Tänkte försöka med en kryssning, trotts att jag gillar att gå hela dagar och se nya ställen. Tänkte helt enkelt tvinga mig till "lugn och ro".
Kontaktat div. resebyråer som skickat färggranna broschyrer med glada, leende människor. Ser underbart ut. Kollade in värdens största kryssare som ska gå i Karibien. 2 personer i hytt med havsutsikt strax under 24 000:-. Till detta tillkommer 8000:- flygbiljett och hotellvistelse i Florida då flyg och båt inte synkar 100%. 7 dagar med massa strandhugg. Låter toppen, även om kanske lite dyrt, men okej ändå ?
Fick nys om att Medelhavs kryssarna körs över till Karibien, en resa på 7 dagar för den som bara kan tänka sig se vatten i en vecka. Visst reducerat pris.
Tanken var att gifta sig enkelt på båten, men vissa resebyråer säger att det inte går, andra skickar än mer färggranna broshyrer på glada Amerikaner som gifter sig.
Har någon erfarenhet av kryssning, atlant överfart, bröllop på båtar osv.
och kan ge lite tipps vore det toppen. Kan ni svara på detta med klädsel som krävs t.ex. ?
Lätt informel klädsel, något lite finare för vissa kvällar. Smoking och aftonklänning är absolut inget krav även om många kryssningsresenärer väljer att klä sig elegant till Captain´s Dinner och galaaftonen.
Quid - Tack för länkarna, men det är era egna skildringar och erfarenheter jag vill ha, inte ytterligare snygga bilder och glansiga broshyrer och info från researrangörerna. (Ska dock kolla swanssons igen då det var några veckor sedan jag läste den sidan)
En kollega har just kommit hem från en tvåveckorskryssning i karibien. Han hade inget att klaga på. Allt var bara så underbart. Och riktigt prisvärt också.
Pris: ca 7500 per person och vecka (det var under jul och nyår)
Extra kostnader: Inga. Mat och allt ingår, du kan gå och äta när du vill och hur mycket du vill. Förutom några timmar mitt i natten var det öppet dygnet runt. Alkohol ingår dock INTE i priset men det var skapliga priser på drinkar och sånt.
Min kollega hade köpt nån allt-i-ett-biljett med flyg till NY, hotell i NY och allt ingick, kostade en del totalt sett men det var väldigt mycket han upplevde på två veckor.
Klädkrav: Inga. Fast det fanns ju ställen ombord som krävde finkläder men de behöver man inte gå på.
Jag har rest ganska mycket och varit på en massa underbara paradis runt jorden. Dessutom har jag gjort två st. kryssningar med Royal Caribbean i Västindien -94 och 2000 och kan bara säga att det är det absolut bästa sättet att resa och semestra på!!
"Båtarna" är som enorma städer med precis all lyx och underhållning man kan tänka sig. Allt ingår (förutom alkohol) och är av absolut högsta klass!
Varje morgon när man vaknar och dra upp gardinen från hyttfönstret uppenbarar sig ett nytt underbart paradis. Man äter en frukostbuffé som innehåller allt. Sedan kliver man antingen iland och undersöker platsen själv eller så hoppar man med någon av de väl anordnade sightseeing-turerna. Lunchen äter man på land eller så kliver man ombord och äter gratis. På eftermiddag/kvällen lämnar man paradiset och gör sig iordning för festligheter och nöjen ombord. Middagarna är fantastiska och varje kväll har ett nytt tema. Personalen är på tårna och utsökt med sin service!
Klädkoden var på 90-talet väldigt strikt och uppklätt, men på senare tid när priserna har gått ner och fler och fler har möjlighet att åka har klädkoden blivit mer casual.
Jag tror att Ni kommer att komma ihåg Er kryssning med enbart positiva minnen, oavsett om Ni gifter Er eller inte! :)
DanneSt : Sitter och funderar på just det där med turerna iland och sneglar lite på en Atlanten kryssning. Tror du man blir mycket uttråkad av att bara sitta på båten? (Svårbesvarad, men du kansek har någon idee)
DanneSt : Sitter och funderar på just det där med turerna iland och sneglar lite på en Atlanten kryssning. Tror du man blir mycket uttråkad av att bara sitta på båten? (Svårbesvarad, men du kansek har någon idee)
Nä, det tror jag inte Ni blir. Det blir ju så klart en annan typ av resa då, men fartygen är så overkligt stora, nöjena så omväxlande och kvalitén på shower och annat så hög, att resan ändå kommer att vara en underbar upplevelse!
På en av mina två trippar med Royal Caribbean så hade vi otur med vädret och såg bara moln i fyra dagar. Det var dessutom så hårt väder att vi inte kunde angöra vid Jamaica som planerat utan fick vända och var således ombord i två dygn i streck, men det gjorde ingenting för det fanns så mycket att göra ombord!
Priset för "transatlantic" är mindre, och är det som du säger att man inte tröttnar på båten kan ju pengarna användas till annat. Istället för flyg USA tur och retur så kan man kanske stanna några dagar i Florida eller något.
Jag har varit på precis en sån, fast från new jersey, men den gick haiti, jamacia, grand cayman och bahamas.
En av de roligare och mest prisvärda resor som jag har varit på!
Ni ska ha kostym/klänning på middagarna om ni inte väljer att gå till nån av de enklare restaurangerna. Det gör man som man vill. Vi skippade det nån dag. Ibland blir det lite för mycket med en servitör som är ansvarig för vatten och en för bröd o.s.v. :P Blev nästan jobbigt att nån kom och slängde sig med påfyllning så fort det var halvtomt.
Hade ett helt bildgalleri därifrån på nätet, men det verkar ha försvunnit ser jag nu.
e/den funkade visst. pm:ar länken om du vill se några semestershots...
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2