webForumDet fria alternativet

Avslutare sökes .....

Småprat

22 svar · 1 040 visningar · startad av Mr T

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg
Frågan#1

Finns det folk som gillar att färdigställa saker? Eller är alla mäniskor "påbörjare"?
Varför är det så tråkigt att gör det där sista på allt man påbörjar?

Frågor denna tråden hopps ge svar på:
* Finns det folk som gillar att avsluta saker och vad driver dom (kan ni dela med er av era tipps tack)?
* Hur gör man avsluten roligare ?
* Varför tycker vissa det är roligare att påbörja än avsluta ?

Är du en avslutare-person och inte har något att göra får du gärna skriva en ansökan här. Du kommer nog kunna få saker att göra är jag rädd för, om inte annat har jag en del åt dig :-)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Heh, är det inte avslutet som är det sköna? :h :OO :P

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Behjärtansvärd fråga. Tänk själv om du har ett helt tomt papper, du kan sätta ner pennan var som helst och dra ett sträck i din riktning. Å andra sidan finns det konstnärer som har ångest inför första penseldraget. Då kluddar man till det först. ;-)
Att avsluta är rätt enkelt, man kan då inte sätta första strecket, så det gäller att sätta ett sträck. När det gäller programutveckling måste man sätta vissa funktioner som kommande realeser.
Sedan gör man som vid en slutbesiktning av ett bygge:
Skapar en lista med åtgärd, tidpunkt samt utförare.
Svårare är det inte.
Men listan är nyckeln eftersom det oftast inte är helt klart från början.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag gillar mest att påbörja saker, det är så tråkigt att fullfölja och avsluta. Jag bangar helst mitt i :) fast det beror ju på lite vad det är såklart, men oftast är det så. Får oftast nya idéer om något helt annat och sedan blir jag uttråkad.

Min chef däremot, han är nog mer en sådan som gillar att avsluta saker, han är våldsamt målmedveten och tänker inte på detaljer och utan ser bara till det stora hela, han ser alltid målsnöret och effektivaste vägen dit (ja, sedan om det blev så bra eller inte, det spelar mindre roll, bara det blir gjort).

Danny skrev:

(ja, sedan om det blev så bra eller inte, det spelar mindre roll, bara det blir gjort).

Ryser när du nämner det så. Kanske därför jag inte gillar avslut, just för att man vill att det ska bli så ENORMT bra och inte bar "färdigt". Man bygger en cyckel och vill att det i slutet ska vara jämförbart med en bil.
Men det kanske bara är jag.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Klart det är mer skoj att börja på något, det är nytt och spännande, själv är jag nog mer en (mitt-i-alltihop-person), något har redan påbörjats, sen är det bara att sätta ihop det ungefär.. men slutet blir på något sätt ändå aldrig klart, saker kan ju förändras, eller så är det något man vill ändra, förbättra, trixa och fixa med.

Kan något någonsin bli helt klart egentligen? Se bara på utvecklingen, allt uppdateras. Till och med människor, som får t.ex en robotarm efter en olycka.

Piercing i tungan styr robotarm
http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/medicin_teknik/article334670.ece

LoLo skrev:

Piercing i tungan styr robotarm
http://www.nyteknik.se/nyheter/biote...icle334670.ece

Wow, äntligen blir det "låt maten tysta munnen" när dom försöker styra protesarmen med varmt kaffe mot munnen. Måste vara en mardrömm på skvallertanters te-bjudning. (Sorry, var bara tvungen att kommentera) :-)

Du har så rätt, när blir något färdigt, men är det inte det som är grejen med mänskligheten att vi aldrig är nöjda ? Men för det måste man ju kunna avsluta saker. Mörker för att Edison inte vill lämna från sig glödlampan innan han kommit på LED belysningen. Bell vägrar ge oss telefonen förrän den är trådlös och insydd i kläderna (som i Star Trek)
Man har ett mål ex. skriva klart en berättelse, måla en bild, skapa en hemsida. Men när man själv börjar skönja slutet är det inte då det blir tråkigt ? Man vet att man borde fixa stavfelen, fixa skelögdheten i bilden eller vad det nu är. Man vet felen men orkar inte? Är det inte så för er ? Man ser slutet i sitt inre så varför släpa sig dit ?
Det är roligare att tänka nytt !

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Du verkar ha dåliga erfarenheter. Som egen företagare är det sina egna idéer man lever på. Att då inte kunna avsluta saker kan bli problematiskt. Klart att vissa saker är tråkiga...

Men det finns MÅNGA människor på denna jord som akulle få göra vad som helst för att få göra "dina" tråkiga saker.

Jag tänker på de i Indien som med bara händer river gamla skepp, båtar. Dessa personer uppfyller nog alla punkter i boken för "livsfarlig arbetsplats". Eller som när jag var i Moskva 2003 och passerade kvinnan som "körde" rulltrappan ner till Moskvas tunnelbana. Hon satt i ett litet bås, 1x1 meter ca, med en start och stopp knapp för varje rulltrappa...

När jag tänker på dessa yrken, då finns inga problem, bara möjligheter och då ser jag till att bli färdig!

Jag tycker jag är rätt duktig på att bli färdig, på att avsluta idéer. Det är viktigt. Men visst... även jag kan bli bättre på detta, men fasen! Det är otroligt krävande att avsluta alla idéer!! Men jag brukar göra det, i alla fall.

preben - När jag körde eget var det inga problem att avsluta saker, det var ju kundernas saker. Det var dom som satte gränserna. Nej, jag talar om dom där egna grejerna. Dom där grejerna du inte har mer än din egen press på dig att avsluta. Förstår du ?

Det är det här med gränser som är viktigt att sätta.
Du kan skriva en lista på vilka funktioner ett program skall ha för realeas 0.9.1 Sedan är det bara att sätta ett datum för nästa version och skriva en lista vad som skall förändras, läggas till eller rättas.
Så måste man jobba.
Att vara programmerare måste var ett otacksamt jobb, värre än att köra rulltrappor!
Tänk när man kommer på ett fel, vem har gjort detta? Jo jag förstås, i all oändlighet är man inte perfekt, och påminns om det nästan varje dag. Därför måste det avslutas snyggt på listan.

Tror nog att jag som programmerare och rulltrappe-körande är otrevligt på olika sätt :-)

Du är inne på en intressant sak dock, nämligen buggar, MEN...! (Det som tar längst tid att programmera är inte funktionerna som "syns", utan ofta ex. installationen som användarna bara gör EN gång och aldrig mer)

Det där med lista verkar bra, men är det inte så med att gör "fritids projekt" att det ska flöda fritt? Man ska vara fri i sitt projekt. Mitt under projektet känner man att det drar åt ett annat håll. Målar man en skogstavla ska man väll inte behöva börja om och kalla det för ett nytt projekt för att det råkar kännas som man vill ha en liten röd stuga i ena hörnet. Hur funkar listan då? Vad händer med älgen som var tänkt från början att stå mitt i bild, han får knappast plats att titta ut genom ena fönstret. Eller är det bara så att folk är mer fokuserade och kan tänka bort stugan och måla färdigt den där tråkiga ren kopian ?
Saker händer, hur bearbetar man det på ett bra sätt. (Måla skog och stugor är kanske inget bra exempel, men ... jag tror ni fattar)

(Tänkte inte denna tråd skulle handla om mig, men jag får väll, då alla andra verkar ha flyt på sina projekt, utgår från mig)

Nä alla andra har inte flyt i sina projekt, inte ens Lasp ;-)
Kolla bara in en av hans hemsidor https://www.MaxiMarketing.Se Den har varit så mycket länge!
Trots att det gäller ett stort projekt som har rullat i över tio år.
Men jag kanske tar mig i kragen ikväll, eller i morgon säger Lasp

Skönt att se att andra än jag har en halvfärdig hemsida, ger lite tröst. Men sedan då ? När man gottat sig i andras olycka ? Ska man se skit i hörnen hemma som "Usch ! att dom inte städar här!" eller "Undrar vad dom gör för trevligt istället för att städa ;-)".

Mr T skrev:

preben - När jag körde eget var det inga problem att avsluta saker, det var ju kundernas saker. Det var dom som satte gränserna. Nej, jag talar om dom där egna grejerna. Dom där grejerna du inte har mer än din egen press på dig att avsluta. Förstår du ?

Nej, nej, nej!! Ursäkta mig!! Jag skriver dåligt!! Det är egna påhitt som jag avsåg!! Inte beställda och betalda saker...

Jag är duktig på att avsluta egna idéer som bara jag kommer på för min egen del. Jag har ett stort berg, Mount Everest! Men berget måste finnas där!! Inget berg -- inga idéer!! Det är idéer man lever av!!

Med detta ska specificeras och inte misstolkas!! Inte andras idéer som man får betalt för. Egna obetalda idéer. Det har lett mig på oanade resor i oanade domäner...

Lasp: Med respekt... men den sidan suger...

preben skrev:

Jag är duktig på att avsluta egna idéer som bara jag kommer på för min egen del. Jag har ett stort berg, Mount Everest! Men berget måste finnas där!! Inget berg -- inga idéer!! Det är idéer man lever av!!

Jag avundas dig att du inte får magknip av berget med idéer.
Om jag får ta ett konkreta exempel jag tampas med om jag ska eller inte ska göra. Har en "filofax" där man kan skriva in adresser, web länkar osv. osv. Nu läste jag om hur enkelt man kan pricka in saker på google-map. Låter ju toppen att i filofaxen bygga ett gränsnitt där man kan lägga in denna funktionen så man kan spara undan "bästa mört stället", "kantarell stället" osv.
Samtidigt har jag 3 andra sidor jag ska hinna med och just börjat på. PRIORITERING. Men det verkar ju så roligt alting.

Hur prioriterar man mellan skoj och skoj och när blir det ett tvång att man ska göra färdigt det ena innan det andra får påbörjas ?

Hur lyckas ni, eller är era projekt färdiga på kort tid ? (mina spänner över månader)

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Mr T skrev:

Hur prioriterar man mellan skoj och skoj och när blir det ett tvång att man ska göra färdigt det ena innan det andra får påbörjas ?

Hur lyckas ni, eller är era projekt färdiga på kort tid ? (mina spänner över månader)

Svårt, och håller verkligen med dig, jag tänker att man gör det i olika versioner. Projekt 1: En kossa med ett prickigt paraply med glada bokstäver (exempel alltså). Blir version 1.05
Sen fortsätter man på projekt 2: svarta knappar i högra hörnet, blir version 2.03.. och så fortsätter man sådär.
Det finns dom som t.o.m skapar en sida där dom skriver sina uppdateringar, vad som ändrats, vad som gjorts, för att lättare få en överblick, över allt dom håller på med. Då känns det som att någonting hela tiden händer och att inget liksom stannar upp och fastnar.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Du kanske får prova att sätta mer press på dig. Sätt en deadline när det ska vara klart. Berätta sen för folk att den här grejjen kommer att vara klar då, välkommen att testa. Marknadsför den lite. Då känner du dig tvungen att göra klart projekten, annars är mycket förlorat. Men kom ihåg att sätta en rimlig och överkomlig deadline, och helst bara en åt gången som du kan jobba målmedvetet mot.

Tippset med att skriva vad som händer skulle nog funka för mig. Då kan jag samtidigt fylla min hemsida och folk (inkl. jag själv) kan se att jag gör något. På så sätt får jag lite gjort på hemsidan och jag får bekräftelse att något gjorts i projekten.

Motivation
Jag vill ha mitt berg av idéer... och haken stavas motivation.

Jag brukar lite skämtsamt säga, "motgång är en del av min vardag". Alltså. För mig är det en fråga om överlevnad att klara av att hantera motgångar. Nu snackar vi 20 år, inte en eftermiddag, en dålig vecka eller nåt sånt...

Jag skulle kunna doktorera i ämnet "personlig motgång". Samtidigt skulle jag även kunna doktorera i ämnet "exempellös framgång", då de idéer jag har gjort tidigare verkligen har varit sjukt framgångsrika, fast på sitt sätt.

Detta kan tyckas vara en paradox, men det beskriver mitt liv rätt så bra. Jag lever i en paradox, men det är ett liv jag väljer att leva. Det har sina begränsningar, men även möjligheter.

Jag har en idébok. En bok med blanka sidor där jag skriver upp idéer. Det där kan man lösa som man vill, men att skriva upp små saker, är ingen dum grej. Många små saker gör faktiskt skillnaden.

Sen måste man nog vara lite av en perfektionist också. Att se till att aldrig riktigt vara helt nöjd. Alltså, i min värld existerar inte uttryck som "fem veckors semester". Fan va tråkigt... Men visst. Om jag ska resa, då måste jag vara ledig. Men inte att vara ledig för sakens skull.

Arbete ser jag som ett privilegium.
Väldigt många ser arbete som ett straff, något man egentligen vill, kan, eller bör undvika. Det är inga människor som bidrar till utveckling av mänskligheten, så att säga!

"Att hålla sig sysselsatt" är samma sak. Om dator går sönder, strömmen slutar fungera, ... med mera. Vad kan jag göra då för produktivt?? Det finns massor!! Gå till biblan, gå till kaffe med penna och papper och skissa vidare på någon idé...

Att inte låta yttre omständigheter vara en begränsning.

Att tänka: "Jag måste ha senaste mjukvaran, snabbaste datorn, dittan, dattan..." Att kunna bortse i från det och fortfarande vara produktiv, att producera, att gå vidare...

Klarar man det, då får man också väldigt mycket gjort, fast med enkla medel!

Oj... det blev mycket detta och det finns mer att säga... men det får räcka nu!

Jag avundas dig att du inte får magknip av berget med idéer.

Det är berget som ger mig inspiration!! Jag vill ha berget, jag måste ha berget!! Utan berg, ingen vision, ingen framtid, inget kul liv...

"Om fem år omsätter jag en miljard i månaden, om tio år köper jag Google." Det är sånt jag får inspiration av. Vad jag vet kan jag inte komma på en idé som tar en månad... Eller vad menar du!? Att göra!?

Nej, det har jag givetvis... Ofta är det svåraste att komma igång. Som nu. Sitter och famlar i ett forum... Men såna stunder behövs också, har jag insett. Det är bra att skriva!! Det ger feedback, inåt. Personlig feedback.

Jag tycker din filofaxidé verkar vettig! Försök inte förändra världen, (ha! ska jag säga...) men ärligt, tänk att en idé aldrig utvecklar sig själv i din byrålåda... eller i din tanke.

Du kanske kan göra lite med din filofaxidé. så den passar i alla fall ditt eget, personliga beov? Bara det är ett mål i sig...!

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
153 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)