webForumDet fria alternativet

Bila i Europa?

Resor

9 svar · 2 672 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Vi är ett gäng som tänkte åka på bilsemester i Europa under 2011.

Jag tänkte bara höra om någon har gjort något liknande och kan komma med lite tips på resmål som man inte bör missa och upplysa om ställen där man kanske behöver stanna någon dag extra för att hinna uppleva allt.

Även praktiska tips ang. uppläggningen av resan/rutten är av intresse, t.ex. reslängd, hur långt kan man köra på en dag, jobbiga gränspassager att undvika m.m. All information är av intresse!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Inget litet ämne utan att veta intressen!
Alla gränspassager inom EU är fullt öppna, tipset är väl att finna bra stopställen som man kan göra utflykter från. Det är ingen konst att lägga 1000 Km på en dag om man vill.
Nu kör vi nästa vecka, Nattfärja till Trawemünde, 600 Km till Nahe, bokat med Wine och mat, 400 Km till Champagne vilket ger plats för lugna luncher. Ta alltid av från motorvägarna och finn gamla fina städer.
Lägg en heldag på bilmuseet i Mulhouse! Gränserna i typ Polen, Serbien, Ungern, Bulgarien samt Turkiet är fortfarande besvärliga.
Skaffa en bra karta typ MapPoint 2010. Ha alltid GPS med.

Lasp skrev:

Inget litet ämne utan att veta intressen!

Vi är fyra grabbar med ganska så olika intressen, så alla tips är av intresse så får vi prata ihop sen och välja ut det som verkar mest intressant och passar in på rutten som vi lägger upp :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Några speciella delar av kontinenten ni tänkt er? Det är rätt långt från ex Prag till Madrid. ;)

Men just Prag är en pärla, oerhört vacker stad i ett billigt land. Vill man samla vuxenpoäng är glas i bömisk kristall givet.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Glöm inte att det finns massor av pärlor utanför huvudstäderna, Men Berlin, Prag, Budapest och Paris är ju stora städer. Tunneln under till London. Tja det måste nog begränsas redan på planeringsstadiet. Såg i förra veckan både Istanbul och Prag i härligt kvällslyse.
Det dräller ju av intressanta småstäder som typ Eindhoven, Montpellier, Munchen, Monaco, Dresden eller min lilla favorit Namur!

:stefan: skrev:

Några speciella delar av kontinenten ni tänkt er? Det är rätt långt från ex Prag till Madrid. ;)

Eftersom vi inte har bestämt hur länge vi ska vara borta ännu så är det svårt att säga vilka delar som blir tillgängliga. Just nu samlar vi bara info om intressanta och trevliga ställen att besöka :)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Passerar ni Ungern kan jag rekommendera att prova deras Termalbad. Finns på flertalet ställen men ett som jag gillar skarp är det i Heviz. Är ni i huvudstaden ska ni absolut besöka citadellet, fantastisk utsikt.

Ska ni äta gott och billigt tar ni er ut på landbygden och hittar någon liten vendeglö. Och är ni ändå på landet letar ni upp någon vinkällare och handlar lite ;)

Åker ni i augusti kanske det passar in med formel 1 i Budapest men då lär ni boka sovplats tidigt. Det mesta brukar vara uppbokat. En tur på Donau är också trevligt.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

insel mainau

gillar man att fotografera är detta ett måste.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mainau

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Att bila i England är en utmaning med vänstertrafik och den ständiga frågan "Är det fritt?" till en nervös passagerare när det ska till att köras om. :e
Men brittiska öarna är kanontrevliga, gott om B&B och småsevärdheter lite överallt. Devonshire med sitt nästan-tropiska klimat är trevligt, speciellt med alla palmer i lilla Torquay. Dessvärre har kåken som användes som exteriören till Fawlty Towers brunnit ned. ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Roadtrip. Yeah! :birp

Jag var ute 2005 i Europa senast (okej, Tyskland 2007) så lagar och regler kan ha förändrats men borde inte ha gjort det nämnvärt vad gäller gränspasseringar. Se bara till att ha passen klara vid kontrollerna.

Var väldigt noga med att det gäller avgiftsbelagda vägar i många länder. Schweiz är hårda på den punkten och klistermärket ska sitta korrekt under hela vistelsen. I Italien är det avgifter på motorvägarna och det betalas i stationer, mynt är inte helt dumt att ha på sig i de fallen. Kör som folk, även om det är svårt när det är fyrfilig autobahn/autostrada och även där man tror att polisen minst av allt ska stå. I Schweiz betalas böter på plats med kort eller kontanter. 2005 gav 119km/h på 100-väg mig €160 i böter, på en sketen bergsväg dit polisen aldrig borde ha hittat. Det förekommer även fartkameror där nere och i Tyskland har jag blåst förbi en sådan (det blixtrade utav helvete i alla fall) men något mer hände aldrig. Nu har det dock tydligen blivit lagstadgat med förbud mot kamerabevakande GPS:er. Läs mer om avgifter hos Motormännen. Dessutom håller man till höger om man inte har för avsikt att köra fortare än alla andra. Framförallt tyskarna är skitduktiga på att köra motorväg och här får man lätt helljus i nacken om man sölar i 160 i de snabbare filerna.

På tal om betalningar. Kontanter ska inte underskattas, Sverige ligger ljusår före många andra länder med kortbetalningar. Rastplatser och liknande längs med motorvägarna tar i princip alltid kort så länge man håller sig till de större varianterna, men bli inte förvånad om McDonalds inte gör det på sina håll. 2005 tog McDonalds vid Luganos södra infart inte kort och det blev ett jävla liv, eftersom vi inte var sugna på att ta ut en förmögenhet i scheizerfranc bara för några timmars genomresa. :e

Hur man lägger upp resan är ju individuellt. Vi bestämde oss för att på tre chaufförer sträckköra de 190 milen från Trollhättan till Turin de gånger vi åkte. Det gick utmärkt och vi gjorde det på mindre än ett dygn (19-23h, beroende på felkörningar, trafik och så vidare). På autobahn så lägger man snabbt milen bakom sig, framförallt om det är söndag/helgdag mellan 00-22 eftersom det då råder lastbilsförbud (max 7,5 ton). Det gör grym skillnad.

Resetips? Tja, jag hade ju skippat storstäderna såvida det inte är något specifikt man är ute efter. Det är ju i de mindre städerna man ofta hittar det mer genuina. Några personliga favoriter så.

• Rothenburg ob der Tauber, klart sevärd med sin ringmur och välbevarade stadskärna. Karta hos Google Maps.
  • Lugano, Schweiz riviera och bara åtta mil från Milano. Fantastiskt vackert och sticker man upp på San Salvatore mitt i stan (912möh) så kan man se riktigt långt en klar dag (Matterhorn exempelvis). Fantastiskt vackert helt enkelt men kanske inte det billigaste stället. Karta hos Google Maps.
  • Luganosjön, om man ändå är där. Ta båttur till byar runt sjön, exempelvis Gandria.
  • Ska man åka genom Schweiz kan jag varmt rekommendera att ta svängen förbi Lausanne. Kom från Bern och se hur bergen dyker ner i Genevesjön, det är helt magiskt. Att några av Europas högsta toppar är i krokarna gör inte saken sämre.
  • Är man i de faggorna och planerar resan över till Italien gör man det via Sankt Bernadpasset, så man landar i Aostadalen. Och givetvis tar man då vägen över berget och inte genom (den avgiftsbelagda) tunneln.
  • Nästan utesutande Schweiz här nu men ändå, Sankt Gotthardstunneln. Den är fascinerande, på sitt sätt. Karta hos Google Maps.
  • Mainau är ju redan nämnt men är man kring Bodensjön är stället värt ett besök. Karta hos Google Maps.
  • Berchtesgaden och Örnnästet i ett magnifikt område vid sjön Königsee. Ett vettigt besök om man är i krokarna Salzburg/München. Karta hos Google Maps.

Sådär. Nu har jag pumpat några saker ur den djupa databasen av personliga on-road-erfarenheter. Vilka minnen. (y)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)