webForumDet fria alternativet

Digitalkamerabildertill DVD-spelare via cd/dvd

Program & appar

9 svar · 864 visningar · startad av Lena Lundgren

Medlem sedan mars 20103 inlägg
Frågan#1

Hej,
Finns det någon som är duktig på bildkomprimering/upplösning/pixlar och annat för mig obegripliga termer... Här är problemet:
Jag har tankat över mina bilder från kamera till pc. (Förmodligen är de alldeles för stora, så inför nästa fotografering bör jag säkert ställa om kameran). Därefter har jag bränt dem - både på en DVD och på CD. När jag sedan försöker spela upp dem via DVD-spelaren vägrar den att läsa från skivorna. I manualen för dvd-spelaren finns ett antal kriteria som ska vara uppfyllda för att det ska fungera, bl a bildupplösning och komprimeringsgrad. Jag har hittat och laddat ned ett program (typ Photoshop) men sen går jag bet. Helst skulle jag vilja öppna alla bilder, beställa komprimering av samtliga och vips så skulle det vara fixat och klart att bränna.
Har ringt till Pioneer för att få hjälp men vi talar inte samma språk - snälla finns det någon som kan förbarma sig över ett blåbär....?
Hälsn Lena

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Vad kör du för brännarprogram? Hur går du tillväga vid bränningen?

Jag använder det som kom med min pc (xp). Jag öppnar foldern där mina bilder ligger och trycker på bränn - sen startar allt automatiskt..

Det följde inte med något annat brännarprogram?

Medlem sedan okt. 2007264 inlägg

Jag tycker inte du ska ställa om kameran till mindre antal pixlar - vips tar du en bild du vill trycka ut på papper och då behöver du så många pixlar som möjligt för att behålla skärpa o kvalite'
( pixlar antalet småpunkter som skapar bilden )

För att masskonvertera bilderna använder jag mig av Irfan view - bilderna program - litet gratis o toppen bra !

men ett tips - skapa alltid en kopia o spar orginalen orörda !

http://www.irfanview.com/

branna till Cd och Dvd gör jag via utforskaren ( höger klicka på start ) - sätt i tom Cd /dvd - dra filerna till Cd -enheten - arkiv - bränn filerna till cd/dvd

Fast problemet var väl att hon gjort precis så vad gäller bränningen, och då kan inte alla DVD-spelare läsa skivan.

Och självklart ska man alltid köra på högsta möjliga upplösning i kameran.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Ulead CD & DVD PictureShow 4.0

*This program helps you turn your images into a polished slide show ready to distribute on VCD, SVCD, or DVD. The installation of Ulead CD & DVD..

Ulead CD & DVD PictureShow 4 makes it easy to create entertaining photo slideshows to watch on TV.

Turn your photos into slideshows complete with music, transitions, captions, narration and stunning effects in only three steps.*
http://download.cnet.com/Ulead-CD-DVD-PictureShow/3000-6675_4-10067937.html
Trialperioden är i 15 dagar, sen måste programmet dock köpas.

Medlem sedan okt. 2007264 inlägg

Jag var inte säker på om Lena bränt bilderna via utforskare eller ngt brännarprogram - min ringa erfarenhet i frågan är att olika brännarprogram ibland läggger till det ena andra men det gör det inte när man bränner via utforskaren - det har alltid funkat för mig - när jag har minskat - komprimerat bilderna -att spela upp på alla möjliga olika DVD .

Jag har i mellantiden ringt till en foto/kameraaffär och där tror man att problemet ligger i mjukvaran - nu ska jag prova att göra om bränningen i Nero istället. Enligt affären behöver jag inte varken komprimera eller göra andra ändringar i inställningarna - de värden som anges i DVD-spelarens manual täcker mer än väl även mycket stora filer. Så på't igen och tusen tack för ert engagemang! //Lena

I Nero är det inga problem. Välj att skapa en DVD, och sedan drar du bara bilderna och släpper i video_ts-mappen om jag inte minns helt fel.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)