Ingen del av Dakar-rallyt körs numera i Afrika, åtminstone inte för tillfället. På grund av terroristhot i bl.a Mauretanien så kör man i år i Sydamerika och gjorde så även förra året.
De senaste åren innan flytten till Sydamerika så körde man största delen i Afrika, men starten gick från olika platser i Sydeuropa, bl.a i Frankrike, Spanien och Portugal.
Allright. Låt mig förklara sammanhanget. Det är en insändare till en tidning och det är en jämförelse i egenskap av en svår uppgift. Alltså, om man blir antagen till [utbildningen]/[paris-dagar] så är det i sig ingen framgång utan kräver en egen insats.
Då har jag skrivit en mening;
Programmet kan liknas vid rallyt Paris-Dakar, i den mening att det är inte på låtsas och att själva deltagandet i sig inte ger framgång utan egen insats. "800 mil sanddyner, var så god. Där ligger Dakar." Inga jämförelser i övrig!
Då undrar jag, kan man av bilden ovan säga ungefär hur mycket sanddyner det är...!?
Med tanke på hur föränderlig en öken är med sandstormar och dylikt skulle jag nog anse det omöjligt att säga hur många sanddyner man kör över/igenom/under/intill.
Allright. Låt mig förklara sammanhanget. Det är en insändare till en tidning och det är en jämförelse i egenskap av en svår uppgift. Alltså, om man blir antagen till [utbildningen]/[paris-dagar] så är det i sig ingen framgång utan kräver en egen insats.
Loppet heter inte Paris-Dakar, det heter bara Dakar, eller Dakar-rallyt.
Som jag skrev så körs det inte längre i Afrika (åtminstone inte i år och förra året), av vilket ger att Dakar inte längre är slutmålet och sanddynerna är färre...