Kanske när inte tillräckligt många personer utövar religionen längre?
Eller när det kommer en ny religion som bannlyser den gamla?
När blir religion till mytologi?
5 svar · 1 541 visningar · startad av Quid
Ordet mytologi har inget att göra med antalet troende. De antika religionerna räknas fortfarande som religioner, vad mytologi syftar på är den samling berättelser (myter) som utgör grundstommen för religionen. Det mesta av kristendomens berättelser har inte en mytologisk karaktär utan är skrivna som en historisk krönika, som kan bedömas efter samma mått som andra historiska dokument. Skapelseberättelsen däremot är ett klockrent fall av en kristen myt. Den övergripande strukturen i Jesusberättelsen (Jungfrufödsel, mirakel, återuppståndelse) kan ev. också ses som en myt.
Islam har gott om mytologiska berättelser, t ex om djinner, en slags andar.
Skulle vilja säja när någon annan religion dominerar (som ser ner på gamla religioner som exempelvis kristendomen gör idag) eller när mänskligenheten äntligen överger religion och tron på gudar eller andra övernaturliga väsen. Sen håller jag med nitro att det är skillnad på historier om "tomtar och troll", typ skapelseberättelsen, och på historier som har viss historisk grund. Fast även de med historisk grund har ju berättats om, förvanskats och anpassats genom årtusenden så dom kanske tjänat ut som historiska dokument.
Sen bygger väl kristendomen, judendomen och islam på samma grund-"story", så det är väl snarare alla eller ingen som förpassas till mytologins värld.
Men det lär i alla fall dröja, med dagens kommunikationsmöjligheter är religionerna enade på ett annat sätt än förr. De asiatiska religionerna är ju fortfarande stora även om islam tar mark där. Kanske det krävs en kollaps av dagens religioner (eller samhälle) för att något nytt ska komma...(förhoppningsvis slipper vi religion i en ny världsordning :-)
Sen håller jag med nitro att det är skillnad på historier om "tomtar och troll", typ skapelseberättelsen, och på historier som har viss historisk grund. Fast även de med historisk grund har ju berättats om, förvanskats och anpassats genom årtusenden så dom kanske tjänat ut som historiska dokument.
Jag la ingen värdering i huruvida kristendomen är "bättre" än hedniska religioner. Jag försökte bara förklara att ordet mytologi har en annan betydelse än vad Quid verkade tro.
Jag la ingen värdering i huruvida kristendomen är "bättre" än hedniska religioner. Jag försökte bara förklara att ordet mytologi har en annan betydelse än vad Quid verkade tro.
Så sant. Det var bara mina ord för att påvisa samma sak (mindre politiskt korrekt dock).
;-)