Undrar lite över det här med att ta en högskoleexamen genom fristående kurser. Har en del bekanta som gjort detta genom att snickra ihop ett eget kurspaket och sedan fått ut en högskoleexamen.
Om jag förstått det rätt handlar det om 120hp för en högskoleexamen, där minst 60 poäng ska vara A och B-kurser inom ämnet. Sedan avslutningsvis göra ett examensarbete.
Jag har läst närmare 60 poäng inom olika IT-kurser och känner att jag vill göra något av detta. Därför ber jag er om hjälp här på forument.
och sedan avslutningsvis göra examensarbetet då jag har 60 poäng sedan tidigare. Kan jag då ta ut en examen, eller hur funkar detta? Har ett mycket stort intresse för just det här och skulle vara väldigt tacksam för svar från er kunniga och med erfarenhet inom detta.
Jag tror att du syftar på en Kandidatexamen och den är på 180hp, vilket var 120p i gamla system, dvs 3 års heltidsstudier.
Sen får kurserna inte överlappa, dvs innehålla samma sak, så jag antar att du redan har läst en del av innehållet i de två kurser som du länkar till, och därmed inte kan tillgodoräkna dig alla poäng.
Hur menar du? Har ej läst någon av kurserna som finns i dom länkade kurspaketen så allt är nytt och inget jag läst tidigare. Tänkte på en högskoleexamen på 120hp. Kandidat 180 senare kanske.
Hur menar du? Har ej läst någon av kurserna som finns i dom länkade kurspaketen så allt är nytt och inget jag läst tidigare. Tänkte på en högskoleexamen på 120hp. Kandidat 180 senare kanske.
Tack för din hjälp
Ah, okej, det finns tydligen en sån examen.
Ja, men de där två utbildningarna verkar ju rätt grundläggande, och du sa att du redan har läst 60hp inom IT, så det är väl möjligt att de här kurserna delvis tar upp sånt som du har läst förut, eller?
Ja, men de där två utbildningarna verkar ju rätt grundläggande, och du sa att du redan har läst 60hp inom IT, så det är väl möjligt att de här kurserna delvis tar upp sånt som du har läst förut, eller?
Okey. Gör det nått om dom är grundläggande tro? det är ju en A och en B-kurs, och sådana kurser hittar man ju inom utbildningar som leder till högskoleexamen två år.
Nej det är helt andra kurser jag läst, inom webbutveckling etc. Visst det kanske tas upp nånstans under kursens gång, men det bör väl inte påverka examen? kommer dock inneha en bra bit över 120 poäng, då jag läser en del nu inom annat. Hoppas det funkar att läsa in som jag beskrev.? Är ju egentligen endast ute efter att ta en högskoleexamen så man har nått i ryggsäcken och inte endast en massa kurser.
Jag fick nyligen ut en univ.examen på enstaka strökurser (A och B-nivå) som jag tagit lite nu och då (något examensarbete gjorde jag aldrig). Men det bästa är om du vänder dig till examensenheten på det universitet du ämnar studera. Skulle tro du får bästa svaret där.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849