Vet att det finns en och annan kunnig hantverkare här, hoppas någon av er läser tråden.
Den här väggen är gjord av gips, sedan rundas hörnet av. Hur gör man en sån rundning? Kan renoveringsgips böjas så pass? Och hur gör man med reglingen bakom? Och golvlisten?
Men gissningsvis får man ta en bit gips och skära V-formade skåror på baksidan med jämna mellanrum för att kunna böja den. Sen spackel och slipning för att få en mjuk rundning.
Hur regelverket bakom ser ut är ju lite olika antar jag, antingen tar man och sågar ut kvarts-cirklar med rätt radie ur tex spånskiva och monterar med lagom mellanrum eller så tar man helt enkelt ett gäng reglar och ställer dem så att de följer rundningen.
Men gissningsvis får man ta en bit gips och skära V-formade skåror på baksidan med jämna mellanrum för att kunna böja den. Sen spackel och slipning för att få en mjuk rundning.
Hur regelverket bakom ser ut är ju lite olika antar jag, antingen tar man och sågar ut kvarts-cirklar med rätt radie ur tex spånskiva och monterar med lagom mellanrum eller så tar man helt enkelt ett gäng reglar och ställer dem så att de följer rundningen.
Ok, tycker det verkar krångligt. Ska se om jag kan kontakta personen som bodde där, och se vad han säger. Det var på en visning jag såg det.
edit
Jag misstänker även att det kan vara så att dom köpt en förböjd Curvex.
Nu är det bara ett problem, företaget som gör dom ligger i Åhus. Och jag bor i Stockholm. Så om någon känner till var jag kan få tag på det i trakten så säg gärna till.
MDF borde kännas/höras "hårdare" när du knackar på det.
Glömde tyvärr att knacka på väggen när jag var på visningen, men å andra sidan spelar det ju mindre roll vilket, bara det blir bra när man väl gör det. Om man använder MDF kanske man inte behöver regla lika tätt i böjen, eftersom den är hårdare?
Nu ligger det här en stund framåt i tiden, eftersom jag måste börja med att bygga garderober och annat för att kunna tömma sovrummet.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849