webForumDet fria alternativet

Måla bokstäver på väggen?

Boende & hem

19 svar · 5 301 visningar · startad av Esen

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg
Frågan#1

Har en vägg i lägenheten som jag har målat och nu funderar jag på att måla ditt bokstäver, Men vet inte riktigt vad som e bäst att använda...

Vad jag vet e ju att jag måste ha någon slags mall, Då jag inte kan måla på fri hand, Vill dessutom att det ska bli skarpa kanter.

Att göra mallar själv känns uteslutet, Så då e ju frågan om det finns något ställe där man kan köpa färdiga mallar eller något annat som gör att man kan skriva/måla på en målad vägg?

Bokstäverna ska vara ca 25-30 cm höga...

Någon som har någon ide hur man kan göra? Behöver försig inte vara målade bokstäver, utan kan ju te.x vara något tunt material som man "klistrar" fast på väggen?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Mallen är väl ganska given, skriv ut på vanligt A4 och skär ut bokstaven. Använd gärna ett lite tjockare papper.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Har bokstäverna på väggen någonting med Djurgården att göra? I så fall blir tillvägagångssättet litet annorlunda.

Om inte så föreslår jag rakblad och tjockt papper, som Zaiman beskrev. Det tar inte så lång tid och behöver inte bli jättepilligt eftersom bokstäverna är väldigt stora - beroende på vilket typsnitt du vill ha så klart.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Har du möjlighet att låna en overheadapparat nånstans så är det ett klockrent alternativ.

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

Eller projektor...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

skriv ut dem ett papper, sedan är det bara att mäta storlek, multiplicera med lämplig faktor, rita konturerna med blyerts på väggen, tejpa med maskeringstejp och måla med pensel

Får kanske testa att skriva ut bokstverna på papper och sen skära ut bokstäverna, Problemet jag ser man det e väl att färgen kryper ut på sidorna och bokstverna blir inte så skärpa, Men det e kanske något man får leva med...

Ska iallafall testa det, Det e ju en målad vägg så det går att måla över om det inte skulle bli bra ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

När man målar och vill ha en skarp kant, målar man först med väggens grundfärg, därefter med den maskade färgen.

Lasp skrev:

När man målar och vill ha en skarp kant, målar man först med väggens grundfärg, därefter med den maskade färgen.

Det har jag koll på, Men hur gör man för att få pappret att sista fast mot väggen under tiden det torkar? Att man tejpar upp pappret i kanterna e ju uppenbart, men man får kanske leta efter ett papper som e blankt på båda sidorna så att inte färgen löser upp pappret och fastnar på väggen, Då pappret måste sitta kvar undertiden det första lagret torkar...

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Esen skrev:

Det har jag koll på, Men hur gör man för att få pappret att sista fast mot väggen under tiden det torkar? Att man tejpar upp pappret i kanterna e ju uppenbart, men man får kanske leta efter ett papper som e blankt på båda sidorna så att inte färgen löser upp pappret och fastnar på väggen, Då pappret måste sitta kvar undertiden det första lagret torkar...

Det var det jag menade med att du behöver ett tjockare papper :)

Zaiman skrev:

Det var det jag menade med att du behöver ett tjockare papper :)

Okey :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Esen skrev:

Skit i maskering. Måla för hand efter att ha ritat upp konturerna. Använda liten pensel av hög kvalité (sån typ man hade för vattenfärgerna när man var liten) för att måla ut till konturlinjerna. Behöver du extra stöd, så använd en käpp (gärna med en mjuk bomullsboll) som du håller mot väggen och vilar handen du har penseln i mot den.

kanske ska tänka om helt?

Istället för att måla kanske man skulle köpa lite mosaik 2,5x2,5 och göra bokstäverna i?
Måste ju garanterat bli lättare att få snygga raka kanter med det än om man skulle försöka måla på frihand?

Nu blev det svårt, Måste nog fundera lite till...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det blir pixliga bokstäver med det om du inte tänkt att göra jättebokstäver... ;)

Jag skulle antingen kört med overhead/projektor (har själv fått kalasresultat med overhead) eller som Danne V säger, skär ut bokstäver, rita runt och kör utan maskering.

3M's blå masktejp är suverän vid raka linjer, men svänger det vet jag inte riktigt hur den uppför sig.

:stefan: skrev:

Det blir pixliga bokstäver med det om du inte tänkt att göra jättebokstäver... ;)

Tänkte att bokstäverna ska vara ca 25 cm höga, så då går det 10 st mosaik bitar på höjden, Känns ganska lagom?

Men ska nog börja med att testa måla och se hur det blir.

Tänkte nog ha en ganska "rak" typsnitt på bokstäverna så det inte blir så många "mjuka" svängar...

Ordet jag tänker skriva e: NEW YORK så det e väl egentligen bara O:et som blir det stora problemet...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

...eller så går du till en skyltmakare som har en plotter och ber dom skära ut texten i självhäftande, tunn vinyl och sätter fast den på en s.k. "bärare" så att du bara har att klistra upp hela tajet i ett svep, dvs inte bokstav för bokstav, utan som en enda stor "dekal". Eller så väljer en ort med färre bokstäver. :)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

N.Y.

colione skrev:

N.Y.

Nee, Tanke e att det ska stå NEW YORK och sen under ska jag ha mina två inramade NY Yankees match tröjor, och sen ska det belysas på något bra sätt...

Så N.Y. fungerar inte så bra, Blir lite väl kort...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Varför inte en skyline? Kräver iofs mycket mer arbete...

nitro2k01 skrev:

Varför inte en skyline? Kräver iofs mycket mer arbete...

Har varit inne på det förut, Men inser att jag inte kommer klara av att få det snyggt...

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)