webForumDet fria alternativet

Hur ska jag gå vidare?

Livsfrågor & relationer

7 svar · 795 visningar · startad av Toffeldjur

Medlem sedan sep. 201011 inlägg
Frågan#1

Jag känner på mig att det här kommer att bli ett ganska luddigt första inlägg, men jag hoppas att nån kan komma med lite tips och råd :)

Jag har precis tagit studenten och har ännu inte bestämt mig exakt för vad jag vill jobba med och alltså utbilda mig till. Jag har läst webbdesign och programmering på gymnasiet och känner att jag skulle vilja fortsätta inom något sånt. Tyvärr har jag inte fått full koll på alla skillnader mellan webbdeisgner, webbutvecklare, systemutvecklare, webbprogrammerare och allt vad det heter. Jag är alltså inte säker på vilken inriktning jag är intresserad av - eller ens vad som finns. Allt jag vet är att jag inte är någon "designer-människa", jag föredrar själva kodningen.

Nu har jag påbörjat kursen Webbdesign efter att i våras ångrat mig och sökt en massa kurser i sista sekund. Inser nu i efterhand att webbdesignkursen kanske inte var det bästa valet, men men. Jag hoppas att jag får ut något av det i alla fall.

Vad jag vill komma med den här tråden är mest, hur går jag vidare? Vilken väg ska jag välja att gå, och vilken väg kan jag välja att gå? Bör jag gå någon utbildning, eller finns det andra bättre alternativ? Om man ska utbilda sig, vad finns det för bra utbildningar?

Hur gör folk egentligen som vill jobba med något sånt här? :q

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Välkommen till wF Toffeldjuret. Inte fel alls fel att ställa denna typ av frågor.
Om det nu inte är design som är din grej, så vänd snart. Du kan kontakta några som jobbar med det du tror är viktigt, på orten du bor. Om du inte vet målet kan du inte starta färden väl!
Varför inte lyfta telefonen och be att få komma på studiebesök. Kanske ger det ett test.
En gång när jag var i NY och diskuterade rörlig reklam sa bossen att man helst tog in trummisar, för de hade känslan när det skulle animeras.
Så enkelt kan det vara att hoppa till något nytt. Vilka färdigheter har du då?

Tackar! :) Webdesignkursen läser jag på distans och tänkte fortsätta med lite vid sidan om.

Det lät som en bra idé att vända sig till andra som redan jobbar. Ska se mig för om jag hittar någon! Studiebesök däremot lät lite avancerat? :o

Vilka färdigheter jag har vet jag inte? :r

En annan sak jag funderat lite över är hur mycket man bör kunna utantill? Jag antar att inte ens de riktigt duktiga inom programmering kan alla koder utantill, utan snarare fungerar som till exempel en jurist som inte behöver kunna alla lagar utantill utan ska ha koll på vad som finns och hur man hittar bland lagarna. Har jag rätt? Men hur gör ni med "resten". Googla kan man ju alltid göra, men det känns inte som om det skulle vara så säkert att förlita sig på när man väl sitter där och ska bygga en sida eller ett program åt någon. Så har ni nån egen "kod-bok" som ni sparar sånt ni hittat/använt er av i, eller hur gör ni? :p

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det viktiga är att man har ett mål.
Att kunna allt utantill är faktiskt inte nyttigt.
Studiebesök eller kontakt för besök är inte att "ta i", du bör kolla i din hemort vilka som kan vara värt att knacka dörr hos.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det du behöver kunna utantill är hur man löser problem, så du vet vad datorn ska instrueras att göra. Hur man sedan skriver instruktionerna i ett visst språk kan du alltid slå upp i dokumentationen eller googla, men du måste veta vad det är du vill göra.

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Vill du jobba med hemsidor, så gör hemsidor! Övning ger färdighet, och bygger dessutom upp en portfolio vilket inte alls är fel när man söker jobb.
Öva extra på design om du känner att det är där det brister, för i de flesta mindre projekt måste du vara både designer och programmerare.

Självklart kan jag (erfaren programmerare) inte allt utantill. Jag förlitar mig ganska mycket på IntelliSense i Visual Studio. Det jag behöver göra är att lista ut hur problemet ska lösas, jag behöver därför ha koll på vad som kan göras. Exakt syntax (stora/små bokstäver osv) hittar jag i IntelliSense oftare än på Google.

Nu ska du alltså bygga en portfolio! Jag har två vägar du kan gå, som jag kan rekommendera.

1. Leta på företag på internet, och gör en ny hemsida åt dem. "Push the limit" och lär dig något nytt (framför allt design). Om du blir nöjd kan du alltid kontakta dem och fråga om de vill köpa den. Var inte rädd för att ta betalt! Har du inte F-skatt så rekommenderar jag frilans finans, eller liknande tjänster. Antagligen får du nej, men tänk på att målet var att få träna och bygga portfolio.

2. Hitta ett ämne som intresserar dig, gör en informationssida om det ämnet. Även här, "push the limit", målsättningen är att utvecklas. Lägg in reklam på sidan, AdSense är enklast, men även Affiliate kan ge bra betalt om du har rätt ämne. Lyckas du skriva bra information och utforma annonserna rätt, samt placera dig bra på sökmotorerna så är detta ett bra sätt att tjäna pengar, om än oftast ganska lite. Konceptet kallas MFA (Made For AdSense), även om de flesta MFA-sidor är dåliga eller till och med usla. http://google.about.com/od/m/g/mfadef.htm

Snart har du en trevlig portfolio, och med lite tur har du tjänat en slant på vägen.

Tack för tips och inspiration! :D Det här var precis vad jag behövde!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)