Vi vill hyra in en målarfirma för att fräscha upp vår lägenhet innan vi säljer den. Eftersom vi inte är så händiga så törs vi inte ge oss in på spackling och rollers och sånt själva. Jag har lagt ut en annons där jag begärt en offert, och fått svar från några olika firmor. Nu är frågan bara - hur vet man vilka som är bra och inte?
Vi hade nyss en av dessa firmor på besök och den personen kändes som en "skum typ", om jag får uttrycka mig så. Hur ska vi göra för att inte bli lurade/missnöjda?
Är det en enskild näringsidkare eller ett företag som du anlitar? Se till att få skriftliga uppgifter på namn, adress, telefonnummer och person eller organisationsnummer. Be också se att få se hantverkarens F-skattebevis.
Om hantverkaren inte betalar F-skatt är beställaren ansvarig för skatter, försäkringar och sociala kostnader. Du kan även kontrollera hos kronofogdemyndigheten om hantverkaren har obetalda skulder.
\* Ta referenser på din hantverkare,gärna från flera håll.
\* Be hantverkaren om F-skattebevis.
\* Kolla upp hantverkaren hos Kronofogden.
\* Välj helst hantverkare som är medlem i en branschorganisation.
\* Upprätta ett skriftligt avtal.
\* Var tillgänglig för frågor under arbetets gång.
\* Spara alla kvitton!
Sedan kanske du även kan kolla upp företag med kommunen och Skatteverket.
Hur mycket spackling rör det sig om egentligen? För om det bara rör sig om mindre hål etc så är det väldigt enkelt och rollning är inte heller särskilt svårt.
Se till att få allt på papper, det är lätt att firman lovar saker som låter bra men om det skulle bli någon slags tvist är det svårt att få rätt om det inte är nedskrivet.
Gå på känsla, känns det inte rätt så välj någon annan. Det finns många seriösa firmor därute men tyvärr många mindre seriösa också.
Själv hade jag valt någon mindre firma och undvikit de allra största. Min känsla är att man inte får mer valuta för pengarna trots att de är stora, de brukar bara kosta mer.
Jag är själv hantverkare och besöker dagligen nya kunder hemma hos dem. Många är skeptiska eftersom det skrivs och talas en hel del om folk som har blivit blåsta. Därför är det lika viktigt både för kund och företag att båda är överens om vad som ska utföras. Många kunder som tycker de har blivit lurade har inte lyckats förklara vad de egentligen vill ha eftersom hantverkare och kund inte talar samma språk.
248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2