man ju kan bortse ifrån)
Du fick fram 1,077 roten ur 5,
Så gissningsvis skall även din räknare ha värden i "fel" ordning
pebi
Det beror väl på vilken räknare du har, i wondows skulle man göra tvärtom, dvs 1,077 sedan den knappen jag har mouseover sedan 5.
Så enkelt var det ju. tackar så mycket för hjälpen! :bire