webForumDet fria alternativet

Gitarr till nybörjare

Småprat

16 svar · 1 816 visningar · startad av Zaiman

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg
Frågan#1

För väldigt många år sedan hade jag en elgitarr som jag "plonkade" på.

Nu går jag i tankar att införskaffa mig en akustisk gitarr och på nytt försöka lära mig spela lite. Det finns många kurser på nätet och kanske finns det några ackord kvar i hjärnbarken.

Men vad ska jag köpa för gitarr? Stålsträngad eller nylon? Vad är en skaplig och bra nybörjargura?

Ge mig tips, råd och förslag.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

En nylonsträngad Yamaha är en bra start, 500-1000:- får du ge för en begagnad.

stoffe-2k skrev:

En nylonsträngad Yamaha är en bra start, 500-1000:- får du ge för en begagnad.

Hmm.. vad är det för modell på en sån?

Hittade denna: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=795291&artno=209715

Ska avvakta lite, eventuellt finns det en i släkten som inte används. Då behöver jag bara skaffa en stämapparat. Idéer på sån?
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5611&artno=175715

/r
Strålsträng vs Nylonsträng ?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Zaiman skrev:

Men vad ska jag köpa för gitarr? Stålsträngad eller nylon? Vad är en skaplig och bra nybörjargura?

Ge mig tips, råd och förslag.

Nylon är goast för ovana vänsterhandsfingertoppar, men låter ju lite "mesigt". Beror ju förstås på vilken typ av låtar man helst lirar, men är i alla fall bra tills fingertopparna hårdnat. Somliga använder elgitarrsträngar eftersom dom är lite tunnare och således inte är så jobbiga, men å andra sidan blir ju den svängande massan mindre och därmed får du tunnare ljud. Riktiga, bra stålsträngar har ju annars ett klarare och starkare ljud. Smaksak, alltså.

Köp i alla fall ingen billig gitarr, utan se till att få kvalité. Billigt smäck tröttnar man ganska snabbt att spela på: strängarna ligger för långt från greppbrädan (böjd/vriden hals?), går inte att stämma ordentligt (banden sitter inte rätt, mekanismen dålig), klangen är dålig (resonanslådan taskigt gjord). Så provspela MÅNGA gitarrer innan du bestämmer dig så att du har referenser.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Zaiman skrev:

Hmm.. vad är det för modell på en sån?

Hittade denna: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=795291&artno=209715

Ska avvakta lite, eventuellt finns det en i släkten som inte används. Då behöver jag bara skaffa en stämapparat. Idéer på sån?

/r
Strålsträng vs Nylonsträng ?

ja, jag tycker det är en bra nybörjare gitarr. vill du öht. ha några fingertoppar kvar om en vecka så är nylon bra att härda de med först ;)

stoffe-2k skrev:

ja, jag tycker det är en bra nybörjare gitarr. vill du öht. ha några fingertoppar kvar om en vecka så är nylon bra att härda de med först ;)

Ja tack, fingertoppar kvar. :)

Zaiman skrev:

Då behöver jag bara skaffa en stämapparat. Idéer på sån?

Stämapparat är för mesproppar. Lär dig stämma själv. Antingen köper du en stämgaffel (A, 440 Hz) som du knackar på nåt å sen håller mot gitarrens resonanslåda, eller så lyfter du en telefonlur och lyssnar på kopplingstonen (också A 440 Hz). På så sätt stämmer du a-strängen. Därefter stämmer du de andra strängarna i förhållande till den.

Därefter kan du (om du vill/orkar och om just din gitarr kräver det) "temperera" strängarna genom att slå an ett öppet E-ackord och ett öppet C-ackord - eftersom brukar vara så att om det ena av just dessa ackord låter perfekt, så låter det andra lite halvdåligt - och kompromissa så att båda låter lika hyfsat.

Farsgubbens gamla gitarr är nu hämtad och för att stämma den använder jag mig av aptuner :e

Följdfråga..

Hur vanligt är det att en gitarr stämmer av sig väldigt snabbt? Eller är det stängarna som är gamla? Tycker den stämmer om sig nästan medans jag plinkar..

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Zaiman skrev:

Följdfråga..

Hur vanligt är det att en gitarr stämmer av sig väldigt snabbt? Eller är det stängarna som är gamla? Tycker den stämmer om sig nästan medans jag plinkar..

Det är nog flera faktorer som spelar in. Gamla strängar kan vara en. Kass byggkvalitet en. Väderlek brukar jag ofta märka av. Slår det om kallt/varmt så märker man det direkt på stämningen.

Är inte gitarren inte använd på länge så är det nog inte helt orimligt att strängarna behöver dra ut sig i ett par stämningar innan de börjar stabilisera sig. Fast testa med nya strängar. Det är ju inte dyrt. :)

Zaiman skrev:

Följdfråga..

En bra gitarr med bra mekanik och bra strängar ska hålla stämningen ganska länge om du inte 1) utsätter den för temperatur- eller fuktighetsförändringar eller 2) spelar läääänge och/eller hårt vid samma tillfälle. Den ska helst inte stå lutad med huvudet mot en vägg heller (mindre betydelse, men om halsen är pissig så....)

1. Köp nya strängar av bra kvalité. Beroende på typen kan det ta ett tag - allt från någon minut till nån timme - innan dom "satt sig" och håller stämningen efter att du monterat dom.

2. Kolla så att mekaniken inte går för lätt, dvs att strängarnas dragkraft inte får mekaniken att släppa lite. Stämskruvarna ska hellre gå lite småtrögt än för lätt. Gör dom det, så försök tröga till dom genom att t.ex. klämma till med en tång på lämpligt ställe eller nåt.

Sist men inte minst en inte helt ovanlig orsak till att gitarrer "stämmer om sig själva": Hör gärna efter med familjens småmänniskor om dom kanhända har varit och fingrat på stämskruvarna när ingen vuxen varit i närheten... ;)

Danne V skrev:

Sist men inte minst en inte helt ovanlig orsak till att gitarrer "stämmer om sig själva": Hör gärna efter med familjens småmänniskor om dom kanhända har varit och fingrat på stämskruvarna när ingen vuxen varit i närheten... ;)

En mycket trolig orsak här hemma :e

Har den även lutat mot en vägg :r

Ny strängar får jag nog köpa, dem som sitter på vet jag att jag inköpte när jag hade gitarren i min ägo förra gången (typ 15år sedan :l )

Zaiman skrev:

Har den även lutat mot en vägg :r

Köp ett gitarrställ. Kostar ett par hundra. Det är t.o.m. bättre att knyta ett band runt mekaniken (eller runt huvudet) och hänga upp den på väggen i en krok (å då kommer småmänniskorna inte åt den heller).

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Jag försökte bli gitarrist för 20 år sedan. Det var kul, men mina fingrar blev aldrig hårda nog att fixa det... Nu funderar jag på elektroniska trummor och/eller någon form av piano!

Kul att du lirar instrument!! Respekt!! :-)

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Att gitarren stämmer ur sig beror oftast på dålig kvalitet. Jag köpte en bra gitarr för många år sedan, och nu spelar jag väldigt sällan. Den är ändå oftast ganska välstämd när jag tar fram den.

Den förvaras i originallådan, i källaren (hyggligt jämn temperatur och luftfuktighet).

Att luta en gitarr med lite sämre kvalitet mot en vägg kan vara rena döden. Halsen ger sakta men säkert vika, och på längre sikt tappar den inte bara stämmningen, utan du ökar också avståndet mellan strängarna och halsen långt ner på halsen, vilket gör den mer svårspelad. På sikt kan den ge med sig.

Var och kände på en ny för skojs skull. Vilken skillnad :e

Pratade även med gubben i butiken. Tydligen så renoverar dem gitarrer också, det kan faktiskt vara ett alternativ då det är en gammal levin från 1957 (om mina efterforskningar stämmer)

Kul är det än så länge, och jag har övat in "stilla natt" så att den nästan sitter utantill :e

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Zaiman skrev:

Kul är det än så länge, och jag har övat in "stilla natt" så att den nästan sitter utantill :e

Det gäller att vara ute i tid! :birp

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)