Jag har alltid drömt att resa till Japan o nu funderar jag på att göra den drömmen till verklighet... inte minst efter att ha läst denna sida .. http://nanok.com/rod/ - vill inte ångra mig i den frågan .
MEN .... skräms utav att det verkar sååå DYRT !! Har någon rest dit o kan ge en budget översikt ? jag är beredd att bo o resa enkelt.
Hur är klimatet där dec- feb ? -det är deras vinter men hur kallt får dom ??
Japan är ett mycket häftigt land. Du kan säkert få mer relevanta upplysningar på många sajter, det går nog att finna hyfsat överkomliga ställen.
Jag var där för 25 -30 år sedan, i deras motsvarighet till Silikon Valley. Men det har förändrats mycket. Från det stängda till det teknokratiska. Lycka till, det är värt ett besök.
b242569: Wow! Om det står "snabbt och billigt" i en reklamannons så måste det ju vara sant. Eller hur? ;)
Det sägs att Japan är som vackrast i mars-april när körsbärsträden (sakuran) blommar. Vad gäller mat så är även nudelsoppor (ramen) populära. Matigare än tvåminutersnudlar i påse... Och en hel del andra rätter.
Jag har tyvärr inte lyckats ta mig iväg till soluppgångens land så jag har inga praktiska tips, eller ens tips på sevärdheter. Men jag rekommenderar att du sätter dig in i kulturen och lär dig lite grundläggande japanska innan du åker.
nitro2k01 - tack tack ... lär dig lite grundläggande japanska innan du åker. ...bokar in resan till om några år..... jo det verkar vara mars april som är bättre än dec.... får nog tänka om där ....
Jag har varit i Osaka, Kyoto och Kobe och ja, det är ett häftigt land! :)
Det jag framförallt rekommenderar är att ta dig till Kyoto och åka upp i bergen och gå omkring och kolla på gamla tempel. Vackra byggnader och häftig natur. Är du i Osaka så finns "Osaka Castle" som också är ett tempel med imponerande vallgravar/murar.
Osaka är annars känt för mat och det finns hur mycket olika restauranger som helst att testa på. Gillar du elektronik, möbler, porslin eller bara är sugen på att gå omkring och strosa så är Nipponbashi eller "Den-Den Town" som det också kallas rätt häftigt (en stadsdel i Osaka alltså.) Många kamerabutiker och det går att pruta. Det är tax-free också om jag inte minns helt fel. :)
Kanske fler än jag som klurar på en resa ... ? Hittat en supersida - fylld av resetips !! Allt från resetips till budget i olika länder !! Markerad som favvorit allaredan !
På samma sätt som vi säger att Japan är ett dyrt land så säger turister som reser till Sverige att det är höga priser här. Visst är Japan dyrare än de flesta andra resmål men jämfört med Sverige så tycker jag att det är ungefär samma priser. I alla fall när jag var där för några år sedan. Jag var bara i Tokyo men gissar att det inte är dyrare i andra delar av landet.
En fördel med stora städer är att det finns mycket att välja på med även billiga alternativ. Tycker inte att du ska skrämmas så mycket av att det verkar vara dyrt.
(jag gick en mandarinkurs för turister innan jag åkte till Kina och det blir mycket trevligare när man kan säga något i alla fall, och räkneord kanske man ibland måste kunna. De har teckenspråk för det också som ofta används på marknader o dyl, tror det är lika i Japan)