Motivation
Jag vill ha mitt berg av idéer... och haken stavas motivation.
Jag brukar lite skämtsamt säga, "motgång är en del av min vardag". Alltså. För mig är det en fråga om överlevnad att klara av att hantera motgångar. Nu snackar vi 20 år, inte en eftermiddag, en dålig vecka eller nåt sånt...
Jag skulle kunna doktorera i ämnet "personlig motgång". Samtidigt skulle jag även kunna doktorera i ämnet "exempellös framgång", då de idéer jag har gjort tidigare verkligen har varit sjukt framgångsrika, fast på sitt sätt.
Detta kan tyckas vara en paradox, men det beskriver mitt liv rätt så bra. Jag lever i en paradox, men det är ett liv jag väljer att leva. Det har sina begränsningar, men även möjligheter.
Jag har en idébok. En bok med blanka sidor där jag skriver upp idéer. Det där kan man lösa som man vill, men att skriva upp små saker, är ingen dum grej. Många små saker gör faktiskt skillnaden.
Sen måste man nog vara lite av en perfektionist också. Att se till att aldrig riktigt vara helt nöjd. Alltså, i min värld existerar inte uttryck som "fem veckors semester". Fan va tråkigt... Men visst. Om jag ska resa, då måste jag vara ledig. Men inte att vara ledig för sakens skull.
Arbete ser jag som ett privilegium.
Väldigt många ser arbete som ett straff, något man egentligen vill, kan, eller bör undvika. Det är inga människor som bidrar till utveckling av mänskligheten, så att säga!
"Att hålla sig sysselsatt" är samma sak. Om dator går sönder, strömmen slutar fungera, ... med mera. Vad kan jag göra då för produktivt?? Det finns massor!! Gå till biblan, gå till kaffe med penna och papper och skissa vidare på någon idé...
Att inte låta yttre omständigheter vara en begränsning.
Att tänka: "Jag måste ha senaste mjukvaran, snabbaste datorn, dittan, dattan..." Att kunna bortse i från det och fortfarande vara produktiv, att producera, att gå vidare...
Klarar man det, då får man också väldigt mycket gjort, fast med enkla medel!
Oj... det blev mycket detta och det finns mer att säga... men det får räcka nu!