Jag gjorde just en intressant upptäckt på balkongen, när jag grävde i en påse som tydligen blivit ståendes där under en meter snö i vinter - grillbriketterna från i höstas! Där stod påsen jag letade efter för ett tag sedan, med tändvätskan intill sig, för ett halvår sedan klassat som "ett bra ställe tillsvidare". :r :e
Då är frågan - fungerar de att grilla med tro? De har stått i den hoprullade papperspåsen som i sin tur stått i en plastkasse och haft saker täckt över sig under hela vintern, i ner till -30°C. Jag tog upp och kände på en brikett och den var snustorr och såg inte heller nämnvärt skum ut.
Vad tror vi? Kommer de brinna eller kommer det ryka och lukta överkörd bäver?
Spänningen är olidlig.... själv har jag kommit fram till efter grillkolbricket studier... extra lång brinntid = Extra lång START tid .. inte kul när man tänkt sig grilla typ nu eller snart...
Ett litet tips från min sida är att bada (nåväl, känn efter själv hur mycket som behövs) dem i tändvätska som sedan får sjunka in i 20-25 min innan man tuttar på.
Ett till tips är att lägga briketterna i en hög/pyramid, göra som Dryden säger och sen tända på. Sen sprider man ut dem när det väl är dags att grilla.
Jag har grillat med hjälp av mina briketter som har legat i grillen (under lock) som har stått ute hela vintern. Laxen blev jättegod och glöden som vanligt. :)
Jag brukar aldrig tömma ur briketterna efter grillningen, bara stänga spjällen på locket och grillen och låta det självslockna. Efter några grillningar är det bara att fylla på med nya briketter.
hmmm..... just det där med att vänta 20 -25 minuter innan man tänder på o sen vänta på glöden som tar rätt låångtid för just bricketter är slutsumma - LÅNG START TID !!!
men det verkar dölja sig riktig grillmästare här..så vad lägger ni sen på grillen ??
Jag brukar aldrig tömma ur briketterna efter grillningen, bara stänga spjällen på locket och grillen och låta det självslockna. Efter några grillningar är det bara att fylla på med nya briketter.
Då är vi fler som gör på samma sätt.
Och tändvätska används nästan uteslutande när det inte finns tillgång till el. Har fått en fin och mycket bra tändare av min fru. Fungerar som en värmepistol och är mycket effektiv.
Själv grillar jag inte bara döda djur, även om de nästan alltid är ett inslag.
Förutom döda djur i alla former kompletterar jag hemskt gärna med lök, paprika, champinjoner och majskolvar på spett.
Inlindat i folie har jag ofta "wok-grönsaker" och hela vitlökar.
Sen har jag en sambo som tycker om att grilla (ja, en kvinna vid grillen) så jag kan koncentrera mig helhjärtat på grill-ölen och att underhålla gästerna, för grillat är bäst i glada vänners lag
Jag slår ett slag för den vanliga hederliga gula löken!
Dela en lök i två delar och lägg snittytan neråt. Grilla en liten stund och vips så kan man skära bitar från löken och äta upp utan problem. Grillningen gör så att löken tappar ordentligt i styrka. De som inte har provat brukar få rätt stora ögon när man stoppar i sig stora bitar lök utan problem. :D
Mitt grilltips : laxfiler med parmaskinka runt - kan fästas med en tandpetare men behövs oftast inte - skinkan klistrar sig fast o ger en knaprig yta o sälta till den döda fisken - jepp jag lägger oxå alla slags döda djur på grillen
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e