webForumDet fria alternativet

Checka in två väskar med SAS?

Konsumentråd

16 svar · 3 335 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena

Flyger med SAS från Malta till Arlanda imorrn och behöver ev. checka in två väskor. En väska á 20KG ingår ju i biljettpriset, men någon som vet om man mot betalning kan checka in ytterligare en väska?

Har sökt på SAS hemsida men det enda jag hittar är ytterligare baggage om man flyger transatlantiskt eller till t.ex. Asien.

I övrigt handlar det andra jag hittar om priser om man lastar väskan för tung.

Någon som vet?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Hittade det direkt på sas hemsida :) http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Overvikt/

GunnarD skrev:

Hittade det direkt på sas hemsida :) http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Overvikt/

Som jag skrev i mitt inlägg:

JAG skrev:

Har sökt på SAS hemsida men det enda jag hittar är ytterligare baggage om man flyger transatlantiskt eller till t.ex. Asien.

I övrigt handlar det andra jag hittar om priser om man lastar väskan för tung.

På sidan du länkar till (har även läst dess Engelska dito) handlar det bara om ÖVERVIKT, jag är intresserad av en till väska.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Ser du inte den översta gråaktiga rutan märkt "Extra bagage"? I min webbläsare är den precis till vänster om bilden på resväskan.

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Kan du inte kontakta någon via telefon eller e-post?

Det kan, utifrån det du skriver, tolkas som att det är 20 kg (oavsett antal väskor) som ingår. Finns möjlighet att hamna under 20 kg i vikt?

@nders skrev:

Ser du inte den översta gråaktiga rutan märkt "Extra bagage"? I min webbläsare är den precis till vänster om bilden på resväskan.

Aha, nu såg jag.. Grejen var att högst upp står det Har du bokat en resa före 1 juli 2010 eller reser före 1 oktober 2010 gäller andra regler klicka här!

Sidan jag kom till såg lite annorlunda ut och innehöll inte något om extra baggage.

Tack!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

b242569 skrev:

Det kan, utifrån det du skriver, tolkas som att det är 20 kg (oavsett antal väskor) som ingår. Finns möjlighet att hamna under 20 kg i vikt?

Finns klara regler om hur många väskor man gratis kan checka in, SAS regler finns här: http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Incheckat-bagage/

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

MickeA.com skrev:

Aha, nu såg jag.. Grejen var att högst upp står det Har du bokat en resa före 1 juli 2010 eller reser före 1 oktober 2010 gäller andra regler klicka här!

Om jag var du skulle jag ringa SAS och kontrollera, för jag hittar inte heller något om extra väska där. Blir ju lite dumt om du inte får ta med dig din andra väska...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

MickeA.com skrev:

Sidan jag kom till såg lite annorlunda ut och innehöll inte något om extra baggage.

Tack!

Dessutom har den där meningen ett grovt syftningsfel eftersom man inte vet om det gäller om man har bokat före 1 juli eller att resan skulle ske före 1 juli.

Som för att ytterligare spä på förvirringen....

Verkar som att det betyder att bokningen sker före 1 juli (även om resan äger rum senare) eller att resan sker före 1 oktober.

@nders skrev:

Om jag var du skulle jag ringa SAS och kontrollera, för jag hittar inte heller något om extra väska där. Blir ju lite dumt om du inte får ta med dig din andra väska...

Ja, men det var inte lätt... Hur jag än letar finns det bara ett telefonnummer till deras huvudkontor, som stängde klockan fyra och öppnar igen imorgon när det är försent. Fan...

Går det att skicka e-post?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

MickeA.com skrev:

Ja, men det var inte lätt... Hur jag än letar finns det bara ett telefonnummer till deras huvudkontor, som stängde klockan fyra och öppnar igen imorgon när det är försent. Fan...

Lite sent nu kanske men deras chatt fungerar också. Jag använde den senast förra veckan och fick snabbt svar på frågan.

Otroligt.. hittade ett 0771 nummer som fungerade och har nu pratat med dom, följade gäller:

Man får ta med sig 1 eller 100 väskor och checka in dom, så länge man håller sig på totalt max 20KG. Har man en väska som väger 20KG och checkar in ytterligare en med säg 5KG, får man betala per kilo i övervikt. Enligt nuvande regler alltså 5 x €11 = €55.

Reser man efter 1 Oktober så är det helt andra regler, då kan man köpa till en andra väska som får innehålla max 23KG för €30 (utrikes/europa).

Jävligt luddigt det står på hemsidan, men då var saken biff.. Får försöka knöka ner så mkt som möjligt i min ena väska och köra den andra som handbaggage.

Då du använde telefon är det inlägg du markerade som lösning knappast det bästa svaret på frågan.

b242569 skrev:

Då du använde telefon är det inlägg du markerade som lösning knappast det bästa svaret på frågan.

Nu är jag jävligt trött på dig, kan du inte bara logga ut från webForum och aldrig mer logga in? Frågan gällde baggage och GunnarD länkade till sidan som gav svaret. PUNKT! Har aldrig varit med om någon som gnäller så mycket på andra som du gör, lägg ner!

Du fick svaret via telefon också. Huvudsaken är att du vet hur du ska göra när du både via hemsida och telefon (tack vare vad vi tipsat om här) har fått ett svar.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)