GunnarD skrev:
Bryter man föreningsens stadgar så kan man i värst fall förlora medlemskapet i föreningen vilket i praktiken innebär att man måste sälja lägenheten, gör man inte det efter ett antal påpekanden så går lägenheten tillbaka till föreningen.
Det där stämmer inte. Inte enligt SBCs chefsjurist i alla fall.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
Poteta skrev:
Danny, kan du snacka med grannen? Det kan ju vara så enkelt att de inte vet att deras hund skäller när de är borta. Då kanske de försöker fixa det. :)
Hon vet. Hon nämnde det någon gång förut. Men imho är hon inte riktigt den skarpaste kniven i lådan, det är som att prata med en vägg. Nej förresten, en vägg är bättre för den blir man inte irriterad på. Jaja, jag orkar inte bry mig, nu när jag är "ledig" stör det där iofs men jag flyttar om en vecka så det är skitsamma för min del.
GunnarD skrev:
Och många föreningar har regler om detta, skillnaden är att i en bostadsrättsförening så är det medlemmarna som har bestämt reglerna.
Ja, vi har just gjort nya stadgar också och där står inte så mycket om störning, bara det att man inte ska väsnas efter 22 typ. Störningsjour pratade vi om men det var så ruskigt dyrt och sedan som någon skrev inte den bästa lösning heller.
GGunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
Choronzon skrev:
Det där stämmer inte. Inte enligt SBCs chefsjurist i alla fall.
Jodå det stämmer, men som några andra skriver här så kan det vara svårt, om inte omöjligt, att driva det så långt
GunnarD skrev:
Jodå det stämmer, men som några andra skriver här så kan det vara svårt, om inte omöjligt, att driva det så långt
Det stämmer inte enligt SBC, vet inte om du har någon källa?
GGunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Så här skriver en BrF http://www.hsb.se/norrastorstockholm/vasterby/2_6626/1_23701?select=1.23701 och flera andra skrev samma sak i denna tråden.
Gissar på att "din" SBC jurist sade samma sak fast du tolkade det annorlunda.
På pappret går det men det är en så lång och segdragen process att det i praktiken kanske inte går, slutar antagligen i någon typ av uppgörelse.
Googla på "bostadsrättförening grannar störande rättigheter" så får du ett antal träffar som säger ungefär samma sak.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggDet viktigaste är väl inte vad statuterna säger, utan att det störande upphör!
Och kanske ett personligt snack alltid är bäst, sedan gäller det att kartlägga störningar dvs. skriva ner typ och tidpunkt samt noterare. Bra om flera runt störobjektet får en logglista, då kanske de som loggar störningar inte känner sig utpekade jmfr arkebuseringspatrull ;-)
BBuddazMedlem sedan dec. 2009308 inlägg Hej
Låter väldigt vettigt det du säger Lasp så att man åtminstone kan få stop på problemet.
GunnarD skrev:
Så här skriver en BrF http://www.hsb.se/norrastorstockholm/vasterby/2_6626/1_23701?select=1.23701 och flera andra skrev samma sak i denna tråden.
Gissar på att "din" SBC jurist sade samma sak fast du tolkade det annorlunda.
På pappret går det men det är en så lång och segdragen process att det i praktiken kanske inte går, slutar antagligen i någon typ av uppgörelse.
Googla på "bostadsrättförening grannar störande rättigheter" så får du ett antal träffar som säger ungefär samma sak.
Nåt sånt ja. Det var därför jag reagerade när du skrev
...vilket i praktiken innebär att man måste sälja lägenheten, gör man inte det efter ett antal påpekanden så går lägenheten tillbaka till föreningen.
Det lät som något självklart och enkelt, men så är det ju inte som du också säger.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägghahahah Shit vilken ryggrad du har,
Krävdes de en hel tråd för du skulle göra de enda vettiga o go be dom sänka.
Är väll de självklaraste man gör. hur ska dom annars veta att dom stör
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inläggOT
mayday skrev:
hahahah Shit vilken ryggrad du har,
Krävdes de en hel tråd för du skulle göra de enda vettiga o go be dom sänka.
Är väll de självklaraste man gör. hur ska dom annars veta att dom stör
Ööh.. Har du verkligen läst hela tråden?
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inlägg
mayday skrev:
hur ska dom annars veta att dom stör
Eh, begriper man inte att man stör när man spelar hög musik mitt i natten så står det illa till... Problemet är att folk skiter i det. Vart har hänsyn och respekt för varandra tagit vägen?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Poteta skrev:
Eh, begriper man inte att man stör när man spelar hög musik mitt i natten så står det illa till... Problemet är att folk skiter i det. Vart har hänsyn och respekt för varandra tagit vägen?
..eller så är man bara lite glad i hatten och har helt glömt av vad klockan är? Been there, done that. :r
Så om man brötar på med Rammstein lite för högt lite för sent innebär det per automatik inte att man är en dysfunktionell asocial jävel som skiter i andra, man kanske bara är ... glad. ;)
Personligen retar jag mig vansinnig på mina grannar som har en fantastisk förmåga att börja rumla runt i sänghalmen sådär en kvart efter jag släckt lampan inför kommande arbetsdag. Haken är att jag inte hör från vilken lägenhet det kommer, ska jag börja beta av dörrarna i trappuppgången tills jag hittar rätt?
"Ursäkta, är det ni som..." :e
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inlägg
:stefan: skrev:
..eller så är man bara lite glad i hatten och har helt glömt av vad klockan är? Been there, done that. :r
Ok, det köper jag. :)
Fast om det är återkommande (typ andra helgen i rad ;)) så visar man ingen hänsyn, oavsett ölintag eller ej.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg...idag blev det droppen. Skrev en lapp och lade i lådan:
Lapp skrev:
Ang din hund.
Har stört mig på den ett tag och idag väckte den mig två timmar (!) för tidigt! Hopplöst att somna om också när den skäller och ylar mest hela tiden.
Mr Blue som bor ovanför jobbar skift och jag kan tänka mig att han inte är helt tillfreds heller.
Du måste göra något åt det där. Det går inte att ha en skällande/ylande hund i huset. Lös det på något vis.
/Mr Black
(namnen är fingerade för att vi inte ska få maffian på oss här)