Jag fick världens mystiskaste SMS här om dagen, att 411:e brigaden skulle ringa till mig...
Det var hemvärnet och det ska vara en informationsträff i grannsocknen den 21 juni. Jag frågade om jag kunde ta med min vän, då jag *tror* han skulle vara intresserad.
Mannen i andra ändan sa att det nog skulle gå bra...
Jag frågade min vän och han konstaterade att han fick frisedel och aldrig gjorde lumpen. Jag gjorde heller aldrig lumpen. Jag var sex veckor på A1 i Linköping 1992, sen vapenfri på flygplats 1993... (Ett rejält misstag, kan tilläggas...!!)
Men det var inget problem.
Det är väl 19 år sedan jag mönstrade och säkert nåt liknande med min vän... nåt liknande. Det har ju hänt rätt mycket på det personlig planet, i livet, på 19 år så även om vännen, som då spelade i ett dansband, ville ha frisedel på den tiden kan det ju vara annorlunda idag.
Hur är det? Vad gäller? Kan man vara med i Hemvärnet även om man fick frisedel för 20 år sedan?
Kan man vara med i Hemvärnet även om man fick frisedel för 20 år sedan?
Kanske annorlunda nu. Men jag var med i HV som sextonåring. Och då hade jag ju inte ens mönstrat. (Vi hade hysteriskt kul - men de e en annan historia) :)
Jag fick världens mystiskaste SMS här om dagen, att 411:e brigaden skulle ringa till mig...
I och med försvarsbeslutet 2000 så finns inga brigader i vår försvarsorganisation längre, och det har aldrig funnits någon "411:e brigad".
Det var hemvärnet och det ska vara en informationsträff i grannsocknen den 21 juni.
....
Hur är det? Vad gäller? Kan man vara med i Hemvärnet även om man fick frisedel för 20 år sedan?
Gå till informationsträffen och fråga?
så även om vännen, som då spelade i ett dansband, ville ha frisedel på den tiden kan det ju vara annorlunda idag.
Ville ha frisedel för att spela i dansband?! Varför skulle en sån halvmänniska beredas plats i vårt patetiskt krympta försvar idag? Vi har långt fler able bodied men än det finns platser, så varför skulle försvaret ta in en överårig frisedelsdansbandsartist bara för han på senare år fått någon slags äventyrslusta och nu efter 19 år ångrar att han klemade sig ur sin medborgerliga plikt för att spela dansbansmusik?
> civilpolisen, dra Ni båda till Informationsträffen, om vi inte skulle få ändra åsikt under våra levnadsbanor skulle vi knappast nå framåt utan stanna kvar i sandlådan.
Livet är mycket det som ligger framför oss. Stå på Er och ta vara på det säger Lasp
Ville ha frisedel för att spela i dansband?! Varför skulle en sån halvmänniska beredas plats i vårt patetiskt krympta försvar idag? Vi har långt fler able bodied men än det finns platser, så varför skulle försvaret ta in en överårig frisedelsdansbandsartist bara för han på senare år fått någon slags äventyrslusta och nu efter 19 år ångrar att han klemade sig ur sin medborgerliga plikt för att spela dansbansmusik?
Om det var för att han spelade i dansband vet vi ju inte, det nämndes i en bisats. Vi verkar ha mönstrat ungefär samtidigt och då hade man inte sluppit undan för en sån grej, det är jag ruggigt säker på. ;)
Men som Lasp säger, man har väl rätt att ändra sig? Jag har ett gäng polare som är med i Hemvärnet och av vad de berättar om övningar och annat så är det verkligen inte bara stridspittar som är med, det är vem som helst som vill göra en insats.
Sen har jag svårt att tro att Hemvärnet har så många sökande att de bara väljer ut yngre och vältränade. Även äldre har stora kunskaper att bidra med i alla sammanhang, varför skulle Hemvärnet vara annorlunda?
Och vad är en "överårig"? 30? 45? 60? Skit samma om gubben är pensionsmässig, är han en fena på det han gör har han en plats oavsett ålder i min värld.
Många svar här, tack så mycket!
Det var 411: bataljonen, inte brigaden. Ursäkta mig! Tack för upplysningen.
Dansband må vara undermålig som musikgenre men min vän är sjukt duktig musiker med ett grymt musiköra! Jag har mycket stor respekt för hans kompetens inom detta område. Trevlig, vänlig, händig... En tvättäkta entreprenör!
Han är 35, jag blir 38 senare i år.
Men det är bra, då ska jag ta med honom den 21 juni... om inte bebben behagar komma då! :-)
Tack alla!!
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e