Vad har ni för åsikter/erfarenheter av finlandssvenskar i arbetslivet? Om ni känner nån/jobbar med nån/har haft kontakt med nån i arbets- eller studieliv som är finlandssvensk, vad är omdömet? Klok? Gammalmodig? Socialt handikappad? Hög-/lågpresterande? Vilka kommentarer som helst tack!
Förväxla helst inte med finnar som lärt sig svenska, utan någon som ni vet att har finlandssvensk bakgrund, alltså har växt upp, gått i skola osv. på svenska i Finland!
Jag har enbart positiva erfarenheter av dem. Däremot har jag ibland upplevt de som frågar dylika saker som lite socialt handikappade och ibland också allmänt lågpresterande.
>obelix, de som är Finlandssvenskar kan oftast inte finska!
Det finns väl flera bra exemplar av sådana människor också!
Varför skulle de ha en annan moral eller förståndsnivå? Som Elisabeth Rehn!
Obelix, var de bedrövliga för ätt de inte pratade ett språk du förstod eller arbetade de dåligt? De kanske fortfarande arbetar och hänger här på forumet - tråkigt att bli uthängda så...
Obelix, var de bedrövliga för ätt de inte pratade ett språk du förstod eller arbetade de dåligt? De kanske fortfarande arbetar och hänger här på forumet - tråkigt att bli uthängda så...
de frös ut oss svenskar som inte kunde finska.
de pratade svenska tills vi kom i närheten av dom, då slog de över till finska
Tror nog du har rätt där Lasp, Innan jag lärde känna några finlandssvenskar har jag alltid trott att Finlandssvenskar e finnar som lärt sig svenska(och bosatta i Sverige) och därför dom bryter när dom talar. Men nu har jag lärt mig att dom flesta inte ens kan finska, Ska själv över till Närpes som e en Svensktalande del av finland i sommar...
Innan jag lärde känna några finlandssvenskar har jag alltid trott att Finlandssvenskar e finnar som lärt sig svenska(och bosatta i Sverige) och därför dom bryter när dom talar.
Herregud. Låt oss hoppas att din obildning inte speglar resten av befolkningen.
Jag har stött på finlandssvenskar i arbetet både i Sverige och i Finland och jag har inte märkt någon skillnad på svenskar och finlandssvenskar, mer än kanske att ni ofta har en mer sjungande dialekt som ibland kan få er att framstå som mer sympatiska än ni egentligen är :).
Sen är det klart att det är skillnad på Helsingfors-finlandssvenskar inom IT-branschen och någon österbottnisk bonde som knappt varit inne i en stad, men det gäller ju även i Sverige, det är skillnad på stadsbor och bönder ;).
Jag jobbar på ett finskägt företag och moderbolaget ligger i Vasa.
Jobbar ofta ihop och ser ingen större skillnad mellan svenskar och finlandssvenskar.
Jag ser inte heller någon som helst skillnad. Vi har en finlandssvensk tjej här på jobbet, min syrra bor ihop med en finlandssvensk (i Finland) och inte är det någon skillnad.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849