webForumDet fria alternativet

Varför fängelse före utvisning?

Politik & samhälle

17 svar · 1 834 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Jag läser på svd.se om cp-bluffaren som blivit dömd till fängelse, artikeln säger också att mannen ska utvisas efter avtjänat straff...

Min fråga är varför han inte utvisas direkt? Har han inte kostat tillräckligt redan?
(Enligt denna artikel kan det röra sig om bedrägerier på upp emot 75 miljoner)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Bara utvisning är inte något kännbart straff, han blir fri men skickas ut ur landet och antagligen så får han inte återkomma på X antal år.

Så först får han avtjäna sitt straff inlåst och göra registreringskylltar (eller vad dom nu gör) för en billig penning för staten :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Quid skrev:

Min fråga är varför han inte utvisas direkt? Har han inte kostat tillräckligt redan?

Att bli utvisad är inget egentligt straff. Att bli frihetsberövad är däremot ett straff. Skulle han utvisas direkt klarar han sig alltså utan straff, vilket ju skulle gå emot alla idéer om allmänprevention, vedergällning, individualprevention och inkapacitetsteorin, dvs allt det som modern straffteori bygger på.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hur stor chans har staten att driva in skadestånd utomlands? Eftersom de (oftast?) jobbar med något i fängelset och får några slantar för det lär det ju inte täcka de miljoner han är skyldig..?

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Danne V skrev:

Att bli utvisad är inget egentligt straff. Att bli frihetsberövad är däremot ett straff. Skulle han utvisas direkt klarar han sig alltså utan straff, vilket ju skulle gå emot alla idéer om allmänprevention, vedergällning, individualprevention och inkapacitetsteorin, dvs allt det som modern straffteori bygger på.

Ja, straff och straff. Fängelset motsvarar lite mer en längre tids träningsläger.
- Gratis mat
- Gratis husrum (kanske just en aningen för litet rum, men det klarar folket)
- Många nya "vänner"
- Gratis träning
- Inga räkningar att bry sig om
- Lite extra spänning i tillvaron (för den som vill)
- Möjligt att pröva på något nytt (för den som tycker det är kul)

Se bara så positivt det blir för han i fängelset. :)

En utvisning, det hade nog svidit mer. Den hade kunna verkställas kanske så direkt, men ett fängelsestraff kan dra ut på tiden.

Fredde Mannen skrev:

Ja, straff och straff. Fängelset motsvarar lite mer en längre tids träningsläger.
- Gratis mat
- Många nya "vänner"
- Gratis träning
- Inga räkningar att bry sig om
- Lite extra spänning i tillvaron (för den som vill)
- Möjligt att pröva på något nytt (för den som tycker det är kul)

Se bara så positivt det blir för han i fängelset. :)

Det där är faktiskt trams. En normalt funtad människa som som blir frihetsberövad upplever det som just det - att bli berövad sin frihet. Åsikter som den där kommer ofta från folk som själva aldrig ens suttit en natt för fylla.

Fredde Mannen skrev:

En utvisning, det hade nog svidit mer. Den hade kunna verkställas kanske så direkt, men ett fängelsestraff kan dra ut på tiden.

Nej. För det första är en utvisning per definition inget straff eftersom det inte omnämns som påföljd i brottsbalken. För det andra är det inte sällsynt att den dömde har för avsikt att dra från Sverige ändå, och då gör man alltså honom/henne en tjänst som pröjsar biljetten.

:stefan: skrev:

Hur stor chans har staten att driva in skadestånd utomlands? Eftersom de (oftast?) jobbar med något i fängelset och får några slantar för det lär det ju inte täcka de miljoner han är skyldig..?

Chansen att få in pengar är i stort sett obefintlig, men det beror givetvis på kravets storlek, vart den dömde försvinner, vad han/hon gör resten av livet osv. Men "alla" vet att skadeståndet snarare är en formalitet än en fordran som man faktiskt kommer att kunna realisera.

Danne V skrev:

Det där är faktiskt trams. En normalt funtad människa som som blir frihetsberövad upplever det som just det - att bli berövad sin frihet.

Hehe.. trams och trams. Beror väl på om man är normalt funtad eller inte. :OO

Oh, ang det där om utvisning är ett straff eller inte, var inget jag påpekade.. n ämde bara att det hade svidit mer..

beror iofs från vilket land man härstammar i från. :)

Fredde Mannen skrev:

Hehe.. trams och trams. Beror väl på om man är normalt funtad eller inte. :OO

Visst, det finns säkert en och annan som t.ex. blivit institutionaliserad och som faktiskt trivs bättre inlåst än ute i friheten. Men man måste av praktiska skäl utgå från vad som en normalt funtad människa tycker, plus att du har övriga aspekter inom straffteorin (som jag nämnde tidigare) som du måste ta i beaktande. Om du funderar lite (vilket du antagligen inte gjorde alls innan du postade) kanske du kan föreställa dig hur lagboken skulle se och hur rättsäkerheten skulle bli om du inte visste vad du skulle dömas till när/om du lagförs för ett brott.

Fredde Mannen skrev:

Oh, ang det där om utvisning är ett straff eller inte, var inget jag påpekade.. n ämde bara att det hade svidit mer..

beror iofs från vilket land man härstammar i från. :)

Många bär på den otroligt naiva idén att utlänningar som kommer hit för att begå brott inget annat vill än att stanna kvar när det är precis tvärtom: Man kommer hit för att t.ex. begå brott och/eller utnyttja svenska fördelar maximalt för att sedan återvända till hemlandet där pengarna oftast räcker till avsevärt mer. Att skicka hem dom på svenska statens bekostnad är altså inte bara att verkställa vad dom själva planerat att göra. Dessutom slipper dom betala resan själva eftersom svenska skattebetalare bjuder. Hur mycket "svider" det tror du? :p

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nu är nog inte transportkostnaden vid en utvisning den springande punkten.
Ett jättesäkert förvar kostar upp mot femtusen kr per dygn.
Detta är saxat:
Om man ska tro marionetterna i riksdagen så ligger kostnaden för invandringen på ca 40 miljarder per år, Jag har sett siffror på det dubbla beloppet. och då är inte fängelse kostnader inräknat, då de svenska fängelserna består av 25% utlands födda interner en hel drös av invandrare med svenskt medborgarskap.
40% av de interner med mer än 4 års fängelse straff är invandrare.
Sveriges befolkning är ca 9,1 miljoner invånare varav ca 1,4 miljoner är invandrare. kostnad per intern ligger runt 1700 per dag

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Det där beror nog på isf. Bekant fick betala nånting på 2000kr i cellhyra.. Däremot fick han betalt för att utföra aktiviteter, dvs basta eller spela pingis/biljard/kort. Det var utanför Sundsvall.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jerpa skrev:

Det där beror nog på isf. Bekant fick betala nånting på 2000kr i cellhyra.. Däremot fick han betalt för att utföra aktiviteter, dvs basta eller spela pingis/biljard/kort. Det var utanför Sundsvall.

Vad yrar du om människa? Sundsvall, cellhyra, betalning för att basta?! WTF?

Nej, Kriminalvården tar inte ut hyra av personer som mot sin vilja spärras in på anstalter.

Medlem sedan juli 20101 inlägg

Var

Man funderar naturligtvis vart han ska utvisas till, men det är väl politiskt inkorrekt att publicera sådana uppgifter.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

sgtpepper skrev:

Vad yrar du om människa? Sundsvall, cellhyra, betalning för att basta?! WTF?

Nej, Kriminalvården tar inte ut hyra av personer som mot sin vilja spärras in på anstalter.

Han fick pension (inte mycket), behövde inte jobba på grund av ålder, men fick ändå betala så det gick typ jämt upp. Det var vid Viskan (Torpshammar), väster om Sundsvall.

Jerpa skrev:

Fy faen, få betalt för att spela pingis/biljard/kort eller basta. Ytterligare en punkt till fördelslistan. :P

Kan någon bekräfta om interner har laglig rätt till att komma utomhus en stund x ggr / vecka?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Maradona skrev:

Man funderar naturligtvis vart han ska utvisas till, men det är väl politiskt inkorrekt att publicera sådana uppgifter.

Eftersom han är irakier är det troligtvis till Irak som han skall utvisas. Jag förstår inte varför det skulle vara politiskt inkorrekt att tala om detta men jag ser inte vad det spelar för roll vilket land han kommer ifrån?

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Jag har ett förflutet jag inte är stolt över. Har suttit inne flera gånger.
Jag kan garantera att ingen vill sitta i fängelse oavsett vad dom själva säger.
Frihetsberövande är tortyr om än nödvändigt i allmänpreventivt syfte om inte annat.

Medlem sedan juni 2000547 inlägg

:stefan: skrev:

Det "roliga" med ett sådant här fall är att staten troligtvis inte får kräva honom på några pengar eftersom han kommer att tjänsa så lite pengar om han väljer att arbeta i fälngelset. Fångar har tydligen också rätt till existensminimum enligt gällande normer (minus bostad och matkostnader dock).
En bekant som satt inne för misshandel skulle egentligen betalat skadestånd till den han misshandlade men kronofogden fick inte kräva honom på pengar då han, enligt socialnämnden, levde under existensminimum i fälngelset.

Sanslösa regler helt enkelt.

Vi borde istället få Irak, i det här fallet, att gå med på att ha nskall sitta av tiden i deras fängelse istället. De får redan så mycket pengar av oss i bistånd så det tycker jag att de borde gå med på.

674 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
533 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
533 ms — ändringar (db)